تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۱۲۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد چشمگیر واردات الکترود گرافیتی به کشور

می متالز - افزایش تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۱۷ واردات الکترود گرافیتی را هم ۱۱۶ درصد افزایش داده است.
رشد چشمگیر واردات الکترود گرافیتی به کشور

به گزارش می متالز، کشورمان با واردات ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن در سال گذشته میلادی یکی از بزرگترین واردکنندگان الکترود گرافیتی محسوب می شود و هند و چین از اصلی ترین صادرکنندگان این نهاده تولیدی به ایران بوده اند.

چین با صادرات ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن در سال گذشته بزرگترین تامین کننده الکترود ایران بوده که حکایت از افزایش ۲۰۰ درصدی دارد و هند با صادرات ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن رشدی ۵۰ درصدی را به ثبت رسانده است. الکترود گرافیتی عنصر حیاتی در کوره های قوس فولادسازی است که در مقایسه با کوره بلند تولیدی به صرفه تر و ارزان تر دارند.

به گزارش استیل مینت به نقل از پلنر یکی از عمده دلائل افزایش واردات الکترود این است که فولادسازان ایرانی از الکترود بعنوان مواد اولیه در فرآیند فولادسازی استفاده می کنند و از آنجا که ۸۷ درصد فولاد خام ایران با کوره قوس تولید می شود به تبع واردات آن شدیدا افزایش یافته است.
گفتنی است بهای الکترود گرافیتی بعلت محدودیت عرضه در سال گذشته افزایشی ۱۰ برابری داشته است که باعث نگرانی فولادسازان ایرانی شد و چون برخی از آنها قرار دادهای تامین بلند مدت با عرضه کنندگان نداشتند در مقطعی کوتاه با عرضه محدود روبه رو شدند. استیل مینت دیگر دلیل بالا رفتن واردات الکترود را افزایش تولید فولاد خام کشورمان عنوان نموده است که در سال ۲۰۱۷ به حجم ۷۳ / ۲۱ میلیون تن رسید و رشدی ۲۱ درصدی را رقم زد.

لازم به ذکر است برای تولید ۱ تن فولاد به ۱/۸ تا ۲/۳ کیلو گرم الکترود نیاز است و با این حجم افزایش تولید فولاد در ایران طبیعی است که واردات آنهم افزایش یابد.

به گفته سید حسین احمدی مدیرعامل فولاد خراسان، ایران همچنین در صدد راه اندازی یک کارخانه تولید الکترود می‌باشد. کنسرسیومی متشکل از چند کارخانه ایرانی با ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت اولین کارخانه الکترود در کشورمان اقدام کرده اند. وی افزود حدود ۲۰۰ میلیون از این سرمایه گذاری را شرکت نوین الکترود به عهده گرفته و ایمیدرو ، فولاد مبارکه و خراسان هم از دیگر سرمایه گذاران این پروژه هستند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده