به گزارش می متالز، سیدحسین عظیمی با اشاره به اینکه این سامانه بارگیری میعانات گازی، صبح شنبه، ششم اردیبهشتماه وارد اسکله بندری پارس شد، اظهار کرد: یکی از روشهای متداول انتقال میعانات گازی به کشتیهای نفتکش استفاده از گوی شناور (SPM) است. وی با بیان اینکه این گوی شناور روی آب، بهوسیله اتصالات زنجیر و لنگرهای شمعی که در بستر دریا کوبیده میشوند، مهار میشود و امکان پهلوگیری نفتکش برای بارگیری میعانات گازی را فراهم میسازد، افزود: کار نصب و بهرهبرداری این گوی شناور در خلیجفارس تا شهریور امسال به پایان میرسد. قائم مقام طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به ساخت و انجام آزمونهای کیفی این گوی شناور توسط یک شرکت خارجی اشاره کرد و گفت: ورود این تجهیز راهبردی به پارس جنوبی و نصب و راهاندازی آن از جمله پروژههای اولویتدار شرکت ملی نفت ایران بهشمار میرود و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بهصورت هفتگی اجرای آن را رصد میکند. عظیمی درباره آثار مطلوب اجرای این پروژه تصریح کرد: نصب و راهاندازی گوی شناور فاز ۱۹ افزون بر بالا بردن ظرفیت تناژ بارگیری کشتیها در پایانه صادراتی منطقه پارس ۲، افزایش انعطافپذیری عملیاتی و نیز قابلیت انجام تعمیرات دورهای تاسیسات را امکانپذیر میکند و ضمن جلوگیری از فرسودگی تجهیزات اندازهگیری و بارگیری میعانات گازی و متعادلسازی سطح توان عملیاتی آنها، نقش موثری در تولید پایدار گاز و میعانات گازی ایفا میکند.
قائم مقام طرح توسعه فاز ۱۹ پارسجنوبی با بیان اینکه هماکنون میعانات گازی فازهای منطقه پارس ۲ از طریق گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی بارگیری میشود، افزود: میعانات گازی این فازها از طریق یک میترینگ مشترک و بهوسیله یک خط لوله دریایی به گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی برای بارگیری ارسال میشود.