تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۰۹۷۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آصفری:

مجلس یازدهم دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه را گسترش دهد

می متالز - نماینده مردم اراک و خنداب ،کمیجان در مجلس می گوید: دیپلماسی پارلمانی می تواند بر دیپلماسی دولت و ایجاد روابط بین دولت ها و کشورهای همسایه موثر باشد.
مجلس یازدهم دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه را گسترش دهد

به گزارش می متالز، محمدحسن آصفری با اشاره بر لزوم  تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه و همسایه، گفت: دیپلماسی اقتصادی می‌تواند به بهبود دیپلماسی عمومی و قدرت چانه زنی ایران در سطح جهان کمک کند.

نماینده مردم اراک و خنداب، کمیجان درمجلس با اشاره به موضوع اعزام نفتکش ها به ونزوئلا، افزود: به نظر من دولت ما باید زودتر از این اقدامات را انجام می‌داد؛ به طورمثال با پنج ، شش کشوری که تحریم هستند یعنی روسیه، ترکیه، عراق، سوریه، اندونزی و کشورهای دیگر، واحد پول مشترکی به غیر از دلار را انتخاب کرده و روابط اقتصادی را با این کشور را توسعه دهیم تا بتوانیم گام موثری در جهت حل مسائل اقتصادی کشور برداریم.

وی با اشاره به اینکه با گسترش روابط کشورهای همسایه، اقتصاد برون مرزی و در حوزه دیپلماسی اقتصادی می توانیم فعال باشیم، تاکید کرد: سفارتخانه‌های ما باید میز اقتصادی خود را فعال کنند. استفاده از دیپلماسی پارلمانی نیز یکی از راهکارهای موثری است که سطح روابط ما را در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه بالا می برد.

نماینده مردم در مجلس نهم و یازدهم با تاکید بر لزوم احیای ظرفیت‌های موجود در کشور و قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت، مطرح کرد: متاسفانه میز اقتصادی دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم و دوازدهم فعال نبوده است، البته در دولت‌های قبل هم فعالیت نداشتیم. فعالیت های جذب سرمایه گذار، جذب مشتری، خرید برخی محصولات که نیاز کشور ماست، یک وظیفه آن به عهده سفارتخانه های ما در سایر کشورها است.  

وی ادامه داد: حدود  ۱۵ استان کشور به نوعی با کشورهای همسایه ارتباط دارند و دادوستدهای مرزی می‌تواند به اقتصاد کشورمان کمک کند و مجلس یازدهم  باید روی  این مسئله فعالیت کند؛ دیپلماسی پارلمانی می تواند بر دیپلماسی دولت و ایجاد روابط در بین دولت ها و کشورها موثر باشد.

آصفری ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی یکی از ظرفیت‌های بزرگ دنیا است و کشورها از این ابزار مهم استفاده می کنند.سفارت خانه ها و معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید فعال تر عمل کنند و جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

نماینده مردم اراک در مجلس با تاکید براینکه معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در کشورهای خارجی سروسامان دهد، افزود: یکی از سوالات ما از وزارت خارجه این است که چه اقداماتی در جهت تسهیل و توسعه روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها برداشته شده اشت؟ دیپلماسی اقتصادی زمینه ای را فراهم می‌کند که بتوانیم سطح روابط اقتصادی، سیاسی فرهنگی با دیگر کشورها را بهتر کنیم و توسعه دهیم و می تواند موثر و اثرگذار باشد.

عناوین برگزیده