تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۹۷۴۳۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
یک کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد:

زیان بی سابقه شرکت های خودروساز در سال 98

می متالز - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت های خودروساز با دستوراتی که در سال ۱۳۹۸ و اواخر سال ۱۳۹۷ از دولت گرفتند به طور میانگین روی هر خودروی تولیدی خودشان ۲۳ درصد زیان دادند و طبق یک تحلیل دیگر، ۶۰ درصد افرادی که خودرو را از کارخانه خریدند آن را به هر نحوی در بازار فروخته اند و مصرف کننده واقعی نبودند.
زیان بی سابقه شرکت های خودروساز در سال 98

به گزارش می متالز، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت و بازار خودرو در پاسخ به این سوال که در سال جدید آیا شورای رقابت مجددا احیا خواهد شد گفت: قرار بود جلسه ای در این خصوص طی این هفته برگزار شود که لغو شد اما موضوع قیمت گذاری در این روزها تعیین تکلیف خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که عدم افزایش قیمت از سوی خودروساز ها چه مسائل و چالش هایی را بوجود آورد گفت: این مسئله باعث افزایش شدید فاصله قیمت بازار با قیمت کارخانه شد بطوریکه زیان انباشته شرکت های خودروساز در سال ۱۳۹۸ در طول تاریخ صنعت خودروسازی ایران بی نظیر بود!
کریمی در ادامه افزود: شرکت های خودروساز با دستوراتی که در سال ۱۳۹۸ و اواخر سال ۱۳۹۷ از دولت گرفتند به طور میانگین روی هر خودروی تولیدی خودشان ۲۳ درصد زیان دادند و طبق یک تحلیل دیگر، ۶۰ درصد افرادی که خودرو را از کارخانه خریدند آن را به هر نحوی در بازار فروخته اند و مصرف کننده واقعی نبودند.
وی گفت: شورای رقابت یک زمانی با قیمت گذاری ها به شرکت های خودروساز ضربه می زد و دولت هم این اختیار را از شورای رقابت گرفت و به ستاد تنظیم بازار محول کرد اما ستاد هم به جای اینکه به شرکتهای خودروساز سرویس مثبت دهد و آن ها را به بنگاه های اقتصادی سودآور تبدیل کند با رویکرد پوپولیستی تلاش کرد تا مردم را با دولت همراه کند.
کریمی با بیان اینکه در دو سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار خودرو تولید شده است گفت: ما امسال بالغ بر یک میلیون تقاضای پاسخ داده نشده از دو سال گذشته داریم و بنابراین قطعاً قیمت گذاری در حاشیه بازار جواب نمی دهد.
وی در پایان با تأکید بر ضروت محاسبه دقیق قیمت تمام شده خودرو گفت: محدودیت ها و شاخص های اقتصادی مانند افزایش نرخ ارز و تورم باید در قیمتگذاری خودرو لحاظ و از طرفی روش های غلط بنگاه داری نیز اصلاح شود.

عناوین برگزیده