به گزارش می متالز، نگاهی به نسخه در حال آزمایش سوزوکی اسپلاش که گفته میشود با کمک یک شریک خارجی قرار است در سایپا مونتاژ شود.
با خروج دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ از بازار ایران، دست بخش بزرگی از خریدارن خودرو در کشور از یک محصول ارزان و اقتصادی دور میماند. این وضعیت هم میتواند تهدیدی بزرگ برای صنعت خودروسازی باشد و هم فرصتی مهم برای اثبات توانایی خودروسازان داخلی جهت تولید محصولی مردمی.
تاریخ صنعت خودرو پر است از مثالهایی مشابه که یک شرکت خودروسازی تنها برای پاسخ به نیازی تازه متولد شد. فولکس واگن در دهه ۴۰ میلادی برای تولید خودروهای ارزان مردمی و تسلا در دهه اول قرن ۲۱ برای تولید محصولات پاک.
بازار ایران هم با داشتن یک جمعیت کثیر که نیازمند خودرویی با قیمت ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان هستند، بهترین پتانسیل برای تولید چنین شرکتی است. البته اگر شرایط اقتصادی کشور و دستهای نامرئی اجازه چنین کاری را بدهد. خب فعلا از این موضوع خبری نیست و تمرکز خودروسازان روی یافتن محصولی برای این بخش از بازار از خارج کشور است.
سوزوکی اسپلش اولین گزینه است که حتی نمونههایی از آن به کشور راه یافته است. البته که این خودرو از سال ۲۰۱۴ دیگر جایی در بازارهای جهانی ندارد. منتهی این خودرو در چین توسط یک سازنده اقماری و کوچک به نام چانگهه مونتاژ میشود. از بین تولیدکنندگان ژاپنی دو شرکت سوزوکی و داتسون ظرفیت زیادی برای تولید خودروهای ارزان دارند که این بین محصول سوزوکی عیار بالاتری دارد.
آن طور که روزنامه هفت صبح گزارش داده، این خودرو که نخستین بار به عنوان کانسپتی مهیج در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در سطح وسیعی از بازارهای آسیایی، اروپایی و حتی آمریکای شمالی به فروش رسید و موفقیتی کم نظیر را برای سازنده ژاپنی به ارمغان آورد.
این خودرو که در برخی بازارهای آسیایی با نشان هندی ماروتی، در برخی بازارهای اروپایی با نشان اوپل/واکسهال و در برخی مناطق با نام ریتز تولید شد، محصولی مناسب برای خانوادههای ۴ نفره است.
قطعا! این خودرو گرچه پنج سال است از خط تولید سازنده ژاپنی جمع شده اما قطعا در مقایسه با محصولات امروز ایرانخودرو یک مدل روزآمد است که سطح کیفی بهتری را به نسبت خودروهای سه دهه قبل پژو به مصرفکنندگان ارائه میکند.
در بخش فنی هم در حالیکه سوزوکی اسپلش دارای رنج پیشرانههای متنوعی از سه سیلندر تا چهار سیلندر بوده اما در چین تنها با یک پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه میشود. پیشرانه ۱.۴ لیتری چانگه-سوزوکی اسپلش قادر به تولید بیشینه قدرت ۹۳ اسببخار و بیشینه گشتاور ۱۱۲ نیوتنمتر است. بیشینه سرعت قابل پیمایش اسپلش نیز ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
در چین اسپلش با یک جعبه دنده پنج سرعته دستی راهی بازار میشود که در نسخههای مجهزتر یک گیربکس خودکار CVT جای این گیربکس دستی را میگیرد. مصرف سوخت این خودرو دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی حدود ۵.۵ تا ۶ لیتر بوده که بهتر از مدلهای مونتاژ داخل است. با توجه به حجم صندوق بار ۲۲۰ لیتر اسپلش و گنجایش چهار نفره این خودرو، وزن ۹۶۵ کیلویی و طول ۳.۷۷ متری بدنه اصلا عجیب نیست.
این خودرو در بازار چین قیمتی بین ۵۵ تا ۶۱ هزار یوآن داشته که چیزی بین ۷۸۰۰ تا ۸۷۰۰ دلار است اما در صورتی که یکی از خودروسازان دولتی یا خصوصی قصد تولید اسپلش را در ایران داشته باشند، این قیمت تا نصف کاهش مییابد.
این یعنی با یک شبکه تولیدکننده داخلی و کمک از چینیها میتوان قیمت فروش اسپلش را در محدوده ۶۰ میلیون تومان یا کمی بیشتر تمام کرد. اما در حال حاضر مشخص نیست که سرنوشت این خودرو چه خواهد شد و آیا به بازار ایران راه پیدا میکند یا اینکه مانند بسیاری از خودروها، راهی انبار خودروسازان میشود.
در سه سال اخیر فیات تیپو، نسل تازه داچیا ساندرو استپ وی، داتسون گو، چانگان بنی و رنو کویید از جمله خودروها ارزانی بودهاند که با هدف جانشینی پراید به کشور آمدهاند اما کنج عزلت گزیدهاند.