به گزارش می متالز، محمدرضا حاتمی این مطلب را در شبکههای اجتماعی بیان کرد و افزود: با فراگیری بیماری کووید 19 و بسته شدن مرزهای کردستان عراق که یکی از شاهراههای صادرات فراوردههای نفت خام مثل بنزین، نفت گاز و انواع هیدروکربنها بود با توجه به ضرورت صادرات و ارزآوری برای کشور و همچنین نیاز کردستان عراق به فراوردههای نفتی، مقرر شد در هر شرایطی کار صادرات صورت گیرد.
وی عنوان کرد: پس از مذاکره مسوولان 2 کشور، ترانشیپ یا همان تغییر حامل در ورودی گمرکهای کردستان مورد توافق قرار گرفت که این موضوع خبر خوبی برای رانندگان فعال در خط عراق نبود.
این راننده افزود: اما در شرایط سخت اقتصادی حاکم چارهای هم برای رانندگان وجود نداشت، در این میان کردستان عراق با کشاندن بازارچههای مرزی به داخل مرزهای خود و تغییر حامل برای رانندگان و اهالی اشتغالزایی خوبی کرده بود اما در این میان شاهد کارشکنیهای زیادی از سوی رانندگان عراقی، مسئولان گمرکی و حتی تجار و صاحبان بار کردستان بودیم.
حاتمی گفت: در تازهترین ترفند وقتی راننده ایرانی وارد گمرک باشماق عراق میشود و بعد از باسکول چه پر و چه خالی اقدام به تحویل بار به طرف عراقی میکند، شاهدیم که صاحب بار باسکول گمرک عراق را قبول نمیکند و باید راننده عراقی به سمت سلیمانیه حرکت و در آنجا بدون حضور راننده ایرانی اقدام به تحویل بار کند و کسری باری که در این میان به راننده ایرانی تحمیل میشود حتی بالاتر از کرایه حملی است که از مبدا برایش پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: به کرات شاهد این اتفاق بوده و هستیم و حتی ادامه فعالیت در چنین وضعیتی با کاهش روز افزون کرایههای حمل از طرف شرکتهای حمل بینالمللی و ضرر و زیان حاصل از کسری بار و به نوعی دستبرد صاحب بارهای عراقی، کار را به جایی رسانده که راننده چارهای جز توقف فعالیت نخواهد داشت.
حاتمی گفت: در شرایط سخت کشور به لحاظ تحریمهای جهانی و ضرورت صادرات فراوردههای نفتی و ارزآوری از یک سو و همچنین مشکلات فراوان رانندگان حامل سوخت از طرف دیگر، تقاضا میشود با حل و فصل مشکلات از جمله افزایش منطقی کرایهها و مشکلات تغییر حامل ادامه کار برای رانندگان میسر شود تا هم عزت و شرافت راننده ایرانی حفظ شده و هم صادرات به قوت خود باقی بماند.