تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۰۲۶۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار گلستان:

ذخیره ۷ میلیون تنی مواد معدنی/ ارزش افزوده معادن نصیب استان نمی‌شود

می متالز - استاندار گلستان با بیان اینکه باید در زمینه تولید و استحصال مواد معدنی جلوی خام‌فروشی گرفته شود، گفت: مواد معدنی به صورت خام از استان خارج شده و ارزش افزوده آن نیز نصیب مردم استان نمی‌شود.
ذخیره ۷ میلیون تنی مواد معدنی/ ارزش افزوده معادن نصیب استان نمی‌شود

به گزارش می متالز، هادی حق‌شناس عصر امروز در پنجمین جلسه شورای معادن استان با بیان اینکه وجود مواد معدنی یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان برای درآمدزایی است، اظهار داشت: در زمینه مواد معدنی مانند خیلی از بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی، خام‌فروشی می‌کنیم در حالی که می‌توان با فرآوری این مواد ارزش افزوده آن را نصیب مردم استان کرد در حالیکه با فروش موادمعدنی خام عملا این ارزش افزوده نیز از استان خارج می‌شود.

وی گفت: اگر مواد اولیه در استان تبدیل و فرآوری شود، ارزش افزوده آن عاید استان خواهد شد و زمینه درآمدزایی، بهبود و رونق اقتصادی را نیز فراهم می‌کند.

استاندار گلستان با تأکید بر حمایت از ورود شرکت‌های دانش بنیان در موضوع فرآوری مواد معدنی بیان داشت: اگر سازمان نظام مهندسی معدن استان پای کار بیاید و برای تبدیل ذغال سنگ به محصول نهایی با رعایت ضوابط و استانداردهای اداره کل محیط زیست و بدون ایجاد آلودگی زیست محیطی، طرح‌های دانش بنیان ارائه کند، هم معدن و هم تسهیلات مورد نیاز را برای پیاده‌سازی طرح‌هایشان و ایجاد ارزش افزوده برای استان در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به ذخیره 7 میلیون تنی مواد معدنی در استان گفت: عمده مواد معدنی در استان شامل زغال سنگ، ید و صدف کوهی است که باید صنایع مرتبط با آنها را فراهم کرد.

به گفته حق شناس نزدیک به یکهزار و 200 کارگر در معادن زغال سنگ استان کار می‌کنند که پیمانکاران و سرمایه‌گذاران باید توجه بیشتری به حقوق آنان داشته باشند.

وی با بیان اینکه مجوز برداشت از معادن شن و ماسه باید در کمتر از یکماه صادر شود، ادامه داد: در حال حاضر 68 سنگ‌شکن در استان فعال است و آب منطقه‌ای و سازمان صنعت باید مجوزهای لازم را برای استفاده این سنگ‌شکن‌ها صادر کنند.

عناوین برگزیده