به گزارش می متالز، جلسه موانع و تنگناهای حملونقل ریلی و تسهیل و روانسازی این حوزه با حضور رئیس اتاق تبریز، رئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی شمال غرب کشور، رئیس کمیسیون حملونقل و گمرک، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی و با همراهی مسئولان گمرک، راهآهن، انبارهای عمومی و مسئولان حملونقل جادهای استان تشکیل شد.
در این جلسه با توجه به مطالب عنوان شده و موارد درخواستی، به دستور علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مقرر شد: گمرک، راهآهن و انبارهای عمومی ۲۴ ساعت در جهت تسهیل حملونقل ریلی فعالیت نمایند و در این خصوص مکاتبات لازم با مقامات ملی از طرف مقامات استانی صورت گیرد.
همچنین یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز گفت: در سال جهش تولید اقداماتی مؤثری را با هدف حل مسائل و مشکلات پیش رو فعالان اقتصادی در راستای افزایش صادرات در اولویت برنامههای اقتصادی استان قرار دهیم.
او افزود: باید تلاش کنیم مشکلات پیش روی بخشهای پالایشگاهی، پتروشیمی، حملونقل و سایر اقلام صادرات غیرنفتی همچون صنایع غذای و محصولات کشاورزی را مرتفع کنیم.
رئیس اتاق تبریز در ادامه خاطرنشان کرد: باید نقشه راه جدیدی با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در تدوین برنامه توسعه اقتصادی استان مدنظر قرار دهیم.
ژائله پیگیری تأمین کامیونهای موردنیاز با استاندارهای جهانی برای تجارت با سایر کشورهای منطقه و جهان را از اقدامات موردنیاز در بهبود وضعیت اقتصادی استان خواند و در این خصوص تأکید کرد: منابع موردنیاز خرید این کامیونها میتواند از محل منابع حاصل از صادرات و درآمدهای ارزی که از طریق صادرات غیرنفتی عاید کشور و استان میشود تأمین شود.
رئیس اتاق تبریز در مورد اهمیت صنعت حمل نقل در توسعه اقتصادی هر کشوری یادآور شد: این صنعت یکی از ارکان اساسی در توسعه اقتصادی کشورها محسوب میشود و کشورها بدون دارا بودن شرکتهای توانمند در حوزه حمل نقل نمیتوانند تجارت موفق و مؤثری در داخل و خارج از مرزهای خود داشته باشند.
او فرسودگی ناوگان حملونقل استان را در مقایسه با سایر استانهای کشور قابلتوجه خواند و افزود: ایجاد و تقویت شرکتهای حرفهای حملونقل بینالمللی واردات کامیونهای موردنیاز این شرکتها یکی از ملزومات توسعه اقتصادی استان است که این امر با همافزایی بخش خصوصی و حمایت مسئولان ارشد استان محقق میشود.
او در خصوص مدتزمان صرف شده در حملونقل ریلی در استان و کشور پیشنهاد داد: کالاها از طریق قطار و کانتینرهای حمل بار به گمرک سهلان وارد و از این گمرک با استفاده از واگنها و کامیونهای ایرانی به مقاصد موردنظر در اسرع وقت انتقال یابند تا مدتزمان کمتری صرف جابهجایی کالا در داخل و خارج از کشور شود.
علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در خصوص پیشنهاد رئیس اتاق تبریز و انجمن شرکتهای حمل نقل بینالمللی در خصوص نوسازی ناوگان حملونقل استان، گفت: حملونقل موتور تجارت است و از فعالان اقتصادی و مسئولان استانی در این حوزه میخواهیم تا دلایل و استدلالهای خود را همراه با محاسبه هزینه، فایده و شاخصههای همچون اهمیت رقابتپذیری صنعت حملونقل استان با کشورهای همجوار را با معرفی شرکتهای حملونقلی که علاقهمند به سرمایهگذاری در این حوزه ارائه کنند تا با حمایت و پشتیبانی مسوولان ارشد استانی مکاتبات لازم با مسئولان ملی برای پی گیری این موضوع صورت گیرد.
حمید باراندوزی، رئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی شمال غرب کشور گفت: راننده محور بودن شرکتهای حملونقل بینالمللی یکی از عمده مسائل و مشکلات این شرکتهای در استان و کشور است و امیدواریم با عملیاتی نمودن خرید کامیونهایی با استاندارهای جهانی وضعیت شرکتهای حملونقل بینالمللی در استان بهبود یابد.
رضا کامی، عضو هیات رئیسه اتاق تبریز و رئیس کمیسیون حملونقل و گمرک اتاق تبریز نیز گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله در حملونقل و ترانزیت کالا، حل مسائل و مشکلات حملونقل ریلی است؛ اما وقفه قابلتوجهی که در حملونقل ریلی در استان و استانهای همجوار در ورود واگن به خاک کشور و توقف این واگنها در استان صورت میگیرد که از مسئولان امر در راهآهن و گمرک میخواهیم با همکاری و همافزایی امکان مدیریت زمان در بارگیری و تخلیه کالاهای وارداتی به استان و کشور را به حداقل زمان ممکن تقلیل دهند.
رئیس کمیسیون حملونقل و گمرک اتاق تبریز نگاه سیستماتیک به تمام حوزههای اقتصادی و خدماتی با هدف توسعه اقتصادی در شرایط سخت اقتصادی را لازمه بهبود وضعیت اقتصادی استان خواند و یادآور شد: با سیستم سازی در حوزههای مختلف حملونقل نظم دهی بهتری میتوانیم به ورود و خروج واگنهای در استان داشته باشیم.
اکبر عیسی زاده، مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور با اشاره به مشکلات و مسائل پیشآمده در حملونقل ریلی یادآور شد: مذاکرات مستمر در راستای حل مسائل و مشکلات این حوزه با کشور همسایه در جریان است.
او اظهار امیدواری کرد: این مذاکرات مستمر بتواند بخش عمدهای از مسائل و مشکلات موجود در این حوزه را مرتفع نماید.
شاپور ارصلانی، مدیرکل راهآهن آذربایجان گفت: به خاطر شیوع ویروس کرونا مرز از تاریخ چهارم اسفند ۹۸ بهطور یکجانبه بسته شده است و از آن تاریخ حملونقل ریلی با توجه به کمبودهای این حوزه بهتنهایی حملونقل کالا را در امر واردات و صادرات بر عهده گرفته است تا علاوه بر نیازهای استان به برخی از نقاط کشور و سایر کشورهای همسایه همچون افغانستان و ترکمنستان نیز در انتقال کالا و خدمات ارائه خدمت کند.
او یکی از علل اساسی وقفه واگنها در مبادی مرزی و گمرکات را فرسودگی زیرساختهای راهآهن در استان و ناقص بودن اسناد گمرکی خواند و ابراز امیدواری کرد: با همکاری و همافزایی تمام نهادهای و سازمانهای مربوطه در روزهای آتی وضعیت بهبودی را در این حوزه شاهد باشیم.
ارصلانی در خصوص نوبتدهی به بارگیری در واگنها گفت: بر اساس پروتکلها و تفاهمنامههای که بین دولت ایران و ترکیه منعقد شده است راهآهن فقط میتواند با هفت شرکت معرفی شده همکاری کند.
به گفته او در این خصوص به دستور معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی مقرر شده تفاهمنامهها و پروتکلهای موجود بررسی و پیشنهادهایی در خصوص بهبود وضعیت همکاری با سایر شرکتهای حملونقل ارائه شود.
جعفر نایبی از اعضاء انجمن شرکتهای حملونقل استان نیز با اشاره به فرسودگی زیرساختهای ریلی در استان از مسئولان امر خواست در این خصوص نیز اقدامات عاجلی را انجام دهند.
رضا نظری، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی نیز گفت: انبارهای عمومی گمرک سهلان بنا به پیشنهاد ارائه شده در این نشست آماده است ۲۴ ساعته در خدمت تخلیه و بارگیری واگنهای حامل کالاهای وارداتی و صادراتی به استان و کشور باشد.
او جذب حمایتهای ملی و منطقهای در شرایط ویژه برای بهبود و ارتقاء کیفیت زیرساختهای حملونقل ریلی و گمرکهای استان و منطقه را خواستار شد.