تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۹
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۹۴۴۹۰

قطار ایرانی روی ریل‌های ساخت داخل/ "جهش تولید" وابستگی تجهیزات ریلی را از بین می‌برد

می متالز - مدیر عامل شرکت راه آهن از بومی سازی صنعت ریل ایران برای ساخت قطعات و تجهیزات در سال جهش تولید خبر داد.
قطار ایرانی روی ریل‌های ساخت داخل/ "جهش تولید" وابستگی تجهیزات ریلی را از بین می‌برد

به گزارش می متالز، سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن در باره شعار سال و "جهش تولید" گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در مقدمه بیانیات خود درباره نامگذاری سال ۹۹ اشاره کردند، در سال ۹۸ رونق تولید بازخورد خوبی داشت.

مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه شکل‌گیری یک جریان، تفکر و باور و ارائه زیرساختی است که در زمان‌های بعد به میزان پیشرفت موضوع سرعت می‌دهد، گفت: در سال ۹۸ اراده‌ها هماهنگ شد، ظرفیت‌ها را به میدان آوردیم ضمن آنکه کارشناسان، دستگاه‌ها، کارخانجات تولیدی و سازنده‌ها، شرکت‌های خریداری، سازمان برنامه و بودجه، بانک‌های عامل  همه و همه به باور مشترک رسیدند تا ٧٧٨ دستگاه ناوگان وارد شبکه ریلی شود.

رسولی گفت: با فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ تولید داخل در حوزه ریلی با سرعت بیشتری شکل بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سال گذشته ظرفیت دیگری که در این حوزه به کمک آمد منابع داخلی شرکت‌ها بود و از شرکت‌ها قدردانی می‌کنیم که در صنایع ریلی به عنوان یک صنعت مادر و پیش‌رو سرمایه‌گذاری کردند.  

رسولی اظهار کرد: باید توجه داشت که اثر القایی حمایت‌های دولت و سه ظرفیت قبلی که نام برده شد کمکی برای تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بود. امیدواریم امسال نیز ظرفیت‌های دیگری به میدان بیاید تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تولید در عرصه ریلی باشیم.

رسولی با بیان اینکه سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان شامل لکوموتیو، خودکشش، واگن باری و واگن مسافری وارد ناوگان شد که همه در کارخانجات داخلی تولید شده بودند، افزود: این تعداد نسبت به سال ۹۷  به میزان ۸۳ درصد رشد داشت ضمن آنکه در سال ۹۸ هیچ ناوگان خارجی وارد شبکه ریلی نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با  تأکید براینکه کاهش چشم‌گیر وابستگی به تولید خارجی در صنعت ریلی مهم است، گفت: سال گذشته در حوزه تجهیزات برای اولین‌بار چندین تولید داخل داشته‌ایم که در این تجهیزات ۱۰۰ درصد وابستگی خارجی وجود داشت که در این باره می‌توان به سیستم کامل ترمز، سیستم تهویه، تکه مرکزی سوزن، چرخ مونوبلوگ و سیلندر موتور لکوموتیو اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این موارد مهمی است که امیدواریم امسال به تولید انبوه برسد و ما برای صادرات این تجهیزات  و حضوردربازار‌های منطقه‌ای و  بین المللی هم آماده شویم.

رسولی با اشاره به اینکه شرکت راه آهن آمادگی دارد در سال ۹۹ با تمامی قوا در حوزه تولید داخلی به ویژه بخش ریلی گام بردارد، افزود: با استفاده از تجربیات خوبی که در سال ۹۸ به دست آوردیم در سال جهش تولید گام‌های بزرگتری در تمامی بخش‌های تولید واگن برخواهیم برداشت.
رسولی توضیح داد: سال گذشته شرکت راه‌آهن با اراده نشأت گرفته از باور قلبی حمایت از تولید داخل و توسعه اشتغال پایدار در داخل برای حمایت از تولیدات ریلی داخلی، ناوگان و خط را در دستور کار قرار داد و در این راستا کمیته مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داد.  
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه ظرفیت‌های قانونی که به رونق تولید کمک می‌کرد را در این راستا در قالب بسته عملیاتی برای فعالان حوزه ریلی تدوین و آماده کردیم و ارائه شد.

رسولی اظهار کرد: سال ۹۸ از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده حداکثری شد. این حکم بسیار مترقی قانون است و روح آن بیانگر آن است که سرمایه‌گذاری اگر منجر به صرفه‌جویی سوخت شود، اصل و سود سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذار برمی‌گردد. این قانون از سال ۹۳ تصویب شد و ما مدام پیگیری کردیم که در سال ۹۸ به ثمر نشست.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: ۲۲ قرارداد از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید منعقد کردیم که یکی از این ۲۲ قرارداد به پول رسید و قسط اول افزایش صرفه‌جویی بخش، به سرمایه‌گذار برگشت.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با استفاده از ماده ۶۷ قانون الحاق ۲ که به راه‌آهن اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری ریلی را برای تأمین مالی تضمین کند ظرفیت‌های مناسبی ایجاد شد؛ از این محل از بازار سرمایه کشور برای برخی شرکـت‌ها تأمین مالی کردیم و سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید و استفاده شد گفت: این مسیر جدیدی بود که تأمین مالی از بازار سرمایه انجام شود.

مدیر عامل شرکت راه آهن بیان کرد: ظرفیت دیگری که سال گذشته استفاده شد تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ بود؛ روز ۲۸ اسفند سال ۹۷ موفق شدیم تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از این ظرفیت امضا شد و با همکاری بانک‌های عامل و شرکت‌های ریلی به آن جامه عمل پوشاندیم.

رسولی اظهار کرد: روز ۲۷ اسفند ۹۸ و یک سال پس از این تفاهم‌نامه آخرین مراسم برای بهره‌برداری از سومین بخش ناوگان تولید داخل در سال ۹۸ در شرکت راه‌آهن برگزار شد و ۳۳۵ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل از محل این تفاهم‌نامه وارد ناوگان شد و ادامه آن هم در سال ۹۹ به شبکه ریلی وارد می‌شود.

عناوین برگزیده