تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۰۳۳۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زنگنه در دیدار با جهانگیری مطرح کرد:

تداوم بی‌وقفه تولید نفت و گاز از تمام مناطق عملیاتی

می متالز - وزیر نفت تداوم بی‌وقفه تولید نفت و گاز از تمام سکوها و میدان‌ها را نتیجه تلاش مصرانه در اجرای دقیق و سختگیرانه دستورالعمل‌های ابلاغی مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد.
تداوم بی‌وقفه تولید نفت و گاز از تمام مناطق عملیاتی

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست با معاون اول رئیس‌جمهوری با تشریح اقدام‌های وزارت نفت در مقابله با کووید ۱۹ گفت: وزارت نفت تلاش مصرانه برای عدم توقف تولید در صنعت نفت و حفظ سلامت کارکنان را با شیوع این ویروس در کشور از ابتدای این شرایط داشته است.

وی اقدام‌های وزارت نفت برای گذر از شیوع ویروس کرونا با اولویت مناطق استقرار تأسیسات حیاتی صنعت نفت را در چهار بخش پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازگشت به شرایط عادی عنوان کرد و افزود: آموزش، انضباط، اجرای دقیق و سختگیرانه دستورالعمل‌های ابلاغی، لغو تعویض شیفت اتباع خارجی شناورها، ممانعت از حضور کاکنان مناطق پرریسک به عسلویه و سکوها و جزایر نفتی، تب‌سنجی کارکنان، برگزاری جلسات به صورت ویدئوکنفرانس، مرخص کردن کارکنان پیمانکاران طرح‌های توسعه‌ای طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس از ۲۰ اسفند تا ۲۲ فروردین، تأخیر اجرای تمامی طرح‌های دریایی از جمله اقدام‌های پیشگیرانه با این ویروس بود.

به گفته زنگنه، تجهیز نقاهتگاه ۱۰۰ تختخوابی اهواز، تحویل ۲۰ دستگاه ونتیلاتور، تولید محصولات ضدعفونی‌کننده دست و آب‌ژاول، ارسال رایگان مواد پلیمری از جمله فعالیت‌های صنعت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی است.

وزیر نفت گفت: تداوم بی‌وقفه تولید از تمام سکوها و میدان‌های گازی و تداوم تولید نفت در تمامی سکوها و مناطق عملیاتی در نتیجه این اقدام‌ها محقق شده است.

وی با قدردانی از کارکنان و کادر درمان، مدیران و کارگران برای پیشیرد اهداف صنعت نفت در این شرایط اظهار کرد: هم‌اکنون تمام فعالیت‌های طرح‌های صنعت نفت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سرگرفته شده است؛ از سرگیری تعمیرات اساسی فازهای پارس جنوبی و ادامه فعالیت‌های فاز ۱۳، ۱۴، ۲۱تا ۲۴.

زنگنه در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست به آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: با شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان، شاهد توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، نزدیک به صفر شدن تقاضای حمل ونقل هوایی و کاهش شدید مصرف نفت‌گاز و بنزین بودیم که سبب کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها برای نفت شد که این موضوع کاهش شدید قیمت نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را به دنبال داشت.

افزایش ذخیره‌سازی نفت‌خام و فرآورده‌ها

وزیر نفت گفت: در طول بیش از بیست سالی که در صنعت نفت فعالیت می‌کنم و پیش‌تر از آن را هم دیده بودم، در تاریخ صنعت نفت سابقه نداشته که سوددهی پالایشگاه‌ها به شدت پایین بیاید و بسیاری از آنها به حد زیان‌دهی برسد به‌نحوی که هم‌اکنون قیمت بیشتر فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها از نفت‌خام کمتر شده است و ترجیح می‌دهند تولیدی نداشته باشند.

زنگنه با بیان اینکه در همین راستا قیمت محصولات پتروشیمی به تبع کاهش قیمت جهانی نفت هم پایین آمده است، دلیل این موضوع را کاهش تقاضای خارجی برای خرید محصولات پتروشیمی و کاهش قیمت جهانی نفت اعلام کرد، زیرا خوراک مجتمع‌های پتروشیمی نفت یا گاز است که کاهش قیمت نفت به تبع روی این مسئله نیز اثر قابل توجهی داشته است.

وزیر نفت ادامه داد: ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام و فرآورده‌ها در ایران و دیگر کشورها افزایش قابل توجه‌ای یافته به نحوی که ما اکنون به رقم بی‌سابقه‌ای در ذخیره‌سازی بنزین رسیده‌ایم که تاکنون سابقه نداشته است.

تبعات اقتصادی کووید -۱۹ برای اشتغال

زنگنه تبعات اقتصادی شیوع کووید-۱۹ در صنعت نفت روی اشتغال را این طور توضیح داد: تعلیق موقت طرح‌های بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت به خصوص در منطقه پارس جنوبی اما این امر به معنای این نبود که حقوق کارگران را پرداخت نکردیم، تقریبا در ماه نخست امسال شاهد افت ۴۰ درصدی تقاضا برای خوراک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بودیم، البته تقاضا برای شوینده‌ها ۲۰ درصد رشد داشت. این درحالی است که معمولا در همین ایام نزدیک به ۶ میلیارد دلار عرضه خوراک به صنایع پایین‌دستی داشتیم که اکنون شاهد افت ۴۰ درصدی تقاضا هستیم.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین عمده واحدهای قیرسازی به دلیل کاهش شدید تقاضای آن تعطیل شده‌اند و آن طور که به من گفته‌اند حدود ۱۴ میلیون لیتر وکیوم باتوم به جای قیر به مازوت تبدیل شد که این امر مشکل مازوت را نیز تشدید کرده است.

به گفته زنگنه، کاهش فروش فرآورده‌های نفتی و کاهش فعالیت پمپ بنزین‌ها نیز از دیگر تبعات اقتصادی ویروس کرونا در ایران است که بخشی از جایگاه‌های پمپ بنزین ناچار شدند نیروهای خود را تعدیل کنند.

برگشت نیروهای تعلیق شده

وزیر نفت با بیان اینکه حال باید ببنیم آینده چه می‌شود، ادامه داد: طی جلسه‌ای که با همکارانم در صنعت نفت داشتم با اطمینان می‌گویم همه اشتغال‌هایی که در این مدت دچار مشکل شدند بازیافت می‌شوند. در واقع اشتغال‌هایی که در صنعت نفت دچار مشکل شدند از جمله اشتغال‌هایی هستند که از فعالیت‌های اقتصادی کشور حذف نمی‌شوند. خوشبختانه همه آنها با فعال شدن اقتصاد دوباره احیا شده و به چرخه اشتغال در کشور باز می‌گردند که این امر جای خوشحالی بسیاری دارد.

زنگنه ادامه داد: پیشنهادهایی نیز خدمت رئیس جمهوری برای فعال کردن اقتصاد مطرح کردیم که یکی از آنها فعال کردن صندوق پژوهش و فناوری است که می‌تواند شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها را فعال کند و صندوق حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی هم باشد. بنا داریم طرح تضمین خرید کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را نیز اجرایی کنیم و من بسیار امیدوار هستم اجرای این طرح نیز اشتغال وسیعی را در کشور ایجاد کند.

زنگنه افزود: در طرح‌های جدیدی که در صنعت نفت به مناقصه می‌رود نیز فهرست بلندبالایی از کالاهای ساخت داخل را تهیه شده و پیمانکاران موظف شده‌اند که براساس این فهرست کالاهای داخلی را تهیه و واردات نداشته باشند.

وزیر نفت در ادامه به طرح سیراف هم اشاره کرد و افزود: عملیات طرح فراگیر سیراف نیز امسال آغاز می‌شود.

افزایش اشتغالزایی در کشور

وی از دیگر طرح‌هایی که اشتغال بالایی در کشور ایجاد خواهد کرد را بهینه‌سازی مصرف گاز با اصلاح سیستم موتورخانه‌ها اعلام کرد که قرار است اجرایی شود و افزود: این طرح ان شالله فعال می‌شود که اشتغال بالایی را به همراه خواهد داشت.

زنگنه درباره سی‌ان‌جی سوزکردن خودروها و موتورسیکلت‌ها گفت: برای سی‌ان‌جی سوز کردن موتورسیکلت‌ها انتظار داریم شما مساعدت بیشتری داشته باشید تا سازمان استاندارد همراهی بیشتری کند تا بتوانیم موتورسیکلت را نیز سی‌ان‌جی سوز کنیم. تحقق این امر اشتغال کارگاهی بالایی ایجاد می‌کند.

وزیر نفت با بیان اینکه بر روی سی‌ان‌جی سوز کردن موتورسیکلت‌ها هم کارکارشناسی انجام شده است، افزود: حتی روی این مسئله هم فکر کرده‌ایم که سیستم‌هایی ایجاد شود تا موتورسیکلت‌ها بتوانند سریع‌تر سوخت بگیرند و دیگر در صف‌های طولانی نمانند.

وی ادامه داد: امسال ادامه اجرای طرح‌های نگهداشت تولید نفت از میادین خشکی و دریا را خواهیم داشت. منابع مالی این طرح را از بازار سرمایه تامین خواهیم کرد که انتظار داریم فعال شدن این طرح‌ها نیز اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کنند به نحوی که هر دکل حفاری که در این پروژه‌ها  فعال شود سبب اشتغال نزدیک به ۴۰۰ نفر خواهد شد.

زنگنه گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی و غرب کارون نیازمند حمایت بانک مرکزی است.

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود به طرح‌های جهش دوم اشاره کرد و افزود: چنانچه حمایت بانک مرکزی را نیز در اجرای طرح‌های جهش دوم پتروشیمی داشته باشیم با اجرای این طرح‌ها، تولید محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید که این امر هم افتخار بزرگ دولت است که بخش قابل توجهی از این طرح‌ها امسال وارد مدار می‌شوند.

زنگنه درباره گازرسانی به شهرها و روستاها گفت: براساس برنامه‌ریزی گازرسانی به ۲۵۰۰ روستا را عملی خواهیم کرد؛ البته در حال حاضر نزدیک به ۹۴ درصد جمعیت کل کشور از نعمت گاز برخوردار هستند که گازرسانی به ۲۵۰۰ روستا نیز به این آمار اضافه می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به راه‌اندازی پارک علم و فناوری در منطقه ری، افزود: تا این لحظه طرح‌هایی با ارزش ۲۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی این پارک تصویب شده است که در حال آماده‌سازی برای استقرار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری در آن هستیم.

ایجاد دو خط پروپیلن در کشور

زنگنه به بسته‌های سرمایه‌گذاری برای صنایع پیشران پایین‌دستی پتروشیمی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این بسته به زودی تقدیم دولت شود، ادامه داد: برای نخستین بار این موضوع را مطرح می‌کنم، زمانی که شما وزیر صنایع وقت دولت هشتم بودید با کمک شما خط اتیلن غرب را طراحی کردیم که منشا تحول در آمایش منطقه غرب شد به نحوی که هم‌اکنون ۱۷۰۰ کیلومتر خط لوله در این مسیر احداث شد و پتروشیمی‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان و مهاباد و میاندوآب که به زودی افتتاح می‌شود، در این مسیر احداث شده اند.

وی گفت: ما با دوستان صنعت پتروشیمی فکر کردیم که می‌توانیم در چهار زیرشاخه پتروشیمی شامل بنزن، اتیلن، متانول و پروپیلن کار کنیم. واحدهای متانول و پروپیلن با یکدیگر همپوشانی بالایی دارند و با توجه به کمبود پروپیلن در کشور می‌توان با ایجاد دو خط پروپیلن از شمال ایران به منطقه جنوب البرز و دیگری از عسلویه به مرکز فارس، زنجیره وسیعی از پروپیلن در کشور ایجاد کنیم.

زنگنه تأکید کرد: بر این اساس به دنبال تهیه مصوبه آن برای تقدیم دولت هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در حال تهیه اسناد مناقصه بازسازی و نوسازی تجهیزات نفتی هستیم، ادامه داد: بسیاری تأسیسات نفتی در بخش خشکی عمر بالای ۶۰ سال دارند که به دنبال شروع اجرای این طرح برای ایجاد اشتغال در کشور هستیم.

در ادامه این نشست سید باقر مرتضوی، مدیرکل HSE وزارت نفت خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۸ هیچ حادثه منجر به فوت در بخش‌های عملیاتی نداشته است.

عناوین برگزیده