تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۱۱۸۷۵

طرح راه‌آهن چهارمحال و بختیاری امسال ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد

می متالز - مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند اجرای خط آهن در استان گفت: طرح راه‌آهن این استان در خط مبارکه به سفیددشت به شهرکرد در سال‌جاری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد.
طرح راه‌آهن چهارمحال و بختیاری امسال ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد

به گزارش می متالز، حسین‌علی مقصودی روز سه‌شنبه در نشست فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با مدیران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از این مبلغ دو هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال در ۳ ماهه نخست امسال تخصیص داده شد و قرار است تا پایان سال‌جاری عملیات زیرسازی طرح راه‌آهن  استان به پایان برسد اما فراخوان و انتخاب پیمانکار روسازی این راه‌آهن هنوز انجام نشده است.

وی یادآور شد: براساس وعده مسوولان ملی قرار است برای اجرای پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری از مبارکه تا سفیددشت به شهرکرد تا پایان سال‌جاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ساخت آزادراه شهرکرد به ناغان به کارون چهار به ایذه از دیگر طرح‌های پیشنهادی این اداره کل برای مشارکت با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) است و هم‌اینک در بخش‌هایی از این مسیر عملیات اجرایی تعریض و احداث چهار خطه در حال انجام است.

مقصودی تاکید کرد: بانک رفاه کارگران کشور برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در اجرای این طرح آمادگی خود را اعلام کرده است.

وی با اشاره به آغاز عملیاتی طرح مهم تامین مسکن (اقدام ملی) در سطح ملی افزود: در مرحله نخست این طرح ۲ هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده که زمین آن برای اجرا آماده است و  از این تعداد یک‌هزار و ۱۳۰ واحد مسکونی به شهرکرد به‌عنوان مرکز استان اختصاص دارد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: احداث ساختمان اداری با ۱۷ هزار متر مربع زیربنا، ساخت ۱۳ هزار متر مربع فضاهای آموزشی، ادامه اجرای احداث ۶ هزار متر مربع فضای خوابگاهی، ساخت مسکن متخصصان با چهار هزار متر مربع زیربنا، احداث پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۶۰۰ دستگاه خودرو و ۱۵ هزار مترمربع در کنار بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد از مهمترین نیازهای این دانشگاه است.

مجید شیرانی، به بهره‌مندی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از ۶۰ هزار مترمربع زمین مرغوب در شهرکرد اشاره و تاکید کرد: برای مشارکت در احداث این طرح‌ها می‌توان ۱۰ تا ۲۰ هزار مترمربع از این زمین‌ها را با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) تهاتر کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری نیز گفت: زیرساخت‌های تامین برق این استان در تمامی سطوح ولتاژی برای سرمایه‌گذاری آماده است.

مجید فرهزاد تصریح کرد: در ساخت‌های شناسایی شده چهارمحال و بختیاری ظرفیت سرمایه‌گذاری به ارزش ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وجود دارد.

وی یادآور شد: آلوده نبودن هوا، شفافیت فضایی و میزان تابش بالای خورشید باعث شده تا این ساختگاه‌ها در تمامی نقاط چهارمحال و بختیاری قابل شناسایی و سرمایه‌گذاری باشد.

فرهزاد اظهار داشت: وزارت نیرو برای خرید برق تولیدی ناشی از سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها با بازگشت سرمایه چهار ساله آمادگی و تعهد دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اجرای طرح هشت هزار هکتاری تامین آب مورد نیاز زمین‌های دشت دیناران شهرستان اردل با مجوز تخصیص یک‌هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و امکان تامین ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب از منابع زیرزمینی از مهمترین طرح‌های استان است.

ذبیح‌الله غریب تاکید کرد: احداث سد روستای امام قیس شهرستان بروجن با ۶۰۰ لیتر در ثانیه تخصیص آب، اجرای طرح کشاورزی چال‌گاه شهرستان خانمیرزا با یک‌هزار و ۳۵۰ لیتر بر ثانیه تخصیص آب و ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز سرمایه‌گذاری از دیگر طرح‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در این طرح، وزارت جهاد کشاورزی برای تامین یارانه اجرای شبکه هیچ محدودیتی ندارد.

غریب تصریح کرد: اجرای طرح‌های تامین آب و انتقال به بیدکان شهرستان شهرکرد با بهره‌مندی ۱۰ شهر و سه هزار هکتار زمین کشاورزی، تامین آب زمین‌های کشاورزی سرچاه و دوازده امام  شهرستان اردل به وسعت ۷۰۰ هکتار و با تخصیص ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب آماده و منتظرسرمایه‌گذاری است.

وی یادآور شد: جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری آماده تهاتر زمین است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این استان در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و توریستی ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد.

مهرداد جوادی تاکید کرد: تکمیل موزه بزرگ چهارمحال و بختیاری با چهار هزار مترمربع زیربنا، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، هزینه ۵۰ میلیارد ریالی و اعتبار مورد نیاز ۷۰ میلیارد ریالی برای تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند از طریق مشارکت اجرا شود.

وی اظهار داشت: برای تکمیل طرح گردشگری دره‌عشق دهستان مشایخ شهرستان کیار تاکنون ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن نیازمند ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر با مشارکت بخش خصوصی است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نیز گفت: چهارمحال و بختیاری ۱۰ هزار صنعت‌گر حرفه‌ای، فنی و مهندسی و ۳۰۰ شرکت فعال در زمینه جوش، بازرسی فنی، ساخت و تولید دارد.

کیوانی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران زیادی به پشتوانه علمی و تخصصی نیروی انسانی چهارمحال و بختیاری آماده سرمایه‌گذاری در این استان هستند و  ایجاد واحد تحقیق و توسعه برای صنایع چهارمحال و بختیاری با هدف افزایش کیفیت در محصولات و فرایندها ضروری است.

کیوانی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری قابلیت ایجاد یک صنعت پیش‌برنده و تکمیل چرخه ساخت و تولید در حوزه‌های مختلف را دارد و مجوز راه‌اندازی پژوهشکده صنعت جوش  استان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن با بهره‌مندی ۵۰۰ هزار نفر از آب آشامیدنی تاکنون دو هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فتح‌الله صابرپور تاکید کرد: تکمیل این طرح حداقل به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی اظهار داشت: این طرح با ۱۱۶ کیلومتر طول خط انتقال که ۹۵ کیلومتر آن اجرا شده تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: منطقه ویژه اقتصادی شهرکرد با دو فاز و یک‌هزار هکتار وسعت برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و تکمیل زنجیره‌های تبدیلی محصولات، بالا بردن تولید ناخالص، رونق اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال در نظر گرفته شده است.

مجید نظری تاکید کرد: زمینه فعالیت واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شهرکرد در حوزه‌های کشاورزی، دارویی، بهداشتی و منابع آب است.

وی افزود: نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی شهرکرد به استان‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی اصفهان و خوزستان باعث شده تا از موقعیت مطلوبی برخوردار باشد.

نظری تصریح کرد: استقرار ایستگاه راه‌آهن، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و اتصال به شبکه حمل و نقل کشور از مهمترین مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی شهرکرد است و هم‌اینک زیرساخت‌های این منطقه مانند آب، برق. گاز تامین شده و آماده حضورسرمایه‌گذاران است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این سایت شرایط راه‌اندازی و فعالیت ۸۰۰ واحد تولیدی فراهم شده که از این تعداد تاکنون ۱۰ واحد وارد میدان عمل شده‌اند.

وی تاکید کرد: تکمیل و بهره‌برداری کامل از منطقه ویژ اقتصادی شهرکرد حداکثر دو هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

در این نشست تفاهم‌نامه مشارکت نخستین طرح قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در چهارمحال و بختیاری با شهرداری شهرکرد امضا و مبادله شد.

با امضای این تفاهم‌نامه زمینه اجرای ۴ هزار میلیارد ریال طرح مشارکتی بین شهرداری شهرکرد و این قرارگاه در چهار محور فراهم شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای بررسی روند مشارکت در اجرای برخی طرح‌ها و بازدید از تعدادی پروژه‌های چهارمحال و بختیاری به مدت دو روز در استان حضور یافت.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده