تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۹۷۲۵۳
سرویس خبر : زمین شناسی

چرا دونالد ترامپ می‌خواهد معادن ماه را استخراج کند؟

می متالز - دونالد ترامپ می‌خواهد آمریکا برای استخراج مواد معدنی، حفاری در کره ماه را آغاز کند. رییس جمهور آمریکا فرمانی اجرایی را امضا کرده که در آن آمریکا حق تحقیق و استفاده از منابع فضا را دارد. این فرمان می‌گوید از نظر آمریکا، فضا حکم منطقه مشترک را ندارد و به همین دلیل نیازی به مجوز و توافق بین‌المللی نیست. ولی چرا ترامپ می‌خواهد در فضا معدن استخراج کند و این کار چه فایده‌ای دارد؟
چرا دونالد ترامپ می‌خواهد معادن ماه را استخراج کند؟

به گزارش می متالز به نقل از بی.بی.سی، سارا کروداس، خبرنگار مسائل فضا، می‌گوید استخراج معدن در ماه کمک می‌کند در فضا دورتر برویم مثلا به مریخ. کره ماه منابعی مانند هیدروژن و اکسیژن دارد که برای سوخت موشک لازم است و به همین دلیل می‌تواند یک ایستگاه میان-کهکشانی سوخت شود. ایستگاه سوخت‌گیری در فضا باعث می‌شود که موشک‌ها دچار کمبود سوخت نشوند و مسافت بیشتری را طی کرده و دورتر بروند. مثل این است که وقتی به مسافرت می‌رویم مجبور نباشیم همه وسایل را با خود ببریم.

منابعی در فضا یافت می‌شوند که در کره زمین بسیار مفیدند و به همین دلیل اکتشاف فضایی در فواصل دور اهمیت زیادی دارد.

بنجامین سواکول، پرفسور سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه ساسکس انگلستان می‌گوید: "ما داریم منابع موجود را به انتها می‌رسانیم."

به دلیل مسئله تغییر آب و هوای کره زمین، دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند و به چنین منابعی احتیاج دارد. مثلا استخراج منابع در فضا می‌تواند به ساخت وسایلی از جمله خودروهای برقی کمک کند. این خودروها در درازمدت برای محیط زیست مفیدند.

پروفسور سواکول می‌گوید: "فلزاتی مثل لیتیم و کبالت معمولا در چین، روسیه و کنگو پیدا می‌شوند و به راحتی قابل دسترس نیستند. خرید این عناصر کمیاب از تولیدکنندگان مختلف، هر کدام قوانین متفاوتی دارد و کار پیچیده‌ایست. استخراج در کره ماه به عنوان یک منبع واحد ممکن است راه آسان‌تری باشد."

سارا کروداس می‌گوید استخراج در کشورهایی مثل کنگو "در شرایط وحشتناکی انجام می‌شود" و بنجامین سواکول می‌گوید استخراج در فضا نباید راه حل سریع تغییرات اقلیمی قلمداد شود.

 

تنش چین و آمریکا

یکی از دلایلی که ترامپ به دنبال استخراج معدن در ماه است دسترسی ناکافی آمریکا به مواد معدنی در مقایسه با کشورهایی مثل چین است.

بنجامین سواکول می‌گوید: "آمریکا این مسابقه را به کشورهایی مانند چین و روسیه باخته است. مواد معدنی چین، در سراسر دنیا عرضه می‌شوند. کسانی مثل دونالد ترامپ جاهایی به دنبال مواد معدنی هستند که چین به آنها دسترسی ندارد مثل کره ماه."

از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، بین چین و آمریکا تنش‌هایی بوجود آمده است. بنیامین می‌گوید: " این فرصت خوبی برای ترامپ است که 'رهبری و برتریش ' را اثبات کند."

 

قانون چه می‌گوید؟

در فرمانی که دونالد ترامپ امضا کرده به وضوح ذکر شده قوانین بین‌المللی تاثیری بر فعالیت آمریکا در ماه ندارد هر چند که خود قوانین مربوط به فعالیت بشر در خارج از کره زمین نیز شفاف نیستند.

سارا کروداس می‌گوید: "قوانین مربوط به فضا در دست تدوین هستند ولی با گذشت زمان تغییر می‌کنند." هیچ کشوری "نمی‌تواند ادعای مالکیت بر ماه را کند" ولی این قوانین مانند قوانین دریایی هستند یعنی "اگر نفر اولی بودید که به جایی رفتید و چیزی را پیدا کردید، می‌توانید برای خود نگه دارید."

بنجامین سواکول می‌گوید تغییر آب و هوای کره زمین باعث شده همه توجه‌ها به فضا جلب شود: "در نهایت ما کره زمین را تخریب خواهیم کرد به همین دلیل فقط فضا باقی مانده است. از این منظر، اکتشاف فضا تنها راه حل ممکن برای آینده بشریت است."

 

آیا ممکن است این اتفاق در طول زندگی ما بیفتد؟

کروداس می‌گوید: "تکنولوژی‌اش موجود است." پیشرفت هم سریع است چون شرکت‌های خصوصی زیادی در این زمینه فعالند: "در گذشته همه این کارها با بودجه دولتی بود ولی با مشارکت افراد و شرکت‌های خصوصی، سرمایه و بلندپروازی‌ها هم بیشتر شده است. ما شاهد پیشرفت‌های فراوانی در استخراج در ماه، در سیارک‌ها، در دریاها و در سفر به مریخ خواهیم بود. همه اینها در عمر ما ممکن هستند. "

بنجامین سواکول می‌گوید استفاده از پیشرفت‌های فناوری در استخراج معادن در کره زمین هم مهم است:

"استخراج معدن در ماه کار بسیار سختی خواهد بود پس بهتر است اول معادن موجود مانند منابع گاز یا معادن اعماق دریا را توسعه دهیم بعد به مرحله بعدی قدم بگذاریم." او فکر می‌کند ما با ساخت معدن در کره ماه حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر فاصله داریم که این به عواملی مانند سرمایه و منابع هم وابسته است.

کروداس می‌گوید: " اینها همه جزئی از یک هدف بزرگتر است. ما چشم به ماه داریم و نگاه‌مان به آسمان است. همه اینها بخشی از رفتن بشر به خارج از کره زمین است."

عناوین برگزیده