تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۹۹۲۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

نگران از سوختن دست تازه‌واردها...

می متالز - برخی سهم های گروه بانکی برای سرمایه گذاری مناسب هستند؛ چرا که هزینه پول در بانک ها کاهش یافته و بانک ها امسال احتمالا عملکرد بهتری خواهند داشت.
نگران از سوختن دست تازه‌واردها...

به گزارش می متالز، بورس تهران امروز هم یکپارچه سبزپوش است و شاخص کل هفته دوم اردیبهشت ماه را با پرش ۲۳ هزار و ۱۲۶ واحدی (تا این لحظه از معاملات) آغاز کرده و پر قدرت بر مسند ۷۶۵ هزار واحدی تکیه زده! نکته عجیب این روزهای بورس تهران، صف خرید دسته جمعی نمادهای بازار است.

رامین خدابنده مدیر عامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: رشد مستمر بازار سرمایه مرهون ورود حجم بالای نقدینگی به این بازار است؛ ولی این روند اصلا منطقی نیست؛ صف خرید و رشد هرروزه تمامی سهم های بازار سرمایه، هیچ توجیه عقلانی ندارد و با این شرایط، نگران ریزش بازار سرمایه و ضرر و زیان سهامداران خرد و کم تجربه هستیم.

وی افزود: این توجیه که نقدینگی، از بازار سرمایه خارج نخواهد شد و به همین علت هم، بورس تهران جای ریزش ندارد، صحیح نیست. بعد از انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در هفته‌های آینده، سرمایه‌گذاران به بی‌ارزش بودن برخی سهم‌ها در قیمت‌های فعلی، پی‌میبرند و در نهایت تازه وارد‌هایی متضرر خواهند شد که بدون هیچ شناختی از این بازار و فقط بر اساس شایعات اقدام به خرید سهم در قیمت‌های بالا کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران خصوصا تازه وارد‌ها گفت: بهتر است سرمایه‌گذاران به سمت سهم‌هایی بروند که حداقل افق روشنی پیش روی دارند. در صورت ورود بازار سرمایه به فاز نزولی، شاید حقوقی‌ها و صندوق‌ها و... از بعضی سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار حمایت کنند؛ ولی بسیاری از سهم‌های کوچک و متوسطی که چندین برابر ارزش ذاتی رشد کرده اند، از چنین شانسی برخوردار نیستند و با ریسک ریزش قیمت بیشتری مواجه هستند. ضمن اینکه معتقدم حتی در مورد سهم‌های بنیادی و بزرگ بازار سرمایه هم باید با تحلیل بیشتری خرید انجام شود. سهم‌های بنیادی هم تا حدی، جای رشد دارند و قرار نیست هر سهمی هر چقدر رشد کرد، باز هم برای سرمایه گذاری ارزنده باشد. خرید‌های این روزها، به شدت هیجانی بوده و چنین شرایطی، نگران کننده است.

وی افزود: در حال حاضر، برخی سهم‌های گروه بانکی برای سرمایه گذاری مناسب هستند؛ چرا که هزینه پول در بانک‌ها کاهش یافته و بانک‌ها امسال احتمالا عملکرد بهتری خواهند داشت. شرکت‌های بزرگ از جمله برخی سهم‌های گروه فلزات اساسی و... هم برای سرمایه گذاری کم ریسک‌تر هستند.

خدابنده در رابطه با تاثیر عرضه سهام دولت در قالب صندوق‌های ETF اظهار کرد: عرضه‌های پیش رو، کمک زیادی به کنترل هیجان بازار سرمایه خواهد کرد. ولی در نظر داشته باشید که عرضه‌های پیش رو احتمالا به قیمت روز تابلو معاملات نزدیک خواهد بود و اگر قیمت تابلوی سهم‌های عرضه شده، حباب داشته باشد، ETF‌ها هم چندان جذاب نخواهد بود. بنابراین، عرضه سهام دولت در قالب صندوق‌ها را هم مسکنی برای بازار سرمایه می‌دانم و باید دید عرضه‌ها با چه قیمتی انجام خواهد شد. البته تاکید میکنم که گروه بانکی امسال به لحاظ عملیاتی، چشم انداز مثبتی پیش رو دارد؛ ولی قیمت عرضه سهم‌های دولتی نیز مهم است.  

وی اضافه کرد: ارزندگی سهم‌ها را باید بر اساس تحلیل وضعیت هر شرکت و روند آینده بررسی کرد و تحلیل تکنیکال در شرایطی که نقدینگی مرتبا قیمت سهم‌ها را بالا میبرد، چندان مناسب نیست.

عناوین برگزیده