به گزارش می متالز، براساس این قرارداد برای نخستین بار یک شرکت خارجی ملزم به سرمایهگذاری مستقیم نقدی در ایران و متعهد به عرضه ۳۰درصد از محصولات تولیدی ایران در بازارهای صادراتی خود به منطقه شد. امروز نخستین قرارداد پسابرجامی به بار نشسته و ثمره آن تولید انبوه پژو۲۰۰۸ به عنوان نخستین محصول شرکت مشترک گروه صنعتی ایرانخودرو و پژو، ایکاپ است. براساس قرارداد منعقدشده در ادامه ۲ محصول دیگر اروپایی نیز در این شرکت تولید و به بازارهای منطقه عرضه خواهد شد. این درحالی است که صنعت خودرو ایران بهدلیل عضو نبودن کشور در پیمانهای منطقهای نتوانسته آنطور که باید و شاید بازارهای جهانی را تحت شعاع قرار داده و سهم مناسبی از این بازار کسب کند. یکی از دلایلی که برای پایین بودن سهم خودروهای تولید ایران در بازارهای جهانی عنوان میشود، تغییر قوانین و مقررات صادراتی با توجه به افزایش نرخ نفت و حمایت نکردن شرکتهای مادر از صادرات خودروهای تولیدی در خاک ایران است که در تمام قراردادهای قبلی صنعت خودرو نیز دیده نشده بود. به همین دلیل در قراردادهای جدید خودرویی که پس از توافقهای اخیر بسته شد یکی از مهمترین بندهای توافق تعهد شرکتهای مادر برای صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید شده در ایران بود که در صورت اجرا میتواند باعث افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی شود. بیشک تعهد شرکت مادر برای صادرات چند نکته مثبت دارد که از آن جمله میتوان به نظارت بیشتر پژو بر روند تولید، افزایش کیفیسازی از سوی هر دو شرکت برای بالا بردن امکان صادرات، ورود فناوری جدید برای تولید خودرو و قطعات به دلیل ارزانتر تمام شدن محصول نهایی و رقابتپذیر شدن و امکان استفاده از پشتیبانی پژو برای حضور مستمر ایرانخودرو در بازارهای بینالمللی اشاره کرد. پژو فرانسه در بسیاری از نقاط جهان دارای بازار مناسب خودرویی است و ایران نیز با تولید محصولات باکیفیت با استفاده از توان بازاریابی و بازارسازی این شرکت خودروساز میتواند نخستین قدم را برای کسب بازارهای جهانی محکمتر از قبل برداشته و از قدرت چانهزنی بیشتری برخوردار شود. ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین گروه صنعتی در خاورمیانه که در حوزه خودروهای سبک و سنگین قدمهای خوبی برداشته به کمک شرکتهای مادر که از پشتوانه و نام نیکویی در بازارهای جهانی بهره میبرند میتواند حضوری پرقدرت را در جوامع اقتصادی و صنعتی برای خود دست و پا کند؛ حال اینکه این شرکت بزرگ صنعتی در فکر تولید خودروهای ملی با پلتفرمهای اختصاصی است که این دو در کنار یکدیگر میتواند منجر به اتفاقی بزرگ برای صنعت خودرو ایران شود. پژو ۲۰۰۸ نخستین خودرو برجامی ایرانخودرو– پژو بود که مورد استقبال کارشناسان خودرو قرار گرفت و بعد از آن به ترتیب خودروهای جدید با سگمنتهای متفاوت در چرخه تولید ایکاپ قرار خواهند گرفت که این تعدد مدل این امید که بازار صادراتی روی خوش به ما نشان دهد را افزایش میدهد. نظارتهای مستمر مهندسان پژو و حضور همیشگی در خطوط تولید بروز هرگونه خطا را در تولیدات جدید کاهش داده و دیگر بهانهای برای نبود صادرات باقی نمیماند. یکی از اتفاقهای خوبی که ایرانخودروییها در حاشیه امضای قراردادهای جدید خود به وجود آوردند لینک کردن قطعهسازان ایرانی با شرکای فرانسوی بود تا همزمان با توسعه صنعت خودرو و بهدست آوردن بازارهای صادراتی جدید، قطعهسازان نیز بتوانند بهروز شده و از این فضای صادراتی به نفع خود استفاده کنند. به هر حال ایرانخودروییها آغازگر حرکتی هستند که در صورت تعمیم پیدا کردن به تمام صنعت خودرو ایران و ادامهدار شدن میتواند جهشی خوب را برای خودروسازان و البته اقتصاد راکد ایران رقم بزند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به رویکرد جدید و متفاوت ایرانخودرو در سالهای گذشته گفت: ایرانخودرو پس از برجام همکاریهای بینالمللی خوبی را با شرکتهای خارجی آغاز کرد و همچنان مذاکرات برای همکاری گسترده با خودروسازان معتبر خارجی در این شرکت ادامه دارد. سیدمهدی مقدسی اظهار کرد: در جریان همکاریهای بینالمللی، مشارکت دوباره ایرانخودرو با پژو آغاز و در این راستا شرکت مشترک ایکاپ ایجاد شد که با توجه به توافقهای انجامشده بهزودی محصولات جدید این شرکت مشترک ازجمله پژو ۲۰۰۸ به بازار عرضه میشود. وی گفت: در قراردادهای جدید خودرویی موارد خوبی همچون سرمایهگذاری ۵۰ درصد شرکتهای خارجی، دستیابی به ۳۰ درصد داخلیسازی در شروع همکاری و همچنین صادرات ۳۰ درصد از محصولات به امضا رسیده که به طور قطع عمل به آنها نتایج خوبی را برای صنعت خودرو ایران به همراه خواهد داشت. مقدسی همچنین به قرارداد دهجانبه بینالمللی ایرانخودرو برای تولید پلتفرم خودروهای جدید اشاره و اظهار کرد: به طور قطع اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایرانخودرو منجر میشود و این شرکت میتواند محصولات متعددی در ردههای مختلف بنزینی، برقی و هیبریدی تولید کند. وی در ادامه به فعالیتهای مناسب ایرانخودرو در حوزه تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: با حرکتهای خوب و قابل تقدیری که شرکتهای خودروساز بهویژه مرکز تحقیقات ایرانخودرو در زمینه طراحی و توسعه محصول داشته و همکاری مشترکی که در این راستا با شرکتهای خارجی آغاز کرده در آینده نزدیک شاهد رشد و جهش خوبی در توسعه و تنوع محصول در خودروسازی کشور خواهیم بود. وی افزود: انتظار میرود با تداوم مشارکتهای بینالمللی و همچنین گامهایی که در حوزه پژوهشی در شرکت ایرانخودرو برداشته شده تا سال ۱۴۰۴ شاهد تحول خوبی در این شرکت و کل صنعت خودرو کشور باشیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین به تنوع تولید و افزایش قابل توجهی از محصولات جدید به سبد محصولات ایرانخودرو پرداخت و گفت: در سالهای اخیر محصولات جدیدی به سبد محصولات ایرانخودرو اضافه شده که پیشبینی میشود با ادامه حرکت خوبی که در این شرکت آغاز شده در سالهای آینده شاهد توسعه بیشتر سبد محصولات این شرکت باشیم. مقدسی تصریح کرد: البته انتظار میرود جریان تنوع محصول در شرکتهای خودروساز با توسعه کیفی و ارتقای استاندارد تولیدات نیز همراه باشد.
دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است از جمله خودروسازانی که پس از برجام توانست گامهای موثری را در توسعه همکاریهای بینالمللی و سرمایهگذاری مشترک با خارجیها بردارد، شرکت ایرانخودرو است. ولی ملکی با اشاره به عملکرد خوب ایرانخودرو در حوزه همکاریهای بینالمللی اظهار کرد: با وجود اینکه پیش از پذیرش برجام مراودات بینالمللی در شرکتهای خودروساز به پایینترین سطح رسیده بود اما در همین شرایط، ایرانخودرو در راستای حفظ جریان تولید و گسترش همکاریهای بینالمللی فعالیتهای خوبی داشت.
وی تصریح کرد: پس از برجام بسیاری از شرکتهای معتبر بینالمللی مانند بنز آلمان و پژو فرانسه که تا پیش از آن همکاریهای خوبی با ایرانخودرو داشتند اما به دلیل فشارهای سیاسی رها کرده بودند با پذیرش برجام نسبت به همکاری دوباره با ایران تلاش کردند و امروز بسیار محکم به تعهدات خود پایبند هستند. ملکی بخش مهمی از عملکرد موفق ایرانخودرو در حوزه تولید و توسعه همکاریهای بینالمللی را ناشی از ثبات مدیریت در این شرکت دانست و گفت: بیتردید تدبیر هوشمندانه و ثبات مدیریت در ایرانخودرو منجربه انعقاد قراردادهای خوب بینالمللی شده است چنانچه در دو، سه سال گذشته جریان همکاریها روند منطقیتری یافته و بهدرستی منافع شرکتها لحاظ میشود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقش همایشهای بینالمللی در جریان توسعه همکاریها در صنعت خودرو پرداخت و اظهار کرد: برگزاری همایشهای بینالمللی فضایی را فراهم میکند تا خودروسازان ضمن معرفی و آشنایی با توان فنی و مهندسی یکدیگر نسبت به توسعه همکاریها برنامهریزی کنند. وی با توجه به جریان تنوع محصول و افزایش سبد تولیدات ایرانخودرو گفت: بیشک گسترش تحقیق و توسعه و استفاده از توان طراحی شرکتهای بینالمللی منجر به تنوع و توسعه طراحی در این شرکت شده و به طور قطع تداوم این مسیر باعث افزایش محصولات مشترک با خودروسازان جهانی خواهد شد.
ملکی همچنین با تاکید بر اینکه امروز باید نگاه خودروسازان به بازارهای جهانی باشد، افزود: با توسعه و تنوع محصول ضمن اینکه توجه بیشتری به سلیقه مشتریان داخلی میشود شرکتهای خودروساز نیز بازارهای جدیدی را در دنیا پیدا خواهند کرد. وی یکی از نقاط ضعف صنعت خودرو ایران را فعالیت نزدیک به ۴۲ شرکت خودروساز عنوان کرد و گفت: باید سیاستهای خودرویی کشور ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بهدرستی ترسیم شود.
وی افزود: امروز لازم است ۲ تا ۳ نشان خودرویی در قالب سرمایهگذاری و همکاری مشترک در کشور فعالیت کنند تا ضمن تقویت این شرکتها بتوان در مقیاس جهانی نیز تولید کرد.