تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۳
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۱۲۴۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

رشد ۱.۲ درصدی بخش معدن در سال ۹۸/ برنامه ریزی برای انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد

می متالز - نشست خبری معاون طرح و برنامه و مدیران این بخش با اصحاب رسانه در خصوص تبیین برنامه ها و تشریح عملکرد آن معاونت با محوریت پویش ملی "تولید، تداوم امید" برگزار شد.
رشد ۱.۲ درصدی بخش معدن در سال ۹۸/ برنامه ریزی برای انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد

به گزارش می متالز، سعید زرندی در این نشست خبری گفت: برنامه وزارت صمت در امسال در جهت جهش تولید خواهد بود و یکی از برنامه‌های اصلی در جهت انقلاب صنعتی چهارم و اجرایی کردن آن در صنعت فولاد و موادغذایی است.
زرندی گفت: تحریم‌های بین المللی بر مشکلات بخش صنعت و معدن در کشور افزوده است. سال ۱۳۹۹ برنامه‌های وزارت صمت در پاسخگویی به مشکلات حوزه صنعت تدوین شد.

وی ادامه داد: اثرات کرونا و تحریم بر حوزه صنعت و تغییرات نظام واردات جهانی و قیمت‌ها که منجر به کاهش درامد ارزی شد، اهم نگرش در برنامه‌ها بوده است.

به گفته وی با ورود حسین مدرس خیابانی ۴ محور جهت گیری از سوی ایشان برای وزارت صمت تدوین شد.

زرندی گفت:۷ محور جهت گیری برای سال جهش تولید تدوین نمودیم و ۴۰ پروژه برای امسال طراحی شد که ۲۴ پروژه در تداوم برنامه های سال قبل بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی، ادامه کنترل واردات به عنوان جهت گیری اصلی مطرح است.

۴۰ پروژه در این زمینه انتخاب شده است و ۲۴ مورد آن در ادامه برنامه های سال قبل وزارتخانه است. اولین جهت‌گیری در توسعه و تامین ساخت داخل بوده ک موضوع اساسی تکمیل نهضت ساخت داخل به رقم ۳.۲میلیارد دلار بوده است. همچنین فعال‌سازی واحدهای داخلی نیز ۲۲۰۰مورد برای تکمیل و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام و پویش تولید است که گزارشهای آن تا کنون ارائه شده است.

وی افزود: محور دوم برنامه ها در زمینه کنترل واردات بود و در سال۹۸، اقلام ممنوعه ۱۵۶۸ مورد بود که اکنون محدودیت به ۲۵۰۰ ردیف کالایی رسیده است. در حوزه تعمیق و توسعه ساخت داخل ۱۱ پروژه مهم در دست اقدام داریم.

به گفته وی؛ در حوزه معدن پنج برنامه داریم که راه اندازی معادن غیرفعال را به عنوان مکمل طرح معادن کوچک اضافه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه صادرات به ۱۵ کشور همسایه را در حوزه افزایش توان صادراتی دنبال می کنیم ادامه داد: هند و چین به این فهرست اضافه شده اند.

وی با اشاره به اینکه امسال۱۰۲۰ معدن غیرفعال را فعالسازی خواهند شد نیز گفت: در حوزه صنعت اگر کارخانه ای زیر ظرفیت کار می‌کند، روی ارتقای ظرفیتش به جای ایجاد کارخانه جدید کار می کنیم.

به گفته وی، توسعه صنعت و معدن با فناوری ممکن است، موضوع انقلاب چهارم صنعتی به عنوان یک تحول از سال گذشته شکل گرفت. همچنین ما به شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در حوزه صنعت امسال توجه خواهیم داشت.

زرندی با اشاره به اینکه با پارادوکس نقدینگی در کشور مواجهیم ادامه داد: در ساختار معاونت طرح و برنامه وزارتخانه دفتر تامین مالی را تعبیه کردیم. همچنین امسال کمبود نقدینگی در تولید و افزایش نقدینگی در بازار را با استفاده از پل بازار سرمایه و بورس جبران می کنیم.

وی گفت: زمینه ورود ۱۰۰ شرکت صنعتی و معدنی را به بورس برای تامین مالی فراهم خواهیم کرد. همچنین ۱۴۵۰ میلیارد تومان از سوی سه شرکت بزرگ در همین مدت انتشار اوراق انجام شده است.

وی افزود: در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ ایجاد ثبات نسبی در شرایط کلان اقتصادی داشتیم و بر اساس آمار بانک مرکزی رشد صنعت ۲.۱ درصد و معدن ۱.۲ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در ایام کرونا و از ابتدای اسفندماه گذشته تاکنون حدود ۷۹ میلیون عدد ماسک تولید کردیم و تولید الکل ۲۸ میلیون لیتر بوده است.

وی همچنین به طرح‌های اجرایی در دست وزارتخانه اشاره کرد و افزود: با پیشرفت کاری بالای ۸۰ درصد ۳ هزار و ۹۰۰ طرح، بالای ۶۰ درصد ۱۲ هزار و ۸۰۰ طرح و بالای ۲۰ درصد ۱۹ هزار و ۹۶۰ طرح است.

به گفته زرندی، تکمیل و بهره برداری از 200 طرح پیشران بزرگ با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال حدود ۴۰ هزار نفر را امسال در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: تکمیل این طرح‌ها با مدنظر قراردادن تکمیل زنجیره ای تولید کالاها مدنظر قرار گرفته است. همچنین امسال علاوه بر سرمایه گذاری و اشتغال، موضوع فناوریهای نوین نیز مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ استان به عنوان استانهای کم برخوردار بخش صنعت، معدن و تجارت انتخاب شدند گفت: در شش محور به آنها برنامه ارائه شده است.

وی افزود: در این ۱۲ استان، تکمیل ۱۰۳ طرح نیمه تمام، ۱۴۷ فعالیت زیرساختی، ۲۲ طرح ایجادی و ۱۸ فعالیت بازرگانی را هدف گذاری کردیم. همچنین تکمیل و راه اندازی ۲۹ طرح معدنی، ۱۷۷ واحد راکد در ۱۲ استان کمتر برخوردار، هدفگذاری شده است.

به گفته وی، اولین جهت گیری وزارت صمت، تامین نیاز داخل برای کاهش واردات بوده، همچنین نگاه زنجیره ای در اولویت برنامه های وزارت صمت بوده و افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه مناطق کم برخوردار بوده و امسال علاوه بر ایجاد سرمایه گذاری، فناوری نوین نیز در برنامه های وزارت صمت تعریف شده است.

وی افزود: در ۲ماهه امسال با وجود مشکلات موجود، ۱۶ قلم‌ از ۴۴ قلم کالای اساسی با رشد تولید همراه شده که در آن محصولات پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، سیمان و... به چشم میخورند.

زرندی معتقد است که اگر شرایط اقتصادی کشور آرام باشد، رشد تولید ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به تسهیلات ارایه شده اشاره کرد و گفت: به بخش صنعت از ۳۲ درصد باید به ۴۰ درصد برسد که عمده این تسهیلات تمدیدی است.
همچنین ازمحل تبصره ۱۸ تاکنون ۸۰۲ طرح با بیش از ۴۴۵۰ میلیارد تومان تامین مالی شد که در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تامین مالی شده است.

به گفته وی، توزیع بخش های مهم سرمایه گذاری طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد شامل ۳۰ درصد صنایع معدنی، ۳۰ درصد محصولات شیمیایی و فراورده های حاصل از نفت، ۹ درصد غذایی و آشامیدنی ها، ۷ درصد منسوجات، ۴.۵ درصد ماشین سازی وتجهیزات، ۴.۵ درصد لاستیک و پلاستیک و ۱۵ درصد سایر بوده است.

وی همچنین از برنامه های امسال وزارت صمت خبر داد و گفت: برای فعالسازی ۹۸۰۰ واحد صنعتی غیرفعال برنامه ریزی با اولویت شده است، سال گذشته ۱۰۰۰ مورد از واحدهای غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند.

وی افزود: صنایع پیشران در ۹ بخش صنعت پیش بینی شده که در ۵ تا ۱۰ سال باید به این سمت برویم و اولویت این صنایع جایگزینی واردات، ارزش افزوده و صادرات بالاتر است.


به عقیده وی، آمار پیشرفت طرح ها نشانگر این است که کشور با توجه به سختی ها و تحریم های سال ۹۸ و ۹۷ در حوزه تولید توانسته خود را سرپا نگه دارد.

وی همچنین از ۷۱ هزار و ۲۰۰ طرح در دست اجرا تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال با اشتغال ۲۰۵۰ هزار نفری خبر داد و اظهار کرد: برای صدور جواز تاسیس در حوزه استخراج رمز ارزها ۷۳۳ مورد ثبت نام کردند که ۵۳۶ شرکت جواز تاسیس گرفتند.

زرندی ادامه داد: ۱۰ شرکت نیز در حال حاضر در فرایند صدور پروانه بهره برداری رمز ارزها هستند. در واقع مبنای دادن مجوز به رمز ارزها استفاده از برق حداقل ۲۵۰ کیلووات حد صنعتی است و این شرکتها باید در محدوده شهرکهای صنعتی قرار گیرند.

به گفته وی، وزارت صمت موضوع تفویض اختیارات به تشکل ها را از سال قبل شروع کرده است، یکی از راه های برون رفت از وضعیت موجود همین تفویض اختیارات است. در این زمینه،سال گذشته ۷ موضوع به انجمنها وتشکل ها در سطح استانها تفویض شد و بازخوردها نشانگر عملکرد خوب در این حوزه بوده است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری های خارجی نیز گفت: در سه ماهه امسال ۲۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که رشد ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. در این سه ماهه، استانهای اصفهان، البرز، تهران و سیستان و بلوچستان مجوز سرمایه گذاری خارجی داشته اند.

وی افزود: امسال از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده می کنیم. همچنین حجم سرمایه گذاری خارجی سه ماهه امسال ۴۴۰ میلیون یورو بوده است.

عناوین برگزیده