به گزارش می متالز، مدتی قبل در جمع صمیمی برخی مدیران روابط عمومی شرکت های معدنی و فولادی به موضوعی اشاره کردم که تکرار آن را در آغازین روزهای هفته روابط عمومی و ارتباطات خالی از لطف نمی بینم. واقعیت این است که هر ساله در این روزها از جایگاه و نقش روابط عمومی بسیار گفته و نوشته می شود اما در اغلب موارد به طرح پاره ای موضوعات تکراری، تئوری پردازی و تبریک و تشکر بسنده می شود. تردیدی نیست که طی سالیان اخیر اهمیت این حرفه بیش از پیش در فضای مدیریت کشور متجلی شده و با تنوع، گسترش و پیچیدگی رسانه های جمعی و گردش انبوه اطلاعات، نقش متخصصان روابط عمومی بیش از گذشته نمود یافته است.
اما در این میان، آنچه به طور عام در میان متخصصین و مدیران روابط عمومی و به طور خاص در فضای معدن و صنایع معدنی آنچنان که باید، مورد توجه جدی قرار نگرفته؛ لزوم ارتباط جدی، ممتد، هدفمند و برنامه دار روابط عمومی ها با یکدیگر و تعامل آنها در یک ساختار و بستر مناسب است. در واقع روابط عمومی ها اگر روابط پویا و جدی را از روابط درون همکاران و مدیران خود - که من آن را در اینجا روابط خصوصی می نامم!- آغاز کنند در ساماندهی سایر روابط موفق تر خواهند بود.
در کنار کارکردها و دغدغه های عادی و همگانی واحدهای روابط عمومی در سازمانها و نهادهای مختلف، بسیاری از چالش ها، نیازها و رویکردهای روابط عمومی در حوزه معدن و صنایع معدنی مشترک یا لااقل شبیه به یکدیگر است. انتقال تجربیات، همکاری و هم افزایی، هماهنگی در پیشبرد اهداف مشترک و نیل به ایده های تازه می تواند از جمله دستاوردهای ارتباط جدی تر واحدهای روابط عمومی در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد.
طی دو دهه حضورم در عرصه روابط عمومی شاهد برگزاری جلسات پراکنده و تشکل های بسیاری بوده ام که حاصل همت و تلاش فعالان و بزرگان این حرفه برای گسترش ارتباطات تخصصی لااقل در سطح شرکتهای همکار و هم گروه در هلدینگ ها یا بخشی از زنجیره تولید بوده است. اما به دلایل مختلف هنوز تا رسیدن به تشکلی فراگیر و متناسب با گستردگی و نیازهای صنعت فاصله بسیاری وجود دارد.
هفته روابط عمومی و ارتباطات فرصت مغتنمی است تا ضمن تقدیر از تمامی تلاشهای انجام شده در این زمینه، توجه مدیران و همکاران را بار دیگر به لزوم راه اندازی یک تشکل تخصصی جامع و تاثیرگذار جلب نموده و پیشنهاد تشکیل «انجمن روابط عمومی های حوزه معدن و صنایع معدنی» را مطرح نمایم.
برای کارآیی و بهره وری بیشتر این تشکل توجه به نکاتی چند، خالی از فایده نخواهد بود:
اطمینان دارم همکاران ارجمندم در رسانه ها، انجمن ها و واحدهای روابط عمومی شرکتهای معدنی و صنایع وابسته تجارب، تلاشها و ایده های بسیاری در این خصوص داشته و در صورت مشارکت، همدلی و همراهی آنان پیشنهاد حاضر می تواند کامل تر شده و اجرای آن قدم مثبتی در ارتقاء کارکرد روابط عمومی ها و رسانه های این صنعت گردد.