تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۵
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۹۵۵۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیمی از مواد معدنی کشور در زنجان موجود است/ دریایی از معادن؛ ظرفیتی پایدار برای تحقق «جهش تولید»

می متالز - وجود ۳۸۰ معدن فعال در استان زنجان ظرفیتی ارزشمند و تاثیرگذار برای توسعه اقتصادی استان زنجان است که با توجه ویژه نسبت به این حوزه «جهش تولید» به سادگی در این استان میسر می شود.
نیمی از مواد معدنی کشور در زنجان موجود است/ دریایی از معادن؛ ظرفیتی پایدار برای تحقق «جهش تولید»

به گزارش می متالز، استان زنجان معادن غنی بسیار زیادی دارد و داشتن سنگ های معدنی غنی و متنوع  باعث شده این استان در سطح کشور در بخش معدن حرفی برای گفتن داشته باشد.

برخورداری استان زنجان از ۳۰ نوع تندیس معدنی، این استان را جزو ۱۰ استان نخست کشور در برخورداری از ذخایر متنوع معدنی تبدیل کرده است. به نوعی که وجود معدن بزرگ سرب و روی انگوران باعث شده استان زنجان به قطب تولید سرب و وری کشور تبدیل شده و بخش مهمی از اشتغال و صنعت استان بر پایه خاک روی معدن انگوران شکل بگیرد.

سرب و روی، پتاس­، آهن، معادن ترآورتن، گرانیت، سیلیس، برآسیت وپرلیت، فلدسپات و خاک صنعتی بخشی از ثروت‌های خدادادی استان زنجان است که بهره‌برداری از آن‌ها به صورت مستمر در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در این خصوص به بازار گفت: وجود کانسارهای غنی و متنوع در کنار موقعیت جغرافیایی استان، در شمالغرب کشور باعث شده تا بخش معدن برای عرضه و صدور مواد معدنی به مراکز مصرف در کشور از رونق قابل توجهی برخوردار باشد.

رامین میرزایی تاکید کرد: بررسی شاخص مزیت نسبی فعالیت های معدنی نشان می دهد تولید مواد معدنی سرب و روی،س ولفات سرانسیم و بور، سیلیس، نمک، خاک صنعتی، بتنی، سنگ طلا، تزیینی و سنگ آهک دارای مزیت نسبی هستند.

رئیس سازمان صنعت و معدن زنجان هم در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان زنجان ۳۸۰ معدن دارد، گفت: از این تعداد  ۳۲۱ معدن فعال  است و میزان سرمایه گذاری در این بخش بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر است.

ناصر فغفوری  افزود: طی سال گذشته از مهمترین اقدامات حوزه معدن در استان زنجان تهیه نقشه های زمین شناسی ۲۵ هزار ممیز یک می باشد که تعداد نقشه های زمین شناسی در این مقیاس به ۱۴عدد افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان صنعت و معدن استان زنجان، گفت: از دیگر اقدامات مهم فعالیتی معادن استان، صدور مجوز برداشت برای ماده معدنی تیتانیوم و اخذ ۳۲۰ میلیارد ریال حقوق دولتی بوده است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان گفت: تلاش خواهیم کرد با توسعه فعالیت‌های معدنی، مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی که بخش عمده‌ای از صنایع کشور را به خود اختصاص داده است، متفاوت‌تر دیده شود.

۳۶ نوع ماده معدنی در استان زنجان استخراج می شود

فغفوری افزود: همچنین به معادن راکد استان و نیز به افرادی که به هر نحوی فعالیت معدنی آن‌ها راکد شده و علاقه‌ای برای فعال کردن حوزه معدنی خود ندارند، اولتیماتوم داده شده است و از طریق ماده ۲۰ قانون معادن، این فرم‌ها تکمیل و سلب صلاحیت اعمال خواهد شد تا از طریق مزایده‌های قانونی به افراد واجد شرایط و پرتوان واگذار شود.

وی ادامه داد: زنجان دومین استان استخراج‌کننده سنگ‌های معدنی در کشور است و در مجموع ۲۱ درصد معادن استان زنجان را معادن فلزی، ۶۰ درصد را معادن غیر فلزی و ۱۹ درصد را سنگ‌های نما تشکیل داده‌اند.

فغفوری با بیان اینکه از مجموع ۷۵ ماده معدنی کشور، ۳۶ نوع از این مواد در استان زنجان استخراج می شود، عنوان داشت: سال ۹۷ برای ۱۲۰ معدن بارنامه صادر شد که این عدد در سه ماهه آخر پارسال به ۱۹۶ معدن رسید که این نشان می‌دهد بخش معدن استان حداقل در بحث فروش ماده معدنی مشکلاتش به مراتب کمتر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بیان اینکه جزو استان‌هایی است که در ساماندهی معادن کوچک و متوسط و بزرگ خوب جلو رفته است، گفت: بیشتر سرمایه‌گذاری‌های حوزه معدنی زنجان معادن فلزی است و فعالیت این معادن بر اقتصاد استان بسیار تاثیرگذار بوده و مواد اولیه کارخانجات داخلی استان هم توسط این معادن تامین می‌شود.

 استاندار زنجان نیز درباره ظرفیت های معدنی زنجان گفت: ۸۰ درصد صادرات این استان در ارتباط با معدن بوده و ۷۰ درصد شمش تولیدی نیز افزون بر نیاز کشور است.

فتح الله حقیقی گفت: استان زنجان دارای معادنی با پتانسیل خوب است و استفاده درست از معادن در توسعه اقتصادی بسیار موثر است.

وی اظهار کرد: بخش زیادی از پهنه‌های زنجان دارای پوشش «گون» است که اجازه اکتشاف معدن داده نمی‌شود و برخی معادن نیازمند اکتشاف مجدد است.

حقیقی افزود: استان زنجان دارای پهنه ها و تنوع معدنی خوبی است، این استان در حوزه معدن بسیار غنی است و اشتغال خوبی در این بخش دارد.

تعداد اشتغال ایجاد شده در معادن استان زنجان بیش از دو هزار و ۶۷۱ نفر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان هم گفت: تعداد اشتغال ایجاد شده در معادن استان زنجان بیش از دو هزار و ۶۷۱ نفر است.

فرامرز نیک سرشت  گفت: یکی از مشکلات فعلی استان مربوط به بخش معدن اسـت و در حوزه معدن، چه در زمینه تولید داخلی و چه در خصوص واردات با کمبود مواد معدنی مواجه هستیم.

وی وجود معادن فعال و غنی از عوامل مهم در توسعه و جهش اقتصادی است، گفت: باید توجه ویژه در زمینه تامین و به روزرسانی تجهیزات معدنی صورت بگیرد تا در زمینه معدن بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

بخش معدن می تواند سهم مهم و تاثیرگذار در زمینه جهش تولید در استان زنجان داشته باشد، سهمی که نیازمند سرمایه گذاری و توجه ویژه است تا با تاکید بر این اصل روند تولید در این بخش سرعت بگیرد.

به روزرسانی تجهیزات بهره برداری از معدن و شناسایی و استخراج از پهنه های جدید معدنی یک اصل مهم در زمینه رونق و جهش تولید در بخش معدن است که باید توجه جدی به آن صورت بگیرد.

عناوین برگزیده