تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۹۴۵۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزارت صنعت آمار داد:

رشد ۱۲۹.۷ درصدی مجوز سرمایه‌گذاری برای استخراج زغال سنگ

می متالز - آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به ۱۱ ماهه پارسال (منتهی به بهمن) گویای آن است که جوازهای تاسیس صادر شده برای سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج زغال سنگ و لینیت (از اقسام سنگ‌های زغال نارس) نسبت به دوره مشابه در سال ۹۷ رشد ۱۲۹.۷ درصدی دارد.
رشد ۱۲۹.۷ درصدی مجوز سرمایه‌گذاری برای استخراج زغال سنگ

به گزارش می متالز، براساس جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ۱۱ ماهه سال گذشته تعداد ۱۲ فقره جواز تاسیس به منظور سرمایه گذاری یک هزار و ۸۷۷.۷ میلیارد ریالی با مجوز اشتغال ۴۳۰ نفر در زمینه استخراج زغال سنگ و لینیت صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ به ترتیب از لحاظ تعداد، سرمایه گذاری و اشتغال ۷۱.۴، ۱۲۹.۷ و ۹۱.۱ درصد رشد نشان می دهد.

جوازهای تاسیس صادر شده به منظور استخراج زغال سنگ و لینیت در ۱۱ ماهه ۹۷ از نظر تعداد، مجوز سرمایه گذاری و اشتغال به ترتیب هفت فقره، ۸۱۷.۱ میلیارد ریال و ۲۲۵ نفر ثبت شده بود.

همچنین در زمینه کانه‌های فلزی در دوره این گزارش تعداد ۷۱ فقره مجوز سرمایه گذاری به میزان ۱۹ هزار و ۷.۲ میلیارد ریال و مجوز اشتغال دو هزار و ۹۰۳ نفر را به دنبال داشت که در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۷ از نظر تعداد ۲.۹ رشد، اما از نظر سرمایه گذاری ۰.۸ درصد افت و ۱۷.۵ درصد از لحاظ اشتغال کاهش نشان می دهد.

جوازهای تاسیس مربوط به استخراج سایر معادن هم در ۱۱ ماهه سال گذشته تعداد ۲۸۱ فقره با مجوز سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۲۲۴ میلیارد ریال، صدور مجوز اشتغال چهار هزار و ۲۲ نفر را به همراه داشت که نسبت به دوره مشابه در سال ماقبل از نظر تعداد، میزان سرمایه گذاری و مجوز اشتغال به ترتیب ۱۰.۲، ۱۶.۶ و ۱۰.۶ درصد کاهش را ثبت کرد.

برپایه اطلاعات آماری وزارت صنعت، جوازهای تاسیس صادر شده برای سایر محصولات کانی غیرفلزی در دوره این گزارش تعداد دو هزار و ۹۴۰ فقره مجوز سرمایه گذاری به میزان ۲۱۰ هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال و مجوز اشتغال ۵۶ هزار ۷۷۸ نفر را به دنبال داشت و در مقایسه با ۱۱ ماهه سال ۹۷ از نظر تعداد ۱۲.۵ درصد، میزان سرمایه گذاری ۵۶.۴ درصد و مجوز اشتغال ۳۳ درصد رشد نشان می دهد.

علاوه براین در زمینه فلزات اساسی هم جوازهای تاسیس صادره در ۱۱ ماهه پارسال به تعداد ۵۷۹ فقره و مجوز سرمایه گذاری به میزان ۲۷۶ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال بود و مجوز اشتغال ۲۳ هزار و ۵۵۸ نفر را به همراه داشت که در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۷ از لحاظ تعداد، مجوز سرمایه گذاری و اشتغال به ترتیب ۲۲.۹، ۲۹.۴ و ۵.۳ درصد افزایش دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کردکه در دوره ۱۱ ماهه سال گذشته از مجموع ۲۵ هزار و ۴۵۶ فقره جواز تاسیس صادر شده بیشترین تعداد مربوط به گروه محصولات غذایی و انواع آشامیدنی با سه هزار و ۴۵ فقره و نیز ساخت مواد و محصولات شیمیایی با دوهزار و ۹۴۲ فقره اختصاص دارد.

همچنین بالاترین سهم پیش بینی شده سرمایه گذاری در گروه های صنعتی متعلق به گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی با ۲۴.۸ درصد از کل مجوزهای صادره برای سرمایه گذاری است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار معادن فعال کشور را بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ معدن ذکر کرده که سالیانه بطور متوسط ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی از آنها استخراج می شود که سهم مصالح ساختمانی ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

عناوین برگزیده