تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۵۴
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۰۹۴۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«سیمان مجد خواف» از زیان خلاص نمی شود

«سخواف» درگیر دام زیان

می متالز - عملکرد شرکت «سیمان مجد خواف» در سال های اخیر همواره با زیان همراه بوده و این شرکت مسیر سرخ زیان را طی می کند.
«سخواف» درگیر دام زیان

به گزارش می متالز، مدتی است که زمزمه افزایش نرخ سیمان به گوش می رسد، موضوعی که در سال 98 نیز رخ داد و تولیدکنندگان سیمان توانستند افت مقداری فروش محصولات در نتیجه تحریم ها و رکود اقتصادی را با افزایش نرخ فروش محصولات خود جبران کنند اما؛ برخی شرکت ها با همه این اوصاف توفیقی کسب نکردند.

یکی از شرکت های زیانده صنعت سیمان کشور، «سیمان مجد خواف» است. این شرکت سال های متمادی است که در دایره زیان فعالیت می کند و فعالیت زیان‌ساز دارد.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید این شرکت در دهه 90 و حتی قبل از آن هیچ گاه نتوانسته به سود خالص دست یابد و در حالی که عملکرد سال های 96 و 97 امیدها را برای ادامه روند کاهش زیاندهی شرکت بالا برده بود اما؛ افزایش زیان در سال 98 باز هم امیدها را ناامید کرد.

بر اساس صورت های مالی دوره 12 ماهه منتهی به اسفند سال 98، «سیمان مجد خواف» با رشد 45 درصدی زیان خالص مواجه شده است.

این شرکت در آن سال، هر چند که با رشد 18 درصدی درآمدهای عملیاتی مواجه شد اما؛ افزیش بهای تمام شده تولید محصولات، عرصه را بر این شرکت تنگ کرد و موجب کاهش 5 درصدی سود خالص نسبت به سال 97 شد.

این نکته را باید یادآور شد که از نظر مقداری «سیمان مجد خواف» با افت مواجه شده و بنابراین، رشد 18 درصدی درآمدهای عملیاتی تنها ناشی از افزایش نرخ ها است و شرکت در بهبود بازار خود موفق عمل نکرده است. شایان ذکر است که شرکت تنها به فعالیت های کارمزدی روی آورده است.

آن چه که موجب شده تا «سخواف» در دامن زیان گرفتار شود، هزینه های سنگین مالی است. این شرکت بالغ بر 139 میلیارد ریال تسهیلات مالی بلندمدت و 69 میلیارد ریال تسهیلات مالی کوتاه مدت دارد که در سال 98 هزینه مالی 30 میلیارد ریالی را به شرکت تحمیل کرد که 21 درصد رشد نسبت به سال 97 نشان می دهد.

مجموع فعالیت شرکت در سال 98 منتج به 25 میلیارد ریال زیان خالص شد و به این ترتیب، جمع کل زیان انباشته از رقم 150 میلیارد ریال فراتر رفت.

حال در چنین شرایطی، قیمت هر سهم «سخواف» بیش از 6355 ریال و ارزش بازار آن فراتر از 3 هزار و 370 میلیارد ریال است که با شرایط عملیاتی و صورت های مالی شرکت به هیچ وجه همخوانی ندارد.

منبع: پول نیوز
عناوین برگزیده