تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۴۵۶
کد خبر: ۱۱۲۶۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

عیار بالای فولاد گیلان بر سنگ محک تولید

می متالز - با وجود گذشت کمتر از 20 سال از عمر صنعت فولاد گیلان، عیار بالای تولید این آلیاژ، باعث شده این استان که بیشتر به کشاورزی شهره است، در ردیف 4 استان برتر صنایع فولادی قرار بگیرد.
عیار بالای فولاد گیلان بر سنگ محک تولید

به گزارش می متالز، از قدیم و ندیم، هر جسم محکم و هر فرد تنومند و قوی را به آن نسبت می دهند.

 در شاهنامه فرودسی بارها نامش ذکر شده است؛ مثل این بیت: " چو رستم ز چنگ وی آزاد گشت/ بسان یکی کوه پولاد گشت " یا این بیت: "گرفتند شمشیر هندی به چنگ / فرو ریخت آتش ز پولاد و سنگ " 

"پولاد" یا همان "فولاد" که به سخت بودن شهره است و در گذر از زمان و در گیر و دار آب و آتش و کوره و در نهایت، دانش روز به فرآیندی رسیده که با کمک عنصرهای گوناگون، به صورت آلیاژی سخت و پرکاربرد در آمده است و ماده اولیه بسیاری از صنایع فلزی، خودروسازی و ساختمانی را تامین می کند.

صنعتی که از آن به عنوان "صنعت مادر" در صنایع فلزی یاد می شود. 

فولاد گیلان، صنعتی جوان اما آب دیده

صنعت فولاد در گیلان، صنعتی تقریبا نو پاست و کمتر از 20 سال عمر دارد اما این صنعت جوان با تمام کم سن و سالی اش، آنقدر عیار و توان تولید خود را بالا برده است که توانسته گیلان را در ردیف 4 استان برتر صنعت فولاد قرار دهد؛ این را مسئولان سازمان صمت گیلان می گویند.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت گیلان در خصوص کاربرد صنایع فولاد می گوید: آهن و فولاد از نظر فراوانی به ترتیب دومین و سومین فلز در کره زمین است که به علت تنوع کاربردشان در تولید صنایع، از تولید سوزن و سنجاق گرفته تا کشتی های بزرگ اقیانوس پیما و آسمان خراش ها، از پر مصرف ترین فلزات دنیا هستند.

امین پورجدی به محصولات فولادی چون انواع میلگرد، نبشی آهنی، ناودانی و نبشی فولادی هم اشاره می کند.

وی افزود: گیلان 8 واحد فعال صنایع فولادی دارد که سالانه 2 میلیون و 225هزار تن انواع صنایع فولادی از جمله شمش فولاد، میلگرد و ورق های فولادی تولید می کنند. 

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت گیلان با بیا ن اینکه صنایع فولادی یکی از صنایع پر مصرف آب هستند گفت: پرباران بودن و فراوانی منابع آبی در گیلان، یکی از مزیت هایی است که زمینه ساز توسعه این صنایع است.

امین پورجدی افزود: گیلان افزون بر اینکه در ردیف 4 استان عمده تولید فولاد قرار گرفته، در مقایسه با استان هایی با شرایط مشابه آب و هوایی و پر بارش، موفق تر عمل کرده و در بین استان های هم ردیف خود، در جایگاه نخست تولید این دست صنایع قرار دارد ؛ چرا که بزرگ ترین واحد صنعتی فولاد در بخش خصوصی در گیلان فعال است. 

وی با بیان اینکه ماده اولیه معدنی صنعت فولاد، سنگ آهن است گفت: اگرچه گیلان 56 معدن فعال دارد اما این استان معدن سنگ آهن ندارد و مواد اولیه صنایع فولاد استان از استان های دیگر تامین می شود.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت گیلان در خصوص صادرات هم گفت: با توجه به تعداد بالای صنایع فلزی مرتبط با فولاد که ماده اولیه شان از این آلیاژ تامین می شود و نیز نیاز بالای ساخت و ساز به مصالح ساختمانی فولادی در استان و کشور، بخش اعظمی از تولیدات صنایع فولادی گیلان به مصرف استان و کشور می رسد و فقط یکی از این صنایع فولادی، سالانه 6 هزار تن میلگرد به عراق، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان صادر می کند.

امین پور جدی به برنامه های توسعه ای صنایع فولاد گیلان هم اشاره کرد و گفت: 2 طرح توسعه ای در 2 واحد صنایع فولادی استان در حال انجام است که با اجرای این طرح ها، ورق های گالوانیزه با پوشش ضد خوردگی که بیشتر برای صنایع خودروسازی کاربرد دارد، به تولیدات فولادی گیلان اضافه می شود و از طرفی ظرفیت تولید شمش فولادی در استان هم 30 هزار تن افزایش خواهد یافت.

صنایع گیلان زیر سایه "صنعت مادر "

رییس اداره صنایع فلزی سازمان صمت هم می گوید: 30 واحد صنایع فلزی استان از جمله شرکت های سوله سازی و تولید کننده لوله های پروفیل در برای تولید محصولات خود وابسته به صنایع فولادی هستند.

حسین حاجتی افزود: این واحدهای پایین دستی صنایع فلزی بخشی از نیاز خود به مواد اولیه را از صنایع فولادی تولید گیلان و بخشی دیگر را از سایر استان ها تامین می کنند.

وی می گوید: 30 درصد از نیاز مواد اولیه در ساخت و سازهای استان هم از محصولات فولادی تولید گیلان، تامین می شود.

موانعی که دور کلاف ورق های فولادی می پیچد.

براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از 11 واحد صنایع فولادی این استان 8 واحد فعال است و بقیه به علت مشکلات مالی، نیمه فعال و غیرفعال هستند.

آنطور که از این آمارها بر می آید: اگرچه گیلان در زمینه تولید صنایع فولادی سری تو سرها در آورده است اما همین 8 واحد فعال صنایع فولادی گیلان هم، تقریبا با نیمی از ظرفیت اسمی فعالند و اگر مشکلات شان بر طرف شود، توان تولید 4 میلیون و 500 هزار تن فولاد را دارند.

مشکلاتی که تولیدکنندگان صنایع فولادی هم به آن اذعان دارند.

گفتگو با برخی متولیان این واحدهای صنعتی نشان می دهد؛ این صنایع از مشکلاتی چون تامین مواد اولیه، کمبود نقدینگی برای تامین سرمایه در گردش و رفع نشدن موانع بانکی برای استفاده از تسهیلات حمایتی، رنج می برند.

مجتمع فولاد گیلان بازوی توانمند تولید بخش خصوصی 

سری به مجتمع 60 هکتاری فولاد گیلان می زنم و با قائم مقام مدیرعامل این مجتمع بزرگ فولادی صحبت می کنم.

نوید ثابت با بیان اینکه در این مجتمع بزرگ فولادی هزار و 400 نفر مستقیم مشغول به کارند و برای 400 نفر هم به صورت پیمانکاری و غیر مستقیم شغل ایجاد شده گفت: این مجتمع، بزرگترین واحد تولیدی ورق های فولادی بخش خصوصی کشور است.

وی با اشاره اینکه سالانه حدود یک و نیم میلیون تُن نَوَرد گرم و نورد سرد تولید می کند گفت: محصولات فولادی این مجتمع، مواد اولیه بیش از 300 واحد صنایع فلزی پایین دستی کشور و استان را تامین می کند. 

این مهندس متالورژی صنعتی از راه اندازی واحد تولید ورق های گالوانیزه در این مجتمع تا تابستان امسال خبر داد و گفت: با راه اندازی واحد تولید گالوانیزه برای 500 نفر دیگر شغل ایجاد خواهد شد.

آبی که آسمان با دست تدبیر، تقدیم پر مصرف ترین صنعت آب سرد دنیا می کند.

قائم مقام مجتمع فولاد گیلان با اشاره به اینکه صنعت فولاد، یکی از آب سردترین فلزات و جزو صنایع پرمصرف آب است گفت: ۹۰درصد آب مصرفی این مجتمع فولادی از جمع آوری آب های سطحی حاصل از بارندگی تامین می شود.

نوید ثابت با اشاره به اینکه فناوری و تدبیر استفاده از آب های سطحی در چرخه فرآوری فولاد در هیچ جای دنیا گزارش نشده است گفت: سطح زمین این کارخانه طوری طراحی شده است که با شیب ملایم، آب های سطحی را به استخرهایی هدایت می کند و این آب برای مصرف کوره ها، سیستم آب گردان، خط تولید سیستم خنک کن و پوسته شویی فولاد، ذخیره می شود ؛ این درحالی است که بسیاری از شرکت های فولاد هزینه های زیادی برای تامین آب مورد نیاز چرخه تولید صرف می کنند.

وقتی همت ایرانی با صیقل بومی سازی، ورق های فولاد را برق می اندازد.

قائم مقام مجتمع فولاد گیلان می گوید: بخشی از دستگاه های خطوط تولید وارداتی و بخشی دیگر در کارگاه همین مجتمع، بومی سازی شده است ؛ این درحالی است که تا 3 سال پیش  برای تعمیر و تجهیز خط های تولید به کشورهای آلمان ، ایتالیا و چین وابسته بودیم و گاهی برای دریافت خدمات شرکت های خارجی، تا یک هفته منتظر می ماندیم وخط تولید می خوابید.

نوید ثابت افزود: در حال حاضر این مجتمع فولادی فقط با نیمی از ظرفیت اسمیِ 2و نیم میلیون تنی خود فعال است؛ این در حالی است که توان تولید بیش از ظرفیت اسمی را هم دارد اما در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه است.

وی می گوید: نیازی به تسهیلات نداریم اما مواد اولیه به اندازه کافی در اختیارمان قرار نمی گیرد.

این مهندس متالوژی اضافه کرد: از مسئولان انتظار حل این مشکل را داریم چراکه ورق فولادی تولیدی این شرکت، یک محصول استراتژیک است و می تواند مواد اولیه بسیاری از کارخانه های لوله و پروفیل کشور را در شرایطی که امکان واردات وجود ندارد، تامین کند. 

تلاش ها برای رونق بیشتر تولید در صنایع فولادی 

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان می گوید: اگرچه رایزنی برای تامین مواد اولیه صنایع، جزو وظایف استانداری و کارگروه رفع موانع تولید نیست اما استاندار گیلان برای تامین نیازهای مواد اولیه و تعیین سهم مشخص برای صنایع فولاد گیلان البته براساس توافق مالی بین فروشنده و خریدار، مذاکراتی با مسئولان وزارت صمت داشته و پیگیر حل این مشکل است.

آرش فرزام صفت با بیان اینکه تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش در صنایع فولاد نسبت به صنایع دیگر رقم بزرگی است افزود: کارگروه رفع موانع تولید، خط مشی ای تعیین کرده که بر اساس آن بانک های عامل استان باید تسهیلات سرمایه در گردش صنایع از جمله صنایع فولادی را در اولویت قرار دهند.

وی از دیدار و مکاتبه استاندار گیلان با مدیرعامل بانک ملی کشور و پیگیری وی برای تسهیل در پرداخت سهم تعیین شده استان در بخش تسهیلات رونق تولید صنایع هم خبر داد. 

اما رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان خبرهایی از مصوبه حمایتی دولت برای تامین مواد اولیه صنایع فولاد داشت.

فرهاد دلق پوش گفت: براساس مصوبه وزرات صمت، تولیدکنندگان مواد اولیه موظفند بخشی از تولیدات خود را برای تامین نیاز صنایع فولاد در بورس عرضه کنند و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزرات صمت هم بر اجرای این مصوبه در بورس نظارت می کند که این کار می تواند تا حدودی، مشکل تامین مواد اولیه این واحدها را مرتفع کند. 

وی با اشاره به حمایت هایی چون اعمال برخی معافیت های گمرکی، اعطای تسهیلات بازسازی و نوسازی و تامین نقدینگی از طریق تسهیلات سرمایه در گردش گفت: برخی از مشکلات صنایع فولادی استان از جمله مشکلات مالیاتی، موانع گمرکی و مالکیت زمین به کارگروه رفع موانع تولید ارجاع شده که به صورت موردی، بررسی و حل و فصل شده است.

فولاد گیلان؛ صنعتی که برای جهش تولید صنایع پایین دستی، مادری می کند!

صنایع فولاد گیلان به عنوان "صنایع مادر" در طول 2 دهه امتحان خود را در تولید پس داده و گیلان را که به عنوان یکی از قطب های کشاورزی شناخته شده است در جرگه استان های موفق صنایع مادر فلزی قرار داده است. 

استانی که به خاطر بارش های فراوان ومنابع آبی بسیار، میزابان خوبی برای این صنعت است.

بی شک، حمایت های بیشتر از این صنعت می تواند آبی بر آتش گدازه های موانع تولید فولاد باشد و در نهایت فولاد آب دیده ناب، به دور کلاف های خالی تولید بپیچد.

عناوین برگزیده