تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۱۰۵۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فروردین‌ماه در تاریخ بازار سرمایه دیگر تکرار نمی‌شود

می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شتاب رشد بازار سرمایه در ادامه مانند فروردین‌ماه نمی‌شود، هرچند روند بازار همچنان مثبت است اما تجربه فروردین‌ماه هیچگاه تکرار نمی‌شود.
فروردین‌ماه در تاریخ بازار سرمایه دیگر تکرار نمی‌شود

به گزارش می‌متالز، محمد وطن‌پور، کارشناس بازار سرمایه امروز گفت: قیمت‌های سهام در چند روز اخیر رشد بسیار خوبی داشته‌اند. عمده سهامداران خود را در شرایط سود می‌بینند، در نتیجه آن‌ها با کوچک‌ترین نوسان، احتمال کاهش یا شایعه به‌راحتی در صف فروش قرار می‌گیرند و سهام خود را می‌فروشند.

وی افزود: گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های پالایشی به این نوسان‌ها دامن زده‌اند، کلیت بازار چندان نگران‌کننده نیست، روند بازار را در باید بلند مدت بررسی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روند بلندمدت بازار همچنان افزایشی خواهد بودف این روند شیب ملایمی خواهد داش، ورود و خروج پول به بازار سرمایه همچنان ادامه دارد.

وطن‌پور تصریح کرد: گزارش‌های بیشتر از ورود نقدینگی به بازار سرمایه حکایت دارد، خالص این روند همچنان مثبت است، روند خرید و فروش نشان‌دهنده ادامه ورود نقدینگی به بازار است. برآیند روند باید نخست مورد توجه قرار گیرد، با وجود کاهش شتاب پول، روند همچنان مثبت است.

وی یادآور شد: ورود نقدینگی می‌تواند سبب هیجانات کوتاه مدت شود، این هیجان زمانی بیشتر می‌شود که سهامدران جدید تجربه‌ای برای مبادله در بازار نداشته باشند. هیجان‌های دو هفته اخیر نشان دهنده این رخداد است. این اتفاق به راحتی قابل مشاهده است؛ زیرا این افراد به سرعت با کوچک‌ترین واکنش در صف‌های خرید و فروش قرار می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این رخدادها می‌تواند پایه‌های هیجان و نوسان موجود در بازار باشد، باید توجه کرد که این رخدادها بخشی از مرحله‌ بلوغ بازار سرمایه است، سرانجام بازار باید از این مراحل عبور کند و هر زمان که شاهد تداوم رشد بازار باشیم با چنین مسائلی رو‌به‌رو می‌شویم.

وطن‌پور افزود: افراد مبتدی سرانجام با وضع بازار و چگونگی مبادلات آشنا می‌شوند و آنان از این رخدادها تجربه به دست می‌آورند تا در آینده به نحو بهتری دادوستدهای خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: آینده بازار خوش‌بینانه است، خُبره‌های بازار سرمایه همواره یک نکته مهم را به تازه‌واردان گوشزد می‌کنند که تازه واردها باید برای آغاز از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: آنان باید منافع بازار را ابتدا به صورت غیرمستقیم به‌دست آورند متأسفانه برخی سهامدارن به این توصیه‌ها چندان توجهی نمی‌کنند؛ شتاب رشد بازار سرمایه در ادامه مانند فروردین‌ماه نخواهد شد. هرچند روند بازار همچنان مثبت است اما تجربه فروردین‌ماه هیچگاه تکرار نمی‌شود.

وطن‌پور گفت: تجربه فروردین‌ماه یک تجربه غیرعادی در بازار سرمایه بود. بازار تاکنون شاهد چنین رشدی نبوده است، همه کارشناسان بازار سرمایه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند و آن را یک تجربه خاص در تاریخ بازار سرمایه می‌دانند، به‌طور کلی بازار سرمایه همچنان ظرفیت قابل قبولی برای رشد دارد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بازارهای جایگزین در وضع کنونی توانایی رقابت بازار سرمایه را ندارند، در نتیجه آینده بازار خوش‌بینانه است. اما باید توجه کرد که این چشم‌انداز مثبت به معنای مشاهد بازدهی‌های چند درصدی ماهانه در آینده نیست.

عناوین برگزیده