تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۹۹۱۴۹

بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار-زاهدان تا مرداد ۱۴۰۰/کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت با شیوع کرونا

می متالز - وزیر راه از کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت به دلیل ویروس کرونا خبر داد و با اشاره به ناکامی آمریکایی‌ها برای صدور بیانیه علیه ایران گفت:‌ راه‌آهن چابهار-زاهدان تا قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار-زاهدان تا مرداد ۱۴۰۰/کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت با شیوع کرونا

به گزارش می متالز، محمد اسلامی در برنامه نگاه یک  با اشاره به این‌که وزارت راه برنامه‌های خود در سال جهش تولید را به دفتر ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کرده است،‌ اظهار کرد: بر این اساس بنا داریم تا پایان سال جاری 580 کیلومتر آزاد راه به کشور اضافه کنیم. سال گذشته 60 کیلومتر آزاد راه ساخته شد، اما امسال می‌خواهیم آن را 10 برابر کنیم.

وی با بیان این ‌که "هم ‌اکنون 2440 کیلومتر آزادراه در کشور داریم"، افزایش حدود 600 کیلومتر آزادراه را معادل 25 درصد کل آزادراه‌های موجود اعلام کرد و افزود:‌ بر اساس این برنامه امسال 847 کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌های کشور اضافه خواهد شد که خود رکورد جدیدی است. در بحث راه‌های روستایی احداث حدود 2000 کیلومتری را که وعده داده بودیم، انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به احداث 66 بیمارستان طی 7 سال اخیر یادآور شد: در ایام شیوع ویروس کرونا نیز 10 تا 13 بیمارستان را آماده کردیم و در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم که 2 بیمارستان به داد مردم گیلان رسید. تا پایان عمر دولت دوازدهم نیز می‌توانیم 16 بیمارستان دیگر را آماده کنیم.

وی با اشاره به حمل‌و‌نقل ریلی گفت: در بحث ریل امکان بهره‌برداری از 400 تا 1000 کیلومتر خط ‌آهن تا مردادماه سال آینده وجود دارد، ضمن این‌که امسال 400 کیلومتر دیگر خط دوم  راه آهن به خطوط ریلی اضافه خواهد شد تا راندمان جابجایی را در راه آهن افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که سال گذشته 780 واگن باری، مسافری و لکوموتیو تولید داخل در اختیار شرکت های بهره بردار قرار داده شد، گفت: امسال بهره برداری از 2000 دستگاه واگن  پیش‌بینی شده است. سال گذشته اولین سالی بود که تمام کارخانجات ریلی ما سفارش داشتند، ممکن است برخی زیر ظرفیت کار می‌کردند اما بدون سفارش نبودند. امسال ظرفیت تولید ریل را سه برابر خواهیم کرد و رایزنی می کنیم که این کار را از محل تبصره 18 قانون بودجه انجام دهیم.

اسلامی درباره تامین اعتبارات این پروژه‌ها نیز گفت: ما این پروژه‌ها را در قالب بودجه مصوب که در بودجه 99 کشور برایمان در نظر گرفته شده است، تعریف کرده‌ایم؛ البته برای برخی پروژه‌ها مانند راه آهن زاهدان - چابهار با اجازه رهبر معظم انقلاب قرار شد تا از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود و الان قسط اول آن را دریافت کرده‌ایم و این پروژه کاملا فعال است.

وی ادامه داد: این پروژه قرار بود تا سال  1400 تمام شود، اما ریاست جمهوری از ما خواستند به کار شتاب دهیم تا قبل از پایان دولت به بهره‌برداری برسد، چون این مسیر از کوریدورهای استراتژیک حمل و نقل کشور محسوب می شود. همان طور که گفتم اکنون کار با سرعت انجام می شود و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار فعالیت خود را چند برابر کرده است.

امضا پروتکل برای استفاده از شناورهای ساخت ایران

اسلامی در خصوص وضعیت حمل ونقل دریایی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در این حوزه با وزارت دفاع و انجمن صنایع دریایی، پروتکلی امضا کردیم که از شناورها و تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند و این خود یک کار جدیدی است که با این حجم در دستو رکار قرار گرفته است تا بتوانیم از صنعت دریایی برای تجهیز و بهره‌برداری حوزه دریایی بیشتر استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ساخت این پروژه ها که با تأکید بر ظرفیت داخل از آن صحبت می‌شود، زیرساخت‌ها  فراهم است یا خیر، افزود: کشور ما ظرفیت‌های بی نظیری در بخش های مختلف دارد، به خصوص بخش مهندسی بسیار پرظرفیت و قدرتمند است. نکته مهم ما تأمین مالی پروژه‌ها  است. البته ما نحوه تأمین منابع را تغییر داده‌ایم تا بتوانیم با استفاده از مدل‌های متفاوت کار را انجام دهیم. چنانچه بتوانیم بحث سهام پروژه را فعال کنیم تا از طریق فروش سهام پروژه‌هایی که بازگشت اقتصادی دارند، بار مالی را از دوش دولت برداریم و به‌عهده بخش خصوصی بگذاریم، راندمان برای به ثمر رساندن پروژه‌ها بالا می رود. درمجموع تأمین مالی پروژه ها همواره بزرگترین بازدارنده بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا نسخه جدیدی از برنامه‌ریزی را به دنبال خواهد داشت و الان در این فرایند هستیم. 12 فروردین با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جلسه ای داشتیم که تا چند روز دیگر ثمرات این جلسه مشخص می شود و می توانیم بر طبق برنامه تعریف شده ای که تخصیص‌های آن همین اوایل سال صورت می گیرد، حرکت و اقدام کنیم.

ناکامی آمریکایی‌ها در صدور بیانیه علیه ایران

اسلامی در پاسخ به این سؤال که سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده  سال گذشته از تصویب قطعنامه ضد ایرانی امریکا در سازمان بین المللی بنادر جلوگیری کرده است، گفت: آمریکایی ها تلاش کردند تا بعد از اتفاقی که برای کشتی انگلیسی افتاد و راهزنی انجام شده، بیانیه خاص علیه ایران صادر کنند که به لطف خدا و با هوشیاری و اقدام موثر و مشترک وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی موفق به اخذ چنین بیانیه ای نشدند و عملاً اقداماتشان ناکام ماند.

اسلامی در پاسخ به این که در شرایط کنونی وضعیت تعاملات ایران با کشورهای دیگر در زمینه حمل و نقل چگونه است، اظهار کرد: اکنون تمام کشورها در حوزه حمل و نقل، آسیب پذیر شده اند و این ناخواسته بود. مشکلاتی هم به دلایل سیاسی وجود دارد و در تمام این مدت سعی کردیم تا سیستم حمل و نقل را برقرار نگه داریم. از 23 پایانه مرزی که با کشورهای همسایه و همجوار داریم، همواره 11 پایانه به صورت حداقلی فعال بوده است و هنوز هم ادامه دارد.

اسلامی با اشاره به این که دو مرز ریلی برقرار بود که اکنون به یک مرز کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در حمل و نقل جاده ای به صورت حداقلی در دو یا سه پایانه مرزی تردد کامیون ها صورت می گیرد که می توانند بار ببرند؛ اما در بقیه پایانه‌ها اگر تعطیل نباشند فقط بار تحویل می گیرند. بخش ترانزیت در شرایط کرونا 60 درصد کاهش داشته است؛ اما در بخش ریلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش  10 تا 15 درصدی بوده ایم. در بخش بنادر هم 16 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم. همچنین جا به جایی بار از بنادر به نقاط مختلف کشور در ایام نوروز 9 درصد افزایش داشته است.

او در پاسخ به این که آیا با گذر از شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده برنامه ای برای گسترش تعاملات بین المللی دارید یا خیر، عنوان کرد: 100 درصد چنین قصدی داریم. در فضای کنونی مرتب با مزاحمت‌های استکبار مواجه هستیم؛ برای مثال اجلاس خزر دوباره در امریکا برگزار می شود درحالی که دریای خزر ربطی به امریکا ندارد. در واقع آنها فقط به دنبال ضربه زدن به منافع ما هستند. با توجه به این که این نهضت علیه ما ادامه دارد به همین دلیل به شکل فعال از طریق سفرا، ارتباطات انجمن‌ها، ارتباطات رسمی و تماس های تلفنی که با وزرای حمل و نقل سایر کشورها داریم سعی کردیم جریان ارتباطات برای تعاملات ترانزیت را فعال نگهداریم و توسعه ترانزیت با به حداکثر رشد برسانیم.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از هزار و 200 کامیون ایرانی که در اروپا و آسیا میانه بار ترانزیت جا به جا کرده بودند، گرفتار شده بودند که با رایزنی های صورت گرفته تلاش شد آن‌ها را به کشور بازگردانیم. بحران کرونا به سیستم حمل و نقل عمومی و به خصوص جاده ای لطمه زد و حمل و نقل هوایی کاملا متوقف شد.

وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: هر سال پلیس در ایام عید اعلام می کرد که تردد کامیون ها در جاده ها تا 13 فروردین ممنوع است اما امسال از پلیس درخواست کردیم که چنین فراخوانی اعلام نکند تا کامیون‌ها بتوانند بارها را از بنادر جا به جا کنند.

اسلامی درباره توسعه بنادر نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اکنون ظرفیت بنادر ما به  250 میلیون تن در سال رسیده که عدد بزرگی است. در سال 97 ، 134 میلیون تن بار در بنادر جا به جا کردیم و در سال 98 این میزان به 147 میلیون تن رسید. این رشد متأثر از تعاملات بین المللی و افزایش ظرفیت است.

وی افزود: اکنون در چابهار نیز 7 کشتی حدود 300 هزارتن کالاهای اساسی را به اقصی نقاطی که وزارت کشاورزی و صمت تعیین کرده اند ارسال می کنند. در سال 96 از گمرک چابهار 970 هزار تن بار تخلیه و بارگیری کردیم که این میزان در سال 97 به 2 میلیون و 400 هزار و در سال 98 به نزدیک 3 میلیون تن رسید. در سال 96 از چابهار به ایرانشهر نزدیک 900 هزار تردد ثبت کردیم که در سال 97 به 2 و نیم و در سال 98 به 2 میلیون و 700 هزار تردد رسید. بندر چابهار در اقتصاد سیستان و بلوچستان، جا به جایی بار، ناوگان حمل و نقل کشور و نیز انتقال بار به افغانستان تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این‌که حدود 15 هزار میلیارد تومان برای ساخت قطعه 2 و 3 آزادراه تهران - شمال اعتبار نیاز است، اظهار کرد: به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا با حدود 2700 میلیارد تومان اعتبار یک لاین این مسیر را بسازیم و لاین برگشت هم جاده چالوس باشد.

عناوین برگزیده