تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۳:۲۰
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۱۰۹۵۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جذب منابع مالی خرد در پیشبرد پروژه‌های گروه مپنا

می متالز - مدیرعامل مپنا در نشست خبری با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۳۹۹ به‌عنوان سال جهش تولید اظهار کرد: تولید، مهم‌ترین و موثرترین راه مقابله با تورم بوده و تامین مالی نیز از ارکان مهم تولید محسوب می‌‎شود، از این رو در پیش گرفتن هر راه دیگر جز تولید، موجب ضرر و زیان کشور خواهد بود.
جذب منابع مالی خرد در پیشبرد پروژه‌های گروه مپنا

به گزارش می متالز، عباس علی آبادی با اشاره به جذب منابع مالی خرد در پیشبرد پروژه‌های متعدد این گروه در حوزه‌های کسب‌و‌کار گفت: گروه مپنا با توجه به مشکلاتی همچون مسائل بین‌المللی، کاهش فروش نفت و کاهش درآمدهای عمومی کشور، تامین مالی از طریق منابع مالی خرد را در نظر گرفته که بورس یکی از این راهکارها است و اگر چنانچه این موضوع به درستی هدایت شود می‌تواند به نحو مطلوب اثرگذار بوده و در نهایت به افزایش تولید نیز بینجامد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه چرایی عدم استفاده مپنا از منابع صندوق توسعه ملی تصریح کرد: مپنا همواره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را مد نظر قرار داده است، با این حال اگر هر شرکتی بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی داشته باشد امکان برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی را نخواهد داشت که گروه مپنا نیز بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی را به‌صورت غیرمستقیم دارد. البته ما درخواست داریم مانند بسیاری از شرکت‌ها این فرصت ایجاد شود تا مپنا که تولیدات «های تک» آن امکان صادرات به بسیاری از کشورها را دارد، از این راه حل تامین مالی محروم نشود. مدیرعامل گروه مپنا در عین حال گفت: البته مپنا ثابت کرده که بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز امکان تولیدات خود را دارد که احداث بسیاری از نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های پرند، عسلویه و توس از این جمله است و مپنا به دنبال طرح‌هایی است که حداکثر منفعت را برای مردم ایجاد کرده و در نهایت برای صنعت کشور مثمر ثمر باشد. علی آبادی به تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی اشاره کرد و گفت: امروز وقت آن است که نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل شود تا راندمان نیروگاه‌ها افزایش یافته و میزان مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش یابد. اما نکته مهم و قابل توجه آن است که تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی چند سالی است که در قانون بودجه کشور به تصویب رسیده ولی تاکنون به درستی اجرا نشده است. علی آبادی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های مپنا برای برقی‌سازی خودروها اظهار کرد: مپنا برنامه برقی‌سازی خودروها و ساخت تجهیزات جانبی را به‌صورت جدی در برنامه دارد که برقی‌سازی خودروها موجب کاهش گازهای آلاینده، کاهش مصرف بنزین و گازوئیل و افزایش راندمان خواهد شد. علی آبادی در پاسخ به سوالی در زمینه میزان تولید و مصرف برق در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور موجود است که فقط در پیک تابستان این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که کمتر از ۲۰۰ ساعت همه این ظرفیت را نیاز داریم، یعنی از ۸ هزار و ۷۶۰ ساعت تنها ۲۰۰ ساعت از این ظرفیت استفاده می‌شود، بنابراین فرصت مناسبی است تا از پتانسیل موجود برای تولیدات صنعتی و برقی‌سازی استفاده کنیم. وی همچنین در زمینه حضور گروه مپنا در پروژه‌های نیروگاهی عراق گفت: ما برنامه پشتیبانی از صنعت برق، همچنین احداث نیروگاه‌های برق را در عراق داریم و گروه مپنا برای بازسازی زیرساخت‌های صنعت برق عراق از آمادگی کامل برخوردار است. مپنا تاکنون ۴۸۴ مگاوات را در عراق نصب کرده و هزار مگاوات را نیز سال گذشته وارد مدار تولید در عراق کرده و دو هزار مگاوات دیگر نیز در حال نصب است. مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه واردات تجهیزات نیروگاهی به کشور با وجود امکان ساخت در داخل، تصریح کرد: واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور ساخته می‌شود آن هم بدون تعرفه گمرکی، مزیت رقابتی مناسبی برای تولیدات داخلی باقی نمی‌گذارد و با این روند، تولید در داخل سخت می‌شود. دکترعلی‌آبادی تصریح کرد: با وجود توان بالای گروه مپنا در تولید همه تجهیزات اصلی صنایع نیروگاهی از جمله توربین، ژنراتور، بویلر، سیستم کنترل و ...، شاهد واردات این تجهیزات آن هم با تعرفه صفر درصد هستیم، این در حالی است که اگر بخواهیم صنایع های‌تک در کشور نقش مولد خود را در تولید و رونق اقتصادی ایفا کنند لازم است تا این موانع برطرف شود.

عناوین برگزیده