تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۴۲
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۰۳۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنوف آلاینده در اصفهان ساماندهی می‌شود

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت اصفهان گفت: صنوف آلاینده در کلانشهر اصفهان تجمیع، ساماندهی و به بیرون از شهر انتقال می‌یابند.
صنوف آلاینده در اصفهان ساماندهی می‌شود

به گزارش می متالز، ایرج موفق اظهارداشت: وجود صنوف مزاحم و آلاینده به عنوان یکی از مهمترین مشکلات شهرهاست که علاوه بر آلایندگی‌های صوتی، آشفتگی بصری موجب بروز ترافیک در بسیاری از معابر اصلی شده است.

وی با تاکید بر ضرروت انتقال این اصناف به مراکز مجاز اطراف شهرها ادامه داد: با انتقال صنوفی نظیر تراشکاری و جوشکاری به بیرون از شهر، بار ترافیکی کاهش و آلودگی صوتی در کلانشهر شهر اصفهان رفع می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت اصفهان تلاش بیشتر برای ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده در سال جاری را ضروری دانست و افزود: ساماندهی این صنوف به بهبودی چهره معماری و مبلمان شهری شهرهای استان منجر می‌شود.

وی بیان کرد: محل استقرار این صنوف نباید فاصله زیادی از شهر داشته باشد تا کارکنان بتوانند تردد منطقی به محل کارشان داشته باشند و شهروندان هم از دسترسی لازم  برای دریافت خدمات آنها برخوردار باشند.

موفق با بیان اینکه پیگیری‌هایی برای راه اندازی شهرک‌های تخصصی پوشاک و طلا در اصفهان انجام شد، خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک‌های صنفی تخصصی با توجه به ظرفیت استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: رشد، توسعه و پیشرفت بیشتر کارها با تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های صنفی حاصل خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت اصفهان بیان کرد: پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در اصفهان انجام شد و در این زمینه جلسات متعددی در تهران برگزار شده است.

وی گفت: مکاتبه‌ها و جلسه‌هایی در زمینه راه‌اندازی بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با شهردار اصفهان برگزار شد و تفاهم نامه اولیه در این زمینه امضا شده است.

موفق با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ارزش افزوده بالایی برای استان به دنبال دارد ابراز امیدواری کرد که بتوانیم این بازارچه را در اصفهان راه‌اندازی کنیم.

به گفته وی برندسازی و اصلاح نظام تعرفه‌ای در سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان یکی از اهداف و اولویت‌های راه‌اندازی این این بازارچه محسوب می‌شود. رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت اصفهان اظهارداشت: اکنون امکان فعالیت نظام‌مند در این رشته وجود ندارد و افرادی که در زمینه صادرات و واردات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت می‌کنند، سر در گم هستند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این بازارچه کمک بزرگی به فعالان عرصه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی می‌کند ادامه داد: سراهای مختلفی برای این بازارچه در نظر گرفته شده اما سرای خیار در میدان امام علی (ع) یکی از مناسبترین مکان ها برای این منظور محسوب می‌شود.

از میان مشاغل و صنوف متعدد مزاحم شهری می‌توان به مکان‌های تولید، بسته بندی و انبار مواد شیمیایی خطرناک و مواد محترقه؛ دامداری اعم از سبک و سنگین؛ مرغداری و پرورش انواع طیور صنعتی؛ تولید مصنوعات سیمانی و موزائیک؛ تولید لوله سیمانی و پله؛ تولیدکاشی و سرامیک؛ آجرپزی از جمله تولید آجر فشاری و سفال، تولید آجر قزاقی؛ تولید گچ و آهک، سنگبری و سنگ کوبی اشاره کرد که به دلیل آلودگی و مزاحمت زیاد و شرایط ناایمن نمی‌توانند در محدوده شهری فعالیت کند.

همچنین می‌توان به کارگاه‌های تولیدآسفالت؛ تولید شن و ماسه؛ چرم‌سازی؛ دباغی؛ سالامبور سازی؛ روده پاک کنی؛ کشتارگاه دام و طیور؛ پایانه‌های بار و انبار مؤسسات باربری؛ شارژگاز در کپسول؛ آب فلزکاری‌ها (آب کاری)؛ رنگ کاری پروفیل آلومینیومی (رنگ کوره‌ای) اشاره کرد که از جمله مشاغل و صنوفی است که به دلیل آلودگی و مزاحمت زیاد و شرایط ناایمن نمی‌تواند در محدوده شهر فعالیت داشته باشد.

ریخته‌گری‌ها و ذوب فلزات از جمله چدن، مس، فولاد، مفرغ و برنز، آلومینیوم، سرب؛ مراکز بازیابی اوراق انواع خودرو، موتورسیکلت و ماشین آلات راهسازی، صنعتی و کشاورزی؛ انبار انواع پسماند و ضایعات قابل بازیافت مشتمل بر فلزی، قراضه‌ها، کاغذ و مقوا، لاستیک و پلاستیک، پتو؛ و تعمیرگاه ماشین آلات سنگین از دیگر مشاغل و صنوفی مزاحم در حوزه شهری است.

در آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، وظایف و تکالیف دستگاه‌ها برای ساماندهی مشاغل و اصناف مشخص شده است که براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق اصناف ایران موظف است اقدامات لازم را در زمینه ایجاد ظرفیت برای استقرار صنوف موجود در شهرها و شهرک‌های صنعتی، گذراندن دوره‌های آموزشی، محیط زیست، بهداشت و ایمنی از سوی صاحبان و کارکنان واحدهای صنفی براساس ماده (۱۷) قانون نظام صنفی کشور -مصوب ۱۳۸۲- و راه اندازی سامانه‌های خدمات الکترونیک مشاغل شهری اجرایی کند.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می رود.

عناوین برگزیده