تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۰۱۵۸۱
سرویس خبر : محیط زیست

معادن پس از کرونا چه می‌شوند؟

می متالز - با شیوع بیماری کرونا بسیاری از معادن فعالیت خود را متوقف یا میزان تولید را کاهش داده‌اند اما در این میان توسعه سیستم‌های خودکار و هوشمند می‌توانند به کمک مدیران معدنی بیایند. اما آیا معادن ایران به چنین تجهیزاتی مجهز هستند؟
معادن پس از کرونا چه می‌شوند؟

به گزارش می متالز، استفاده از تجهیزات هوشمند و یا ربات‌های معدنی می‌تواند خطر شیوع کرونا در بین کارگران معدنی را کاهش دهد. به ویژه آنکه در برخی معادن همچون معادن زغالسنگ تجمع کارگران در تونل‌های معدنی بسیار بوده و این موضوع می‌تواند ایمنی را کاهش دهد.

اما معادن و کارخانه‌های کوچک در بخش معدن ایران چندان سیستم‌های هوشمندی در اختیار ندارند، درنتیجه بحران کرونا می‌تواند فعالیت آنها متوقف یا ظرفیت تولیدشان را کاهش دهد.

در این باره محمدرضا خالصی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: در حوزه فرآوری کارخانه‌های بزرگ در کشور (در مجتمع‌های سرچشمه، چادرملو و…) دارای سیستم‌های اتوماسیون هستند. البته این سیستم‌ها را نمی‌توان با سیستم‌های جهانی مقایسه کرد به همین دلیل جز سیستم‌های هوشمند محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اما در معادن کوچک سیستم کنترل و پایش کمتر استفاده می‌شود و بیشتر فعالیت‌ها وابسته به نیروی انسانی است.

به گفته خالصی، این در حالی است که کنترل توسط دستگاه‌ها بسیار دقیق است و استفاده از نیروی انسانی میزان خطا را افزایش می‌دهد.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به شرایط فعلی، افزود: دوران پساکرونا دوران جدیدی در روابط فناوری، انسانی، کار و حتی آموزش خواهد بود.

خالصی بیان کرد: یکی از اتفاقات در پساکرونا پایش اطلاعات توسط سیستم‌ها است که شاید تا به امروز معادن کوچک توجه چندانی به آن نداشتند و همین موضوع باعث می‌شود تا در این شرایط معادن کوچک با تمام ظرفیت نیروی انسانی کار کنند اما در دراز مدت ما با تغییرات همراه می‌شویم.

وی ادامه داد: به طور مثال شاید پیش از بحران کرونا برگزاری کلاس آنلاین در دانشگاه‌ها چندان جذاب و مورد قبول نبود اما امروز کلاس‌های آنلاین نشان داد، چرا در سال‌های قبل باید تعدادی از دانشجویان به شهرهای دیگر می‌رفتند و هزینه خوابگاه و.. می‌دادند.

خالصی اظهار کرد: استفاده از سیستم‌های هوشمند نیز از موضوعاتی است که در پساکرونا مورد توجه کارخانه‌های قرار می‌گیرد و جزو اولویت‌های اصلی آنها می‌شود.

درواقع بهتر است کارخانه‌های فرآوری و معادن کوچک مقیاس از امروز بدنبال راهکارهایی برای دوران پساکرونا باشند تا بخش معدن از اهداف خود در تولید عقب نماند.

عناوین برگزیده