به گزارش می متالز، جواد سلیمانی با اشاره به برنامهریزی دقیق سایپا برای خروج خودروهای سواری پراید از خط تولید، گفتد: اعلام کرده بودیم تولید پراید ۱۱۱ برای تحویل به مشتریان تا پایان اردیبهشت ۹۹ ادامه خواهد داشت اما با توجه به برنامهریزی و نیز افزایش تولید ماههای پایانی سال، زودتر به تیراژ موردنظر رسیده و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلامی، توقف تولید پراید۱۱۱ قطعی و نهایی شد.
وی افزود: در خصوص پراید ۱۳۲ نیز همین اتفاق رخ داد و نیمه دی سال گذشته و ۱۵ روز پیش از موعد قبلی، تعهدات مشتریان انجام و تولید این محصول هم متوقف شد . پراید۱۳۱ هم آخرین محصول از این خانواده هم دو ماه دیگر و در تیر از سبد محصولات سایپا خارج و داستان تولید پراید در ایران برای همیشه به پایان می رسد .
این مقام مسئول ادامه داد: مدیران پیشین بارها از توقف تولید خانواده پراید به دلیل قدیمی بودن فناوری صحبت کرده بودند اما هربار به دلایلی عملی نشد. خروج پراید از خطوط تولید سایپا یکی از برنامههای اصلی در بدو ورود به سایپا بود که در مدیریت جدید شرکت به صورت جدی پیگیری، عملیاتی و اجرایی شد .
سلیمانی در خصوص جایگزینِ پراید نیز توضیح داد: همانطور که پیش از این بارها مطرح کردهایم برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد. زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسامآور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریمها و محدودیتهای واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص قیمتهای ۶۰ و ۷۰ میلیونی پراید، ادامه داد: متاسفانه این ذهنیت بسیار اشتباه در جامعه شکل گرفته که قیمتهای لجامگسیخته بازار آزاد به خودروساز مربوط است. در حالی که چنین نیست. به عنوان مثال پراید در آخرین طرح فروش سایپا با قیمت حدود ۴۰میلیون تومان عرضه شد و این خودرو مدتها است که به دلیل برنامه توقف تولید در برنامه فروش سایپا قرار ندارد و منطقی است که قیمت آن در بازار آزاد به هیچعنوان به شرکت خودروساز مرتبط نباشد و مثل هر کالای دیگری قیمت را فروشندگان و مالکان کالا تعیین میکنند و متاسفانه این افراد که عمدتاً واسطهها هستند با بهرهگیری از سایتهای اینترنتی خرید و فروش خودرو قیمتها را اعلام کرده و برای سود بیشتر دائماً بالا میبرند.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: پراید سالها است که به حق یا ناحق، دستاویز انتقاد و حتی تخریب صنعت خودرو و وسیلهای برای مطرح شدن افراد مختلف در رسانهها و ابزار جلب توجه در شبکههای اجتماعی قرار گرفته اما حال تولید آن را متوقف کردهایم باز هم عدهای پیدا شدهاند به بهانه ارزان بودن پراید نسبت به تمام خودروهای دیگر، طرفدار تداوم حضور پراید شدهاند!!
سلیمانی با بیان اینکه ۹۰ درصد منتقدان پراید، مالک یا حتی راننده این خودرو نبودهاند، ادامه داد: پراید یک خودرو درون شهری در رده خودروهای اقتصادی با مصرف سوخت پایین بود که از نظر هزینه خرید و نگهداری ارزانترین محصول صنعت خودرو به شمار میرفت اما متاسفانه استفادههای غیرمنطقی از آن در جادههای برون شهری، رانندگی ناایمن با سرعتهای بسیار زیاد و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شد تا پراید به نماد تخریب صنعت خودرو کشور تبدیل شود.
وی افزود: برنامه سایپا تغییر جدی و ملموس در سبد محصولات این گروه خودروسازی است و در همین راستا، همزمان با خروج پراید، تولید خودروهای بروز و جدید و نیز ارتقاء سطح کیفی محصولات قبلی را در دستور کار قرار دادهایم. تولید محصولاتی مدرن، باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی نیز محور اصلی برنامههای سایپا در توسعه محصولات است که تولید و عرضه خودرو شاهین و خودروی جدید کراس اور سایپا و نیز دو خودروی فیسلیفت شده ساینا و کوییک در سال ۹۹ در همین راستا انجام خواهد شد.