به گزارش می متالز، خیرالله خادمی این مطلب را اوایل خرداد ماه امسال (11 خرداد) بیان کرد و افزود: برای اتصال رشت به انزلی باید حدود 40 کیلومتر مسیر ریلی احداث کنیم، البته برای رسیدن به انزلی موانع زیستمحیطی وجود دارد که باید حل و فصل شود و برای اینکه دسترسی را زودتر برقرار کنیم فعلا در مرحله اول اتصال به بندر کاسپین که منطقه آزاد انزلی است، به سرعت در حال پیگیری است و پس از آن خط به سمت انزلی ادامه مییابد.
خادمی گفت: پیشرفت فیزیکی خطآهن 37 کیلومتری رشت-کاسپین در بخش زیرسازی جمعاً نزدیک به 40 درصد است، این پروژه در دو قطعه اجرا میشود که یک قطعه پیشرفت 60 درصدی در زیرسازی دارد و قطعه دیگر 20 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه عبور از اراضی کشاورزی منطقه بسیار سخت و نیازمند تملک اراضی است، گفت: امیدواریم تا پایان امسال زیرسازی این 37 کیلومتر خط آهن به پایان برسد و حتی بخشی از روسازی مسیر را هم در سال جاری انجام دهیم و بخش پایانی خطآهن در سال 1400 عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: بدین ترتیب در سال 1400 خطآهن از رشت به بندر کاسپین میرسد و عبور ترانزیتی از جنوب به شمال از طریق رشت به بندر کاسپین، محقق شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت تامین مالی، پروژه حداکثر تا یک سال آینده تکمیل خواهد شد.