تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۹۷۴۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم مطرح کرد:

مالیات بر ارزش افزوده و هزینه بالای تولید؛ علت ورود کالای قاچاق

می متالز - نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم گفت: تولید کننده داخلی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کند و متأسفانه نرخ مالیات بر ارزش افزوده نیز در ایران بر خلاف آنچه تصور می شود 9 درصد است و در عمل بیش از 20 درصد است.
مالیات بر ارزش افزوده و هزینه بالای تولید؛ علت ورود کالای قاچاق

به گزارش می متالز، جعفر قادری نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم درباره ورود کالاهای قاچاق به کشور گفت: وقتی برخی استانداردها در مورد کالایی اعمال نشود، طبیعتاً قیمت تمام شده آن کالا کمتر است درحالی‌که کالاهای داخلی مجبور هستند استانداردهای اجباری را رعایت کنند و در نتیجه هزینه های بیشتری برای کالای ایرانی ایجاد می شود و عملاً قدرت رقابتی تولید کننده داخلی در مقایسه با تولید کننده خارجی کاهش پیدا کند.
وی در ادامه افزود: تولید کننده داخلی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کند و متأسفانه نرخ مالیات بر ارزش افزوده نیز در ایران بر خلاف آنچه تصور می شود 9 درصد است، عملاً بیش از 20 درصد است.

قادر گفت: به عنوان مثال پنبه به عنوان یک محصول کشاورزی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است اما این پنبه تبدیل به نخ می شود و 9 درصد از ارزش آن به عنوان مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود. این نخ تبدیل به پارچه می شود و مجدداً 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از آن کاهش پیدا می کند. این روند همچنان ادامه پیدا می کند و به این شکل مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک مالیات غیر مضاعف تلقی می شود.
وی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده است از محصول نهایی مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنیم و فروشنده باید اثبات کند در فرآیندهای قبلی، افراد مالیات را پرداخت کرده‌اند و در آن صورت می توانند مابه التفاوت را دریافت کنند که عملاً چنین اتفاقی نمی افتد. قانون مالیات بر ارزش افزوده تأکید دارد که برای هر فرایند تولید بر ارزش افزوده باید مالیات گرفته شود و نه اینکه برای هر قسمت از فرآیند مالیات دریافت شود.
قادری در پایان با اشاره به اینکه پوشاک به صورت بسیار آسان به کشور قاچاق می شود گفت: قدرت رقابتی کشور نسبت به پاکستان و ترکیه باید بهتر باشد اما متأسفانه این کشورها از شرایط رقابتی به نفع خودشان در بازار رقابتی استفاده می کنند و یکی از دلایل آن قاچاق کالا است.

عناوین برگزیده