تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۱۱۱۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سید سهراب حسینی، مدیر عامل شرکت معدن کانسار پویان

استارت آپ، کسب و کاری نوپا در بخش معدن

می متالز - یکی از مشکلات جدی پیش روی بخش معدن، کار و اشتغال است. روش‌ها و مسیرهای متعددی برای حضور در بازار کسب‌و‌کار بخش معدن وجود دارد.
استارت آپ، کسب و کاری نوپا در بخش معدن

به گزارش می متالز، روش نخست برای  حضور در بازار کسب‌و‌کار بخش معدن را باید ورود سنتی و استخدامی دانست که بستگی به مهارت‌های فرد و البته ظرفیت پذیرش بنگاه‌های اقتصادی دارد. در حالت دوم، اشتغال‌زایی وظیفه‌ای دولتی است، بدین معنی که دولت‌ها موظف هستند فرآیندها و فعالیت‌هایی را که منجر به اشتغال‌زایی بیشتر می‌شوند را تسهیل کرده و از آن‌ها حمایت کنند. یکی از این اقدامات به جای ورود مستقیم دولت به اشتغال‌زایی یا بزرگ‌تر کردن دولت، حمایت از فعالیت‌های کارآفرینانه، گسترش فرهنگ کارآفرینی، بالا بردن ارزش کارآفرینی و کارآفرینان در جامعه و تشویق آن‌ها است.

کارآفرینی شغل جدید ایجاد می‌کند و ارزش جدیدی به جامعه می‌افزاید. کارآفرینی عمدتا مربوط به بخش خصوصی ماست و نتیجه آن در هر عرصه یا مرحله‌ای، عرضه یک کالای جدید و یا خدمتی متفاوت است. برای نمونه، ارائه روش‌های مختلف دور سنجی و یا ارائه نقشه‌برداری با پهباد را می‌توان کارآفرینی دانست.

 

استارت آپ یا کسب‌وکارهای نوپا

استارت آپ یا کسب‌وکارهای نوپا، کاملا دیدگاه متفاوتی دارند، در حقیقت مجموعه‌های موقتی هستند که به دنبال یک مدل کسب‌وکار نوپا با خصوصیات مقیاس‌پذیری و تکرار پذیری هستند و قابلیت گسترش و توسعه دارند، به‌علاوه دارای خلاقیت و نوآوری هستند. استارت آپ‌ها در حقیقت به دنبال یافتن مشکلات در کسب‌وکارها و حل این مشکل هستند. با توجه به خصوصیات استارت آپ برای آن‌که گسترش‌پذیر باشند عموما از فضای دنیای مجازی و فناوری اطلاعات بهره می‌برند.

چند مثال برای کسب‌وکارهای نوپا در حوزه معدن و علوم زمین عبارتند از:

Mine class: یک سرویس آموزشی آنلاین که برای صنعت معدن‌کاری به‌کار می‌رود. در این سرویس می‌توان آموزش دید و برای متخصصین معدنی مناسب است.

Mining Web Index (pty): یک سرویس آنلاین که نیازهای صنعت معدن‌کاری را فراهم می‌کند. این سرویس به‌منظور ارائه گزیده مباحث تخصصی به کاربران، طراحی شده است. این مجموعه تمام جنبه‌های معدن‌کاری از بازگشایی تا بستن معدن نظیر منابع انسانی، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل و ... را ارائه می‌دهد. همچنین این مجموعه مزایده‌هایی را به‌منظور فراهم آوردن امکانی برای عرضه محصولات کاربران خود برگزار می‌کند.

Mine Vision System: یک سرویس نقشه‌خوانی با سنسورهای قوی با قابلیت یادگیری ماشین و مشاهده از طریق کامپیوتر است که با نیاز کمتر به مراجعه افراد به محل موجب افزایش امنیت کاری می‌شود. این سیستم عکس‌ها را با بهره‌گیری از لیزر گرفته و یک مدل سه بعدی با کیفیت بالا از محدوده مورد نظر ارائه می‌کند.

Quatecast: یک ساختار آنلاین جدید که خریداران و عرضه کنندگان را با یکدیگر لینک می‌کند.

Element list labs :GeoNLP یک ابزار اطلاعاتی برای geoscience است. این ابزار وابستگی بین پارامترهای زمین شناسی و یک مدل مفهومی برای مواد معدنی، ساختارهای مین شناسی و مکان های ژئوگرافی را پیدا کرده و آموزش می‌دهد.

Cycle money: ارتباط بین عناصری همانند طلا، مس، را با شرکت‌های بازیافت از طریق یک نرم افزار و از طریق وب برقرار می‌کند. این نرم‌افزار اطلاعات عناصر و محل قرار گیری آن‌ها را نیز مشخص می‌کند.

Prospektas: یک ساختار با قابلیت کاربری آسان که برای آنالیز در محل به کار می‌رود. در واقع یک نرم افزار موبایل است که در اکتشاف معدن با ارائه یک مدلی برای پی جویی کاربرد دارد. این آپ آسان، سریع و دقیق و مجهز به GPS است.

Xmomtad: یک وب سایت که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی متداول اقدام به نزدیک کردن معدن‌کاران و تامین‌کنندگان می‌کند. در حقیقت با حذف افراد واسطه و ایجاد یک فضای دوستانه حضوری این اجازه را می‌دهد که افراد با یکدیگر آشنا شده و با انتقال تجارب خود اقدام به توسعه کسب و کار خود نمایند. این استارت آپ خود مولد شکل‌گیری استارت آپ‌های دیگر،کارآفرینی و اشتغال‌زایی می‌شود.

عناوین برگزیده