تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۰۴۸۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سایه کاخ سفید بر بازار سهام:

محدودیت های جدید نزدک برای عرضه های اولیه

می متالز - بورس نزدک آمریکا از امروز قوانین جدیدی برای شرکت های متقاضی عرضه اولیه تصویب کرد.
محدودیت های جدید نزدک برای عرضه های اولیه

به گزارش می متالز، بورس نزدک آمریکا به دنبال اعمال محدودیت های دولت آمریکا، قوانین جدیدی را برای عرضه های اولیه وضع کرد که به این ترتیب، موانع متعددی را پیش روی شرکت های چینی قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، در حالی که نزدک به طور مشخص به شرکت های چینی در این قانون جدید اشاره خاصی نکرده است اما کاملا مشهود است که محدودیت های تجاری اعمال شده از سوی کاخ سفید در خصوص شرکت های چینی، بر این قانون جدید نیز سایه افکنده است.

نگرانی های نزدک از شرکت های چینی که برای عرضه اولیه این بورس را انتخاب می کنند این است که شرکت های چینی اغلب در میزان شفافیت های مالی ابهام داشته و اکثر این شرکت هایی که در بازار آمریکا عرضه اولیه می شوند، شرکت های منتسب به دولت چین هستند.

در حالی که تنش های میان چین و آمریکا روز به روز در حال وخیم تر شدن است صنایع تکنولوژی و تجاری هر دو کشور در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته اند. این قانون جدید نزدک نیز تابع همین روابط تیره و تار تجاری میان دو کشور اتفاق افتاده است.

این در حالی است که، بورس نزدک در سال گذشته محدودیت هایی برای عرضه اولیه سهام شرکت ها در نظر گرفته بود و بدین ترتیب، حضور شرکت های با اندازه کوچک چین را در این بازار محدود کرده بود اما برخی از سهام این شرکت ها که طرفداران زیادی داشت در دست سهامداران امریکایی جا به جا و معامله می شد .

این شرکت های کوچک چینی که اغلب نرخ شناور بسیار پایین و نقدینگی بسیار کمی داشتند برای شرکت های بزرگ حقوقی و سهامداران اصلی، سهامی غیر جذاب و پرریسک تلقی می شوند و این روند، موجب حساسیت های نزدک در خصوص این شرکت ها شد.

این قوانین جدید نزدک که دیروز اعلام شد نگرانی برخی از شرکت های چینی را که از ماه گذشته برای حضور در نزدک در نوبت بودند را بیشتر کرده است . در ماه گذشته شرکت لاکین کافی که در ابتدای سال ۲۰۱۹ در بازار آمریکا عرضه اولیه سهام خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بود اعلام داشت که تحقیقاتی از سوی آمریکا در این شرکت در حال انجام است که طی آن به مدیر عملیات بازار این شرکت و برخی از کارمندان اتهام معاملات جعلی را وارد کرده اند.

بر اساس قوانین جدید نزدک که شامل عرضه اولیه سهام برخی کشورها مثل چین خواهد بود ؛ هر عرضه اولیه تنها می تواند ۲۵ میلیون دلار و یا یک چهارم سرمایه شرکت قبل از پذیرش را در هر عرضه اولیه تامین مالی کند.

این نخستین بار است که نزدک برای عرضه های اولیه خود، سقف تعیین می کند و با این قانون بسیاری از شرکت های چینی از عرضه اولیه سهام خود در بورس نزدک منصرف خواهند شد.

بر این اساس، از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون بیش از  ۱۵۵شرکت چینی در نزدک سهام خود را به صورت عرضه اولیه منتشر کرده اند و تنها ۴۰ شرکت چینی از ۱۵۵ شرکت، زیر ۲۵ میلیون دلار در هر عرضه تامین مالی کرده اند.

عناوین برگزیده