تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۱۲۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
خودروساز ایتالیایی-چندملیتی بدون شریک پیش می‌رود

افزایش ۲برابری سود فیات کرایسلر، پاداش مدیریت «مارکیونه»

می متالز - سارا گلچین: شرکت فیات کرایسلر اتومبیلز به‌تازگی اعلام کرد در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵خورشیدی) سود این شرکت ۲برابر افزایش یافته است. سهم کارکنان این شرکت از افزایش سود خالص نفری ۵هزارو۵۰۰ دلار است که در قالب «مشارکت در سود» یا «سود پخشی» به آنها تعلق خواهد گرفت.
افزایش ۲برابری سود فیات کرایسلر، پاداش مدیریت «مارکیونه»

به گزارش می متالز، برای شرکتی که مدیرعاملش می‌گوید نمی‌تواند آینده آن را تضمین کند، شرایط درحال‌حاضر به‌نظر بسیار خوب است. فیات کرایسلر در گزارش خود اعلام کرد در سال گذشته میلادی از ۱۳۹میلیارد دلار درآمد، ۴/۴ میلیارد دلار آن سود خالص بوده است. فیات کرایسلر افزایش سود خود را بیش از همه مدیون کسب‌وکار پرسود فروش کامیون و شاسی‌بلند از جمله کامیون‌های رم و شاسی‌بلندهای نشان تجاری جیپ است که توانسته حاشیه سود خوبی را برای این شرکت به‌همراه داشته باشد. این شرکت همچنین تمرکز خود را بر فروش خودروهای مسافری گذاشت؛ خودروهایی که شرکت‌هایی مانند همین فیات کرایسلر، جنرال موتورز و فورد مدت‌ها تلاش کردند آنها را به سوددهی برسانند.سهام شرکت فیات کرایسلر در ۶ ماه گذشته همواره شرایط ثابتی داشت که این باعث شد چشم‌انداز سود خالص این شرکت برای بورس وال‌استریت روشن بماند. اکنون میزان مشارکت در سودی که به کارمندان و کارگران فیات کرایسلر پرداخت می‌شود، بسیار بیشتر از ۲هزار دلاری است که پیش از این پرداخت می‌شد. دلایلی مانند پرداخت کمتر مالیات در نتیجه اصلاح جدید قانون مالیات در امریکا و چند دلیل دیگر در بهبود رقم سود پرداختی به کارمندان و کارگران نقش مهمی داشته‌اند. فیات کرایسلر همچنین اعلام کرد بدهی این شرکت به ۲/۹۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و انتظار دارد این بدهی تا نیمه‌های امسال میلادی به صفر برسد. سود فروش بیشتر کامیون‌ها و شاسی‌بلندهای فیات کرایسلر توانست کاهش کلی در سهم بازار این شرکت را در سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) پوشش نزدیک ۱۰۰ درصدی دهد. فیات کرایسلر همچنین با این سود فروش توانست هزینه‌های طرح‌های تشویقی خود را ۱۸ درصد بالاتر ببرد.سرجیو مارکیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر در حاشیه نمایشگاه خودرو دیترویت دراین‌باره گفت: «وقتی ما بخشی از خودروهای مسافری‌مان را کاهش دادیم بخشی از سهم بازار نیز قربانی شد اما این کار سودمان را افزایش داد زیرا محصولات حذف‌شده پول ما را می‌خوردند.»چشم‌انداز فیات کرایسلر در سال ۲۰۱۸ (۹۷-۱۳۹۶) درخشان به‌نظر می‌آید زیرا این شرکت در حال معرفی یک پیکاپ رم ۱۵۰۰ جدید و جیپ رنگلر تازه خود است. ارائه ۲ طرح به‌طورکامل جدید از ۲ مدل محبوب و مشهور در شرایطی که فروش کامیون و اس‌یووی برای این شرکت رونق دارد، می‌تواند آینده روشنی را پیش روی این خودروساز قرار دهد. در واقع این ۲ خودرو در بهترین زمان معرفی شده‌اند و می‌توانند به شیب روبه‌بالای سودآوری این شرکت کمک زیادی کنند. سهام شرکت فیات کرایسلر از اوت ۲۰۱۷ (مرداد ۱۳۹۶) به این سو، بیش از ۲ برابر رشد کرده و اکنون به حدود ۲۵ دلار به ازای هر سهم رسیده است. این رشد در مقایسه با افت ارزش سهام شرکت فورد و دستاورد متوسط سهام جنرال موتورز در این مدت قابل دفاع است. رشد و افت سهام این شرکت‌های خودروسازی در حدود این ۶ ماه در حالی است که بازار سهام به‌طور کلی در این مدت ۲۱ درصد رشد داشت. مارکیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر، روز پنجشنبه گذشته و پس از رسانه‌ای شدن خبر افزایش سوددهی این شرکت با خوشبینی و هیجان گفت غافلگیر نخواهد شد اگر در امسال میلادی فیات کرایسلر در سود عملیاتی از فورد پیشی بگیرد. سهام فورد از ابتدای امسال میلادی یعنی در ۴ هفته گذشته و همزمان با اعلام پیش‌بینی این شرکت مبنی بر کاهش رشد در چشم‌انداز آن، ۱۰درصد کاهش یافت. در این حال، سهام شرکت جنرال موتورز از ابتدای امسال میلادی ۸ درصد افزایش پیدا کرد.مارکیونه در این مدت به‌دنبال شریکی برای ادغام یا یک متحد عمده بود تا هزینه‌های فناوری خودروهای هوشمند با سوخت به‌صرفه، برقی‌سازی و خودروهای خودران را تامین کند. او اگرچه با آغوشی باز از این ایده استقبال کرده اما در یکی از شنیدنی‌ترین نقل‌قول‌های سال گذشته میلادی درباره حدس وگمان‌ها در زمینه فروش کل یا بخشی از این شرکت خودروسازی چنین واکنش نشان داد: «ما جنس بنجل معامله نمی‌کنیم... این غلط است که تصور شود فیات کرایسلر وابسته است و آینده‌اش به توانایی در جوش خوردن این معامله بند است.»


مارکیونه همچنین گفت: «خلاف آنچه برخی همکاران اعتقاد دارند ما در کسب‌وکارهای مربوط به جابه‌جایی نیستیم. ما مردم را جابه‌جا نمی‌کنیم... در پایان روز، ما تنها ابزارهایی را می‌سازیم که به مردم اجازه می‌دهد از جایی به جای دیگر بروند.» زمزمه‌های تجزیه فیات کرایسلر در ماه‌های میانی سال ۲۰۱۷ (میانه ۱۳۹۶) به‌طور جدی به‌گوش می‌رسید. در واقع ماه‌ها بود که شرکت خودروسازی فیات کرایسلر با تعدادی از شرکت‌های چینی در حال مذاکره بود. در این گفت‌وگوها بحث سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این شرکت از راه خرید سهام یا قرادادهایی مانند خرید بخش پیکاپ رم و نشان تجاری جیپ مطرح شد اما هنوز هیچ‌یک از این مذاکره‌ها به نتیجه خاصی نرسیده است. آنچه درباره فیات کرایسلر اکنون قطعی است اینکه اگر فیات کرایسلر بخواهد یک شریک همپا بیابد باید به‌خوبی وقت بگذارد و بیشتر و بهتر به‌دنبال یک شریک خوب بگردد زیرا به‌هرحال به‌قول مدیرعامل قرار بر معامله بر سر یک شرکت خودروسازی است نه جنس بنجلی که ارزش چندانی ندارد. شرکت خودروسازی فیات کرایسلر اکنون مدیریت چندین خودروساز مشهور را برعهده دارد؛ این شرکت‌ها شامل فراری، مازراتی، جیپ، آلفا رومئو، دوج، آبارت، کرایسلر موتورز، فیات اتومبیلز، فیات پروفشنال، لانچیا، رم تراکس، استریت‌اند ریسینگ فناوری و نیز فیات و کرایسلر می‌شود. پس از اینکه دو شرکت فیات و کرایسلر با هم ادغام شدند به ترکیب سازمانی آنها خدشه‌ای وارد نشد. فیات در تورین ایتالیا به کار خود ادامه می‌دهد و مرکزیت کار کرایسلر نیز در میشیگان امریکا است. فیات کرایسلر در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ (۷ بهمن ۱۳۹۲) در آمستردام، پایتخت هلند راه‌اندازی شد و حالا در چهارمین سال ادغام این افزایش سود را جشن می‌گیرد.سرجیو مارکیونه نیز یک مدیر پرنفوذ ایتالیایی-کانادایی است که ریاست هیات مدیره فیات کرایسلر را بر عهده دارد. این مدیر خودرویی که مشتاق ادغام است اما فیات کرایسلر را با هر شرکتی شریک نمی‌کند حالا می‌تواند با خیال راحت‌تر به آینده شرکت زیرنظرش فکر کند. او مدیر خوشنامی است و پیشینه قابل‌قبول در نجات این خودروساز از بحران دارد.
منبع: Forbes

عناوین برگزیده