تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۲
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۹۷۶۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان خصوصی سازی:

سهام مالکین سه صنعت بزرگ ایران هم عرضه اولیه می شود/ ایمیدرو نیمه ماه

می متالز - رئیس سازمان خصوصی سازی با ازائه توضیحاتی درباره واگذاری سهام دولت در ۱۸ شرکت مهم گفت: موافقت وزیر صنعت برای عرضه اولیه سهام ایدرو و ایمیدرو اخذ شده و منتظر تایید هیات وزیران است.
سهام مالکین سه صنعت بزرگ ایران هم عرضه اولیه می شود/ ایمیدرو نیمه ماه

به گزارش می متالز، علیرضا صالح با اشاره به عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس  گفت: برای پنج هلدینگ آماده مقرر شده در نخستین جلسه هیات وزیران اجازه واگذاری و عرضه سهام کسب شود تا زنجیره مدیریتی از بین نرود. یکی از ایرادها به واگذاری ها این بود زمانی که شرکت های زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی را یکی یکی واگذار می کردیم زنجیره ارزش از بین می رفت. بنابراین درحال کسب اجازه هستیم مجموعه ای مثل ایمیدرو (مالک صنایع معدنی و فلزی) را بصورت سهامی عام عرضه کنیم.

وی با اشاره به آماده سازی شرکت های دولتی برای پذیرش در بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس پیش بینی می شود تا اواسط اردیبهشت، مجموعه ایمیدرو بصورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و عرضه اولیه شود.

این مقام مسوول افزود: در این شرایط، شرکت ها مکلف هستند اطلاعات را شفاف در کدال مشخص کنند. همچنین باید صلاحیت حرفه ای سازمان بورس را داشته باشند. این فرایند برای نیروگاه های برق و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی طی می شود. برای ایدرو (مالک صنعت خودرو و قطعات) و ایمیدرو موافقت وزیر صنعت اخذ شده و در انتظار اجازه هیات وزیران است. از مسوولان بورس هم برای پذیرش و عرضه اولیه قول گرفته شده است .

صالح درمورد ۱۸ شرکت دولتی که قرار است سهام آنها در بورس عرضه شود نیز توضیح داد: ۱۸ شرکت پرتفوی خوب و بلوک مدیریتی دارند. این ۱۸ شرکت در قالب سه صندوق ETF هستند. در این راستا نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد نوشته ایم و این وزارتخانه قرار است واسطه گری مالی انجام دهند و باقی مانده سهام سه بانک صادرات، تجارت و ملت و دو بیمه البرز و اتکایی امین را عرضه کنند. سهم دولت در برخی از موارد ۱۷ و در برخی ۱۸ درصد است.

وی افزود: همچنین یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پالایشی شامل پالایشگاه های بندرعباس، تبریز، تهران و اصفهان وجود دارد که بلوک مدیریتی هم در آنها اعمال می شود. در این راستا نامه ای خطاب به وزیر نفت ارسال کرده ایم که پذیره نویسی را آغاز کنند و جلسات در وزارت نفت در حال برگزاری است.

به گفته صالح، یک صندوق دیگر نیز فلزات و خودرو است که شامل سهام دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو و باقی مانده فولاد مبارکه و شرکت ملی مس می شود. بقیه موارد در هیات واگذاری دنبال می شود. قیمتی که برای انتقال سهم در نظر گرفته می شود یک ماه منتهی به آگهی است. سهام عدالت نیز تا پایان آبان قابل معامله خواهد شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده