تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۱۰۹۳۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد خبر داد:

تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده صندوق فولاد/ برای ورود شرکت‌های با سهام مدیریتی به بورس در حال برنامه ریزی هستیم

می متالز - صندوق فولاد یکی از صندوق‌های بازنشستگی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خدمات دهی بیمه‌ای و درمان در حوزه بازنشستگان فولاد و معادن را بر عهده دارد.
تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده صندوق فولاد/ برای ورود شرکت‌های با سهام مدیریتی به بورس در حال برنامه ریزی هستیم

به گزارش می متالز، مدیریت ارشد این صندوق یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایش را بورسی کردن شرکت‌های تحت پوشش عنوان کرد و با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌های با سهام مدیریتی که وارد بورس شده باشند نداریم، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها که می‌تواند به صندوق فولاد کمک کند، ورود شرکت‌های با سهام مدیریتی به بورس است که در حال برنامه ریزی برای تحقق آن هستیم.

مشروح گفتگو با رضا مسرور مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد را در ادامه می خوانید.

عملکرد مالی صندوق فولاد در چه شرایطی قرار دارد ؟

مدل صندوق‌های بازنشستگی در دنیا به این صورت است که بخش اعظمی از درآمد را باید از حق بیمه تامین کنند. مثلاً حدود ۷۰ درصد از هزینه‌های سالیانه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از حق بیمه تامین می شود .چون حق بیمه درآمد پایدار برای شما ایجاد می‌کند اما در صندوق فولاد این درآمد بسیار پایین است؛ تقریبا دو یا سه درصد هزینه‌های سالیانه صندوق فولاد از محل پرداخت حق بیمه است و این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در صندوق فولاد بیش از  ۸۰ هزار نفر بازنشسته را تحت پوشش داریم. اما تعداد کسانی که حق بیمه پرداخت می‌کنند، حدود ۶ هزار نفر هستند، بنابراین مازاد هزینه‌هایی که باید پوشش دهیم، از محل بازده دارایی‌ها و بخشی هم از رد دیون توسط سوی دولت تامین می‌شود. صندوق بازنشستگی فولاد اکنون یک صندوق بسته است و ما ورودی آنچنانی به عنوان پرداخت حق بیمه نداریم. از سال ۸۶ به بعد که این اتفاق افتاد، هر سال بر تعداد بازنشسته ها اضافه می‌شود و تعداد کسانی که حق بیمه پرداخت می‌کنند، کمتر خواهد شد تا وقتی که این ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بازنشسته شوند.

مطالبات صندوق از دولت چه میزان بر آورد می شود ؟

در حال حاضر رقم خاصی را نمی‌توانم اعلام کنم چراکه اکچوئری که حسابرسی شده است مربوط به زمان بسیار گذشته است. به همین دلیل نمی‌تواند در شرایط حاضر رقم دقیقی باشد. اکچوئری سال ۹۷ هم در حال حسابرسی است و منتظر اعلام نظر سازمان حسابرسی هستیم.

یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها که خبر بورسی شدن آن شنیده می‌شود،"دالاهو" است، شرایط آن چگونه است ؟

یکی از مهمترین شرکت هایمان برای بورسی شدن شرکت دالاهوست. البته با تغییراتی به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق فولاد تغییر نام خواهد داد. مقدمات اولیه برای ورود به بورس انجام شده که در ماه های آینده بتوانیم این شرکت را وارد بورس کنیم. همچنین یکی دیگر از شرکت‌هایی که برای ورود به بورس برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان دارایی است که زمان تقریبی برای ورود آن به بورس را  شهریورماه در نظر گرفته‌ایم. در کنار این موارد، دو شرکت معادن اسفندقه و شرکت زغال سنگ کرمان هم وجود دارد که به مرور و با طی روال کار وارد بورس خواهیم کرد.

حضور شرکت دخانیات  در بورس به  کجا رسید ؟

شرکت دخانیات هم یکی دیگر از شرکت هایی است که می‌خواهیم وارد بورس کنیم. پیش‌بینی این است که در سال آینده این اتفاق بیفتد. نهایی کردن هر کدام از این موارد زمان‌بندی خود را دارد؛ مشخصا درخصوص دخانیات با توجه به اینکه تقریباً ۵۵ درصد مربوط به صندوق فولاد و ۴۵ درصد هم وزارت صمت و سهام عدالت است به اصلاح ساختار و شفاف‌سازی  نیاز دارد. بخشی از دارایی‌هایی که دارند فعلا در اختیار بخش های دیگر است که باعث شده تکالیفی بر دوش شرکت دخانیات باشد و تا آن تکالیف انجام نشود، برای ورود به بورس موانعی وجود خواهد داشت. برای رفع این مهم، جلسه‌ای با هیات مدیره و شورایِ معاونین دخانیات ایران داشتیم و در حال رفع موانع هستیم. یکی از مهمترین مشکلات شرکت دخانیات موضوع نقدینگی است که مطمئنا  با ورود به بازار سرمایه  و استفاده از ظرفیت تامین مالی از طریق این بستر بخش قابل توجهی از مشکلات این مجموعه مرتفع خواهد شد.

 چه برنامه ای برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها دارید؟

چند شرکت‌ مشمول ماده ۱۴۱ داریم که برخی غیربورسی هستند، در نظر داریم تا  از طریق افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها، این شرکت ها را از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج کنیم.

یکی از نکات قابل توجه هزینه های پزشکی بالایی  است که در صندوق فولاد نسبت به سایر صندوق‌ها دارد. چه توضیحی در این باره وجود دارد؟

کارهایی که بازنشستگان فولاد در زمان فعالیتشان انجام می دادند، بسیار سخت‌تر از کار اداری است. کار در معادن یا در شرکت‌های فولادی سختی کار بسیاری دارد و تعداد بیماران صعب العلاج نسبت به صندوق‌های دیگر بسیار بالاتر است و بالطبع هزینه‌های درمان آنها هم بالاتر از صندوق‌های دیگر است، یکی دیگر از موضوعات مهم این است که سرانه پرداخت حقوق بازنشستگی در صندوق فولاد هم از دیگر صندوق‌ها مثل صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی بالاتر است.

معوقاتی که درباره پرداخت حقوق بازنشستگان بود، به کجا رسید؟

یکی از مطالباتی که بازنشسته‌ها هم بسیار پیگیرآن هستند، معوقات سال ۹۱ بود. در این راستا رایی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد و تبصره ۵  را ملغی کرد، اما روشی برای انجام این موضوع گذاشته است. با پیگیری‌های انجام شده و موافقت شریعتمداری (وزیر تعاون و کار) این موضوع اکنون به هیات امنای صندوق ارجاع و دستورالعملی از سوی ما اعلام شده است. در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم رفع مسائل قانونی را با مجوز هیات امنا انجام دهیم. بخش دیگر هم به تامین منابع مالی مربوط می‌شود که باید از منابع داخلی خودمان انجام دهیم. در تلاشیم  این خواسته بازنشستگان را در سال ۹۹ انجام دهیم. البته این توضیح ضروری است که مطالبات چهار ماه سال ۹۱ مربوط به افزایش سالیانه در اواخر فروردین ماه امسال به بازنشستگان پرداخت شده است.

صندوق برای متنوع کردن پورتفوی چه برنامه ای مد نظر دارد ؟

در این بخش یکی از کارهای اساسی که انجام شده، تشکیل کمیته تخصصی و کارشناسی سرمایه‌گذاری تامین نقدینگی است که از بهترین اساتید بازار سرمایه در این کمیته حضور دارند و بر روی این موضوع بسیار کار می‌کنیم. با بررسی این کارشناسان بر روی بخش‌هایی از صنعت که پیش بینی بازدهی بالاتر وجود دارد پرتفویی را تشکیل داده تا بالاترین بازدهی را در این بخش داشته باشیم. به صورت کلی این پورتفوی بیشتر روی بخش‌هایی از صنعت خواهد بود که مزیت رقابتی داریم. در این خصوص هم در فولاد و هم در بخش معادن مزیت رقابتی داریم.

صندوق برای واگذاری شرکت های زیانده  چه برنامه ای دارد؟

قطعا یکی از برنامه‌ها تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده است. صندوق تعدادی شرکت ماموریتی دارد که کارهای خودشان را انجام می دهند اما در حال بررسی هستیم که اساسا نیاز است که چنین شرکت هایی داشته باشیم یا خیر؟ چند شرکت زیان‌ده هم داریم که برخی از اینها جزو ماده ۱۴۱ هستند که یا تعطیل خواهند شد یا از محل افزایش سرمایه یا تجدید دارایی ها از شمولیت خارج می‌شوند؛ بنابراین در این بخش کار ویژه‌ای انجام می‌گیرد، اما هنوز به صورت قطعیت گزارش آماده نشده است که چه شرکتی خارج خواهد شد.

عناوین برگزیده