به گزارش می متالز، روح الله لطیفی اظهار داشت: دو روز پیش به دلیل نیاز کشور عراق به مواد غذایی و اقلام بهداشتی صحبتهایی در مورد تغییر وضعیت مرز مهران شد که امروز آنطور که دولت عراق اعلام کرد، مرز مهران همچنان تا ۳۰ فروردین بسته خواهد ماند.
سخنگوی گمرک ایران به وضعیت تجارت با ترکیه اشاره کرد و گفت: طبق توافقی که شده، به ترکیه از مسیر ریلی رازی به صورت روزانه واردات و صادرات داریم. همچنین با پیگیریهای صورت گرفته و تلاش سفارت ایران در آنکارا، بر اساس تصمیم ترکیه، بازارچه مرزی ساری سو مسیر جدید ورود کالا از ترکیه به ایران میشود. در واقع از آخر این هفته علاوه بر ورود کامیونهای حامل اقلام بهداشتی به کشور، از طریق این بازارچه پذیرای کالای وارداتی از مسیر ترکیه، با روش ترانشیپ منت یعنی جابجایی کالا از کامیون به کامیون خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به مرز بازرگان، اظهار داشت: هنوز هیچ تصمیمی در خصوص عادی سازی تردد کامیونها از مرز بازرگان گرفته نشده است و خبرهای منتشر شده در این خصوص تکذیب میشود
وی افزود: همچنین طبق شنیدهها، احتمالاً کشور کویت به دلیل نیازی که به مواد غذایی و بعضی اقلام دارند، محدودیتهایش را به روی ایران کم کند و برخی از اقلام را بپذیرد. البته هنوز هیچ خبری از سوی کویت به ما اعلام نشده است.
سخنگوی گمرک ایران گفت: مرز نخجوان به صورت ترانشیپ و برای ورود محدود صادرات باز است. به کشور آذربایجان با شیوه ترانشیپ صادرات داریم. به کشور روسیه نیز از طریق دریایی و زمینی و ریلی از مسیر آذربایجان ترانزیت کالا داریم.
وی افزود: از مسیر دریایی مثل بندر انزلی، آستارا، کاسپین، امیرآباد و نوشهر به روسیه و آذربایجان واردات و صادرات داریم.
لطیفی افزود: یک مسیر جدید از هرمزگان به عمان برای صادرات مواد غذایی بازگشایی شده است. به کشور قطر نیز فقط شناورهای فلزی یخچال دار اجازه ورود دارند. تجارت با کشور ارمنستان هم محدود است. مرزها با کشور پاکستان بسته است.
سخنگوی گمرک ایران افزود: فعلاً به سایر گمرکات اعلام شده که به دلیل کمبود کامیون افغانستانی در مرز دوغارون مشکل خواهیم داشت؛ گمرکات کالاهای تجاری را با کامیونهای صادرکننده که شرایط خروج (پروانه خروج موقت و ویزای معتبر) برای رانندگان را دارا باشند. کامیونهای ایرانی در مرز تخلیه و بارگیری میشوند ولی وقتی از آن طرف کامیون نیاید نمیتوان بار را تحویل طرف افغان داد. به طور کلی فعلاً روند تجاری در مرز دوغارون کند شده است.
لطیفی با بیان اینکه هم اکنون شناورهای تجاری کانتینری بزرگ به کشور امارات تردد دارند، اظهار داشت: بار تجارت از قبل روی لنجها بود همچون بنادر بوشهر، هرمزگان (غیر از بنادر شهید رجایی و شهید باهنر) و خوزستان که عمده فعالیتشان با لنج بود که در حال حاضر نمیتوانند به سمت امارات بار ببرند. فعلاً شناورهای بزرگ تجاری مشکلی برای تردد ندارند.
لطیفی ادامه داد: ارتباط با کشور ترکمنستان از مسیر ریلی سرخس باز است و کالاهای فاسد نشدنی از آن مسیر وارد این کشور میشوند و در آنجا به دلیل اینکه عرض راه آهن در کشورهای آسیای میانه با ایران فرق دارد در مرز لوکوموتیو تغییر میکند و جا به جایی کالا صورت میگیرد.
سخنگوی گمرک ایران افزود: همچنین رایزنیهایی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شده است تا مسیر ریلی اینچهبرون بازگشایی شود. در حال حاضر راه آهن ایران، وزارت امور خارجه و سفارت ایران در حال تلاش برای بازگشایی جهت ارسال کالا از این مسیر به ترکمنستان هستند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
لطیفی با بیان اینکه بنادر اصلی کشور فعال هستند، گفت: بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر و بندر چابهار، هم در حوزه ترانزیت و هم واردات و صادرات کالاهای تجاری فعال هستند و حتی بنادری مثل خارک و عسلویه نیز به فعالیت خود ادامه میدهند.