به گزارش می متالز، کار در معدن بهدلیل خطرات زیادی که دارد، یکی از دشوارترین شغلها است، به همین دلیل رعایت ایمنی و حفظ آن ازجمله موارد مورد توجه معدنکاران است. «روزگارمعدن» باتوجه به در پیش بودن روز ایمنی و حملونقل به سراغ کارشناسان این حوزه در بخش معدن رفته که این گفتوگو را در زیر میخوانید.
حمزه اللهبخشی، مدیر ایمنی، بهداشت و محیطزیست شرکت معدنی و صنعتی گل گهر درباره اهمیت ایمنی در حملونقل گفت: یکی از موضوعات مهم و اصلی حوزه معدن بحث ایمنی و حملونقل است، به همین دلیل برای آن شیوهنامه جداگانهای وجود دارد.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیطزیست شرکت معدنی و صنعتی گلگهر با اشاره به سنگین بودن ماشینآلاتی که در معادن تردد میکنند و لزوم رعایت ایمنی گفت: براساس آییننامه ایمنی معادن و حملونقل، برای دستگاههای مختلف معدنی قوانین متفاوت و خاصی وجود دارد که شرکتها موظف به رعایت آنها هستند. پرواضح است که قوانین ایمنی برای تراکم ماشینآلات معدنی با قوانین ایمنی داخل شهری متفاوت است. بهطور مثال سرعت مجازی که برای ماشینآلات در بخش معادن تعریف میشود حداکثر ۳۰ کیلومتر است؛ البته این عدد بسته به نوع دستگاه و عرض مسیر تغییر میکند. اللهبخشی بابیان اینکه تمامی ماشینآلات معدنی در مجموعه گلگهر مجهز به دستگاه جیپیاس هستند، ادامه داد: برای کنترل ایمنی حملونقل روی تمام دستگاهها و تراکهای معدنی دستگاه جیپیاس نصب کردهایم. همچنین از طریق سیستم دیسپاچینگ سرعت ماشینآلات را کنترل میکنیم. سامانه هوشمند راهبری ماشینآلات عملیاتی برای افزایش راندمان نظارت و عملیات استخراج در معدن راهاندازی شده است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیطزیست شرکت معدنی و صنعتی گلگهر ادامه داد: این سیستم به رفع مشکل ترافیک و افزایش سرعت ماشینآلات در مناطق مختلف معدن کمک میکند. به این ترتیب براساس سیستم دیسپاچینگ ترافیک را توزیع میکنیم تا در نقاط مختلف معدن با مشکل روبهرو نشویم. او تاکید کرد: بهکارگیری دستگاه جیپیاس و سیستم دیسپاچینگ علاوه بر اینکه به بالا بردن ایمنی ماشینآلات معدنی کمک میکند منجربه رشد تولید هم میشود.
اللهبخشی بابیان اینکه مشکل اصلی در معدن نقطه کور ماشینآلات است، بیان کرد: گاهی نقطه کور بهدلیل ارتفاع و حجم زیاد ماشینآلات معدنی تا شعاع ۳۰ متر هم میرسد، به همین دلیل سبقت گرفتن در پیت معدن بهطور کل ممنوع است. هر تراک معدنی بهطور معمول ۴ تا ۵ ترمز دارد و نوع کاربرد هر کدام از آنها متفاوت است و استفاده اشتباه از هر ترمز میتواند مجموعه را با فاجعه روبهرو کند. بهطورمعمول عرض مسیر اصلی حملونقل را ۲.۵ برابر در نظر میگیریم و مطرح میکنیم که اولویت با ماشینآلات سنگینتر و بزرگتر است.
او درباره ماشینآلات سبکتر نیز گفت: این نوع ماشینآلات باید مجوز و برچسب تردد داشته باشند. برای اینکه مشکل نقطه کور را حل کنیم و ماشینآلات سنگین بتوانند سبکترها را ببینند، روی ماشینآلات سبک پرچم نصب میشود که ۱.۵ متر بالاتر از نقطه کور قرار دارد. برای شیفت شب نیز تمام ماشینآلات سبک از چراغ گردون استفاده میکنند. مدیر ایمنی، بهداشت و محیطزیست شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در پاسخ به این سوال که حفظ ایمنی چقدر میتواند به رونق تولید کمک کند، اظهار کرد: بهطورقطع وقتی ایمنی رعایت نشود بهجز پیامدهای قانونی ممکن است مجموعه را مدتها درگیر و کار را با کندی مواجه کند. در مجموعههای معدنی ماشینآلات با هزینههای زیادی تهیه میشوند و نرخ هیچ دستگاهی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان نیست؛ بنابراین رعایت ایمنی میتواند به افزایش جابهجایی، حمل بار و در مجموع رونق تولید کمک کند.
بابک میرشکاری، کارشناس ایمنی، بهداشت و محیطزیست هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در پاسخ به این سوال که چقدر رعایت ایمنی در حملونقل بخش معدن مهم است، گفت: ایمنی موضوعی کلیدی است که در بحث حملونقل معدن بر آن تاکید میکنیم چراکه این موضوع بهطور مستقیم در تناژ تولید و پیشرفت کار تاثیر میگذارد.
میرشکاری درباره اهمیت طراحی معدن و نگاهی که در داخل معدن به موضوع حملونقل وجود دارد، تصریح کرد: رعایت استاندارد در عرض جادههای معدن یکی از موارد کلیدی برای بالا بردن ایمنی و کاهش حوادث ناگوار است. هرچه فاصله معدن تا محل فرآوری کمتر باشد و حملونقل بهصورت ریلی انجام شود، حوادث هم کمتر و سرعت و تناژ تولید بیشتر میشود.
کارشناس ایمنی، بهداشت و محیطزیست میدکو با بیان اینکه سیستمهای هوشمندی که روی ماشینآلات معدنی نصب میشود یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد ایمنی بخش معدن است، اظهار کرد: ماشینهای معدنی بهویژه ماشینهای بزرگ و دامپتراک با کامیونهای جادهای متفاوتند چراکه سیستمهای هوشمندی آنها را تحت کنترل دارد. اگر ماشینی بیشازحد تناژ بار داشته، سرعتش بالا یا نقص فنی داشته باشد، سیستمهای نرمافزاری با جیپیاس آنها را شناسایی و کنترل میکنند.
میرشکاری به لزوم تربیت رانندههای ماهر در بخش معدن اشاره و بیان کرد: رانندگی با ماشینآلات معدنی متفاوت از ماشینهای دیگر است؛ بنابراین باید هر یک از مجموعههای معدنی تربیت رانندگان خود را مدنظر قرار دهند. باید مهارتهای تکمیلی برای آنها در نظر گرفت و بهصرف اینکه گواهینامه گرفتهاند به آنها اعتماد نکنیم. او به حملونقلهای جادهای نیز اشاره کرد و گفت: رساندن مواد معدنی به کارخانهها برای فرآوری باید در ایمنی کامل انجام شود؛ بنابراین رعایت استاندارد در جادههای کشور هم مسئله مهمی است که میتواند به رشد تولیدات معدن کمک کند.
کارشناس ایمنی، بهداشت و محیطزیست میدکو در پایان تاکید کرد: ماشینهای معدنی باید بهروز باشد، سیستم کنترل هوشمند روی آنها نصب شود، بعضی از قطعات باید در زمان مشخصی تعمیر یا تعویض شوند، بازدیدها و تعمیرات و چکهای مستمری از آنها انجام شود تا بتوانیم با ایمنی کامل به ادامه فعالیت بپردازیم.