تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۹۶۹۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان:

عرضه سهام دولتی در قالب ETF، اقدام ارزشمند سازمان بورس

می متالز - بند ج و د اصل ۴۴ به کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد و خصوصی سازی از طریق بازار سرمایه تاکید دارد با این حال در این چند سال این بند به درستی اجرا نشد. اما طی روز های آینده با واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت ها در بازار سرمایه شاهد تحقق بند ج و د اصل ۴۴ خواهیم بود.
عرضه سهام دولتی در قالب ETF، اقدام ارزشمند سازمان بورس

به گزارش می متالز، سید مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق به اهمیت عرضه شرکت های بزرگ دولتی در بورس اشاره کرد گفت: عرضه باقی مانده سهام دولتی در بازار سرمایه از یک سو شادابی بورس را به همراه دارد و از سوی دیگر کسری بودجه دولتی تامین می شود و از همه مهمتر به معنای تحقق واقعی خصوصی سازی است. در واقع این واگذاری بازی برد- برد دولت و بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ادامه داد: با عرضه سهام دولتی، شرکت ها از تصدی دولت خارج می‌شوند و هرچه عرضه ها تداوم داشته باشد نقش دولت در اقتصاد کاهش پیدا می‌کند. اصل ۴۴ به واگذاری امور اقتصادی به مردم از طریق بازار سرمایه به عنوان شفاف ترین نهاد اقتصادی تاکید کرده و دولت تنها به عنوان یک داور باید در اقتصاد حضور داشته باشد نه به عنوان یک بازیگر! به نظر می رسد که امسال یک سال خاص باشد و ما شاهد اجرای صحیح بند د اصل ۴۴ هستیم.

سید مصطفی صفاری با تاکید بر اینکه عرضه سهام دولتی در قالب ETF اقدام ارزشمند نهاد ناظر بازار سرمایه بود، افزود: همواره یکی از مشکلات واگذاری ها این است که می‌گویند زد و بند شد، رانت ایجاد شد! اما وقتی شما سهام را در قالب ETF و در بازار سرمایه عرضه می کنید همه در فرصت برابر می‌توانند آن را بخرند. به نظر من این یک روش خیلی خوب است و حرف و حدیث هم در آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان افزود: اگر قیمت ها منطقی باشد استقبال بالایی از این عرضه می شود.

وی  به چشم انداز بازار سرمایه در روزهای آتی اشاره کرد و گفت: مهمترین ریسک پیش روی اقتصاد ملی شیوع بیماری کرونا است. با این حال اثر کرونا روی مشاغل کوچک و بخش خدماتی ما خیلی زیاد بود و ما چندان بخش خدماتی در بورس نداریم و بیشتر صنعتی هستیم.

مصطفی صفاری با بیان اینکه کرونا در ایران ماه پایانی سال و تعطیلات را تحت تاثیر قرار داد افزود: در موضوع کرونا شرایط اقتصادی ما با آمریکا و اروپا فرق می کند. آنها در میانه کار بودند زیرا بعد از تعطیلات کریسمس سال مالی آنها آغاز می شود. اما کرونا دقیقاً در تعطیلات ما وارد شد و ان شاءالله هم جمع می شود.

وی ادامه داد: به همین علت اثر گذاری کرونا در ایران با کشورهای دیگر فرق می کند. خیلی‌ها تعجب می‌کنند که چرا شاخص بورس کشور آنها منفی و شاخص ما مثبت است. دلیل عمده آن این است که خطوط تولیدی ما تحت تاثیر قرار نگرفت و بیشتر تعطیلات ما تحت تأثیر قرار گرفت. البته نمی توان گفت کرونا کاملا بی اثر است ولی اثر آن قابل جبران است و شرکت ها ۱۰ ماه زمان دارند تا این اثر را جبران کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه شاخص روند صعودی خود را طی می کند به سرمایه گذاران غیر حرفه ای توصیه کرد از طریق صندوق ها، سبدگردان ها و مشاورین حرفه و تخصصی به بازار سرمایه وارد شوند و افزود: هرچند بورس از شرایط مناسبی برخوردار است با این حال بازاری تخصصی و پیچیده است که باید با دانش، صبر و نگاه بلند مدت به آن وارد شد.

عناوین برگزیده