تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۱۱۳۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

از تقاضای وارداتی آلومینای امارات برخلاف سایر کشورهای خاورمیانه کاسته خواهد شد

می متالز - یکی از مهم‌ترین مناطق تولید آلومینیوم جهان خاورمیانه است و در این میان امارات متحده عربی، بیشترین تأثیر را در کل منطقه می‌گذارد؛ چرا که حدود نیمی از تولیدات آلومینیوم اولیه این منطقه را در اختیار دارد. این کشور از ظرفیت پالایش آلومینای جدید خود در سال جاری بهره‌برداری خواهد کرد که این امر منجر به افت تقاضای وارداتی آن به آلومینا خواهد شد.
از تقاضای وارداتی آلومینای امارات برخلاف سایر کشورهای خاورمیانه کاسته خواهد شد

به گزارش می متالز، به‌ دنبال این اتفاق، انتظار می‌رود که حدود 10 درصد از واردات کل خاورمیانه از آلومینای متالورژیکی نیز کاسته شود.

یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت آلومینیوم اولیه در جهان،‌ منطقه خاورمیانه با تولید نزدیک به 10 درصد از کل آلومینیوم اولیه جهان است. از جمله کشورهایی که در این منطقه دارای ظرفیت‌های تولید آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی) هستند می‌توان به امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، قطر، ایران، عمان، ترکیه و مصر اشاره کرد. در میان این کشورها، تنها ایران و عربستان سعودی به‌واسطه داشتن ذخایر معدنی بوکسیت، دارای ظرفیت‌های پالایشگاه آلومینا هستند؛ هر چند که امارات متحده عربی نیز با واردات بوکسیت از گینه، احداث ظرفیت حدود 1.2 میلیون تنی از پالایش آن و تولید آلومینا را در دست دارد که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. همچنین این کشور بهره‌برداری از معادن بوکسیت گینه را از اواخر سال 2016 آغاز کرد که در حال حاضر عمده بوکسیت استخراج شده از این معادن به بازارهای صادراتی، از جمله چین، منتقل می‌شود.

بدین ترتیب، بخش اعظمی از تقاضای آلومینای متالورژیکی منطقه خاورمیانه برای مصرف در واحدهای ذوب آلومینیوم از محل واردات تأمین می‌شود. نمودار 1، تخمینی از میزان واردات صورت گرفته برای تأمین این تقاضا در کشورهای دارای واحدهای ذوب آلومینیوم منطقه خاورمیانه در سال گذشته  را نشان می‌دهد. همراه با این نمودار، تخمینی از میزان واردات برای سال جاری نیز به‌تصویر کشیده شده است.

همان‌طور که در این نمودار نشان داده شده است، واردات آلومینا تقریبا در تمامی کشورها در سال جاری شاهد رشد خواهد بود؛ هر چند که این میزان از رشد برای کشورهای ترکیه و عربستان در قیاس با سایر کشورها ناچیز است. افزایش نرخ بهره‌وری در واحدهای ذوب کشورهای مورد مطالعه از اصلی‌ترین دلایل میزان رشد مصرف آلومینا در این کشورها است. در حالی که در مورد امارات متحده عربی، بهره‌برداری از ظرفیت پالایش آلومینای این کشور در سال جاری که تقاضای وارداتی آن به آلومینا را کاهش می‌دهد، سبب افت تقاضای وارداتی آن به این محصول در سال جاری خواهد شد.

تقاضای آلومینا در ایران در صورتی که کل واحدهای ذوب آلومینیوم با تمامی ظرفیت خود فعالیت کنند، به‌حدود 980 هزار تن می‌رسد که از این مقدار کمتر از 250 هزار تن می‌تواند از داخل تأمین شود؛ این میزان از ظرفیت تولید آلومینا در داخل کشور، هر چند که طی سال‌های گذشته با نرخ بهره‌وری بالایی فعالیت کرده، ولی به‌دلیل تغییر عیار در کانسنگ‌های بوکسیت استخراج شده، هر ساله با کمی نوسان همراه بوده است. در صورتی که مقدار تولید آلومینا از این کارخانه به مقدار ظرفیت عملی آن باشد و با در نظر گرفتن انتظارات بر افزایش بهره‌وری ظرفیت‌های تولید آلومینیوم کشور، انتظار می‌رود که بر حجم واردات ایران افزوده شود. در عین حال عربستان سعودی نیز تقریبا تمامی تقاضای خود از آلومینا را از داخل تأمین می‌کند، از این رو تغییر چندانی بر حجم واردات آن در سال جاری صورت نمی‌‌گیرد.

با توجه به اینکه امارات متحده عربی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینا در منطقه خاورمیانه است، افت تقاضای وارداتی آن در سال جاری، به‌طور محسوسی در مجموع واردات این محصول در منطقه می‌تواند تأثیر بگذارد، با توجه به اطلاعات نشان داده شده در نمودار 1، انتظار می‌رود که از حجم واردات آلومینا در منطقه خاورمیانه در سال جاری حدود 10 درصد کاسته شود.

عناوین برگزیده