به گزارش می متالز، این نوع آسانسورها توانایی تحمل بار و فشار بسیار زیاد و متواتر براساس نیاز مترو را دارند و ضریب خطای آنها بسیار کم است. ضمن اینکه نصب آسانسورهای جدید به گونهای است که مسافران به صورت مستقیم به سکو هدایت نمیشوند و انجام این اقدام برای رعایت موارد امنیتی و نیز ایمنی مسافران ضروری است. در نتیجه هر ایستگاه مترو به دو برابر تعداد معمول یعنی ۶ تا ۸ آسانسور نیاز دارد تا بتوان مسافران را ابتدا به سالن فروش بلیت، سپس به سکو هدایت کرد. آسانسورهایی که برای ایستگاه مترو تامین میشود دارای ویژگیهای بسیار متفاوتی است. این آسانسورها ضمن آنکه باید ضدحریق باشد باید بتوانند حجم زیادی از جمعیت را در مدت زمان اندک و به صورت متوالی و متواتر جابهجا کنند. در نتیجه آسانسورهای جدیدی که برای ایستگاه مترو تامین میشود از نظر ظرفیت جابهجایی و تعداد نفرات بیشتر از آسانسورهای قدیمی بوده و اصطلاحا Heavy Duty هستند. این نوع آسانسورها بر اساس استانداردهای طراحی و ساخت مترو باید توانایی تحمل بار و فشار بسیار زیاد و متواتر را داشته و ضریب خطای آنها بسیار کم باشد، در نتیجه هزینه آنها چند برابر آسانسورهای معمول است. بر اساس اعلام علی امام، مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، در نیمه دوم سال ۹۸، آسانسور هر ایستگاه متروی تهران نهایتا ۳ ماه پس از افتتاح نصب و بهرهبرداری شده است. در نتیجه برنامهریزیهای انجام شده در شرکت مترو به گونهای است که در سال ۹۹ هر ایستگاه مترو همراه با آسانسور به بهرهبرداری برسد. از این رو علاوه بر برنامهریزیها برای تامین آسانسور برای ایستگاههای جدید، کمبود آسانسور ایستگاههای قدیمی نیز تامین میشود و همانگونه که عنوان شد مناقصه صورت گرفته فاز اول تامین ۲۰۰ دستگاه آسانسور شامل ۴۹ دستگاه برای خطوط ۳ و ۴ است.