تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۴۵
بازدید: ۴۷۴
کد خبر: ۹۴۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برنامه‌ریزی‌های دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی نشان داد

۳ راهکار صنایع کوچک بـرای اشتغالزایی

می متالز - زینب عبدی: در قانون بودجه سال۹۶، هدفگذاری شده که ۴۵۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت، معدن و تجارت ایجاد شود که سهم ۱۳۶هزار نفری برای بخش صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته شده بود.
۳ راهکار صنایع کوچک بـرای اشتغالزایی

به گزارش می متالز، اکنون در لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور، اشتغال ۶۳۴ هزار نفری در بخش‌های یادشده پیش‌بینی شده است. این درحالی است که در مدت ۱۰۰ روزه آغاز فعالیت دولت دوازدهم، ۶ هزارو ۷۲۶ فرصت شغلی جدید با بهره‌برداری از ۵۲۳ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شد. همچنین راه‌اندازی دوباره ۲۲۹ واحد صنعتی که غیرفعال بودند، ۴ هزارو ۳۱۰شغل جدید به‌دنبال داشت. تولید و اشتغال به‌عنوان یکی از شاخص‌های لایحه بودجه سال آینده از سوی رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد. در این لایحه۱۸۰ هزار میلیارد ریال از درآمدهای حاصل از صرفه‌جویی‌های اجرای هدفمندی یارانه‌ها برای تولید و اشتغال در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن منابع مورد توجه برای تولید و اشتغال فقط به منابع هدفمندی یارانه‌ها خلاصه نمی‌شود و منابع بانکی، سرمایه‌گذاری خارجی و... نیز مطرح است.


توسعه بازار، نوسازی، فناوری


صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اهمیت اشتغالزایی در صنایع کوچک و متوسط  گفت: حدود ۸۰هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد و در صورتی که برای توسعه بازار، نوسازی و فناوری فقط ۲۰ هزار واحد صنعتی از آمار گفته شده اقدام شود و هرکدام از آنها ۱۰ نفر اشتغالزایی جدید داشته باشند، می‌توان حدود ۲۰۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد کرد، اما اگر نیمی از این رقم تحقق یابد در اشتغال کشور و نرخ بیکاری تغییر چشمگیری را شاهد خواهیم بود. نجفی افزود: در مدت کوتاه آغاز به کار دولت دوازدهم ۵۲۳ واحد صنعتی با اشتغال ۶ هزارو ۷۲۶ نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، ۲۲۹ واحد صنعتی که غیرفعال بودند دوباره راه‌اندازی شدند و با بهره‌برداری دوباره از این واحدها ۴ هزارو ۳۱۰ نفر مشغول کار شدند. بنابراین ایجاد شغل در صنایع کوچک و متوسط امری ممکن و قابل‌تحقق است. وی با تاکید بر اینکه بسترسازی و آماده‌سازی شرایط برای فعالیت‌های صنعتی و تولیدی وظیفه دولت است، گفت: کشورهای توسعه‌یافته از طریق رونق‌بخشی به صنایع کوچک و متوسط، به صنایع بزرگ و مادر دست یافته‌اند. در ایران نیز باید رابطه بین صنایع کوچک و متوسط تقویت شود.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: پیوند دادن صنایع کوچک و متوسط با بازار و صنایع بزرگ اولویت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دوره جدید مدیریت است زیرا این امر براساس تجربه کشورهای توسعه‌یافته، رمز دستیابی به توسعه است.


همراهی ۳ رکن جامعه


غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است معضل بیکاری راهکاری جز توسعه بنگاه‌های کوچک ندارد که آن‌هم تنها در سایه برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی، دولتی و بخش خصوصی ممکن است. سلیمانی گران بودن هزینه‌های تولید و تسهیلات بانکی را از عمده‌ترین مشکلات صنایع کوچک دانست و افزود: دولت دوازدهم باید توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای را در اولویت قرار دهد و توسعه اقتصادی پایدار را به‌عنوان هدف بشناسد. همچنین توجه جدی به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی می‌تواند تا حد بسیاری معضل بیکاری را از بین ببرد. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره مشکلاتی که واحدهای کوچک و متوسط صنعتی در ابتدای دولت دوازدهم با آن روبه‌رو بودند، اظهار کرد: به‌طور قطع اگر می‌خواهیم بیکاری را ریشه‌کن کنیم و به رونق برسیم باید تولید را به‌عنوان اولویت مدنظر قرار دهیم و دولت در این حوزه به‌طورمتمرکز فعال باشد. 
علاوه بر رکود تورمی که اقتصاد کشور به آن مبتلا شده بود با مشکل بی‌ثباتی سیاست‌ها روبه‌رو بودیم و دولت یازدهم باید تمام تلاش خود را به خرج می‌داد تا روند مثبتی را در پیش گیرد. سلیمانی اظهار کرد: ۹۵ درصد بنگاه‌ها، کوچک و متوسط هستند اما متاسفانه به شکل شبکه‌ای با بنگاه‌های بزرگ پیوند نخورده‌اند. این مسئله باید ازسوی دولت بازمهندسی شود تا اتصال شبکه‌ای بین بنگاه‌های بزرگ و بنگاه‌های کوچک و متوسط برقرار شود. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با تاکید بر اینکه دولت باید توسعه بازار در سطح کلان را در دستور کار قرار دهد، عنوان کرد: یکی از مشکلات صنایع کوچک بازیابی و یافتن مشتری است و یکی از راهکارهای موجود برای رفع این مشکل توجه به امر صادرات است. بنگاه‌های بزرگ، بنگاه‌های متوسط و درنهایت مصرف‌کنندگان ازجمله مشتریان بنگاه‌های کوچک هستند. سلیمانی ادامه داد: بنگاه‌های ما همه می‌خواهند خود صادرکننده باشند، درحالی‌که این بازار نیازمند مدیریت صحیح است زیرا هجوم صادرکنندگان به کشوری مانند عراق خود نوعی ضد بازار و مخرب به‌شمار می‌آید. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: درحال‌حاضر ۱۰ هزار بنگاه کوچک در کشور داریم که از ظرفیت صادراتی بالایی برخوردارند، ظرفیت این بنگاه‌ها باید شناسایی و در مرحله بعد جهت‌دهی شود. اینکه چه کالایی و به کدام کشور باید صادر شود نیازمند مدیریت است. بنابر این گزارش، برای رفع مشکل صادرات و توسعه بازارهای صنایع کوچک تاکنون۶۱ کنسرسیوم و ۵۱ شرکت مدیریت صادرات به ثبت رسیده که قرار است صادرات و بازاریابی محصولات را آسان کنند. عمر کنسرسیوم‌ها برای رسیدن به بازدهی نهایی ۳ دوره ۵ساله است. متاسفانه ما هنوز شرکت‌هایی داریم که حاضر به آموزش نیستند و می‌خواهند همه کارها را به‌شکل فردی انجام دهند. این شرکت‌ها با این فردگرایی موجب هدررفت پول و مواد اولیه می‌شوند.


وجود ۹۸۸ کارآفرین جوان


سعید الله‌بداشتی، مشاور امور جوانان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز معتقد است بخش صنعت نقش بسزایی در تحقق اشتغالزایی در کشور دارد. فعالیت این جوانان در عرصه کارآفرینی بسیار دارای اهمیت و حمایت از جوانان کارآفرین و رونق کسب‌وکار آنها، تضمین‌کننده تحقق وعده دولت محترم برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جامعه است. مدیریت در کشور باید به سمت مدیریت ایستاده سوق یابد زیرا کشور تنها به مدیریت نشسته نیاز ندارد.  الله‌بداشتی با اشاره به وجود ۹۸۸ کارآفرین جوان در شهرک‌های صنعتی کشور تاکید کرد: فرصت‌ها غنیمت هستند و باید با رویکرد جهادی اوضاع صنعت را تغییر داد تا فرهنگ رفتاری جوانان از کارهای دولتی به سمت کسب‌وکارهای خصوصی تغییر یابد. وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته حدود هزار کارآفرین جوان مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور شناسایی شده‌اند و یکی از ماموریت‌های دستیاران جوان در استان‌ها بازدیدهای پیوسته از طرح‌ها و واحدهای تولیدی جوانان، شناسایی مشکلات آنها و پیگیری تا رفع کامل موانع پیش‌روی‌شان است.  مشاور امور جوانان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: کارآفرینی موجب تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود و وابستگی‌ها به خارج از کشور را کاهش می‌دهد و ترویج فرهنگ کارآفرینی زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور است. باید از ظرفیت‌های جوانان در راستای توسعه کارآفرینی استفاده و تلاش کرد که فرهنگ کارآفرینی در جامعه نهادینه شود.  مسئولان حوزه جوانان نیز باید فعالیت‌های بخش صنعت و بازرگانی را با جدیت پیگیری کنند. فعالیت دستیاران جوان در شهرک‌های صنعتی کشور این فرصت را برای جوانان کارآفرین فعال در صنعت فراهم می‌سازد تا با ارتباط نزدیک با ما و دستیاران جوان، به‌طور ویژه مشکلات خود را مطرح کنند و از طریق آنان برای رفع مشکلات، پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

عناوین برگزیده