تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۱۳۴۹۰
سرویس خبر : انرژی

تجلیل از دستاوردهای اوپک در ۶ دهه گذشته

می متالز - در نشستی که به‌مناسبت یادبود شصتمین سال تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با حضور اعضای این سازمان و نهادهای مرتبط به میزبانی دبیرخانه اوپک از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد دستاوردهای این سازمان در ۶ دهه گذشته و چگونگی تکامل آن از زمان تأسیس بررسی شد.
تجلیل از دستاوردهای اوپک در ۶ دهه گذشته

به گزارش می متالز، در این نشست علاوه بر پرداختن به تلاش‌های اوپک برای تضمین ثبات بازار جهانی نفت، مشارکت‌ این سازمان در اقتصاد جهانی و بازارهای انرژی بررسی شد.

این نشست همچنین به آینده سازمان و چگونگی حفظ شرایط خود به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد در جهانی متغیر پرداخت.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نشست با اشاره به سوابق این سازمان در ۶ دهه گذشته به فرازهایی از سخنان وینستون چرچیل نخست وزیر پیشین انگلیس تصریح کرد: پیروزی و شکست پایان کار نیست. بلکه شجاعت است که اهمیت دارد.

وی به تاسیس اوپک در سپتامبر ۱۹۶۰میلادی(۱۳۳۹خورشیدی) اشاره کرد، که پنج عضو مؤسس آن در بغداد، پایتخت عراق ملاقات کردند.

این نشست به گفته او شاهد گشودن فصلی نو در تاریخ همکاری‌های بین‌المللی و صنعت نفت توسط بنیانگذاران اوپک فواد روحانی از ایران، دکتر طلعت الشعبانی از عراق، احمد سید عمر از کویت، عبدالله الطریقی از عربستان سعودی و خوان پابلو پرز آلفونزو از ونزوئلا بود که به تاسیس این سازمان انجامید.

دبیرکل اوپک تداوم حیات این سازمان را دستاوردی ارزشمند برشمرد که بر تجارت یکی از پرنوسان ترین کالاهای جهان نظارت دارد. به گفته او، اوپک نه تنها تمام مشکلات را پشت سر گذاشته بلکه در این سال‌ها رونق یافته است.

وی افزود؛ ۶۰ سال پس از تاسیس اوپک، نگاه جهان به اوپک و شرکایش بیش از هر زمان دیگری به عنوان عنصری مهم در پایداری بازار نفت است.

در این نشست همچنین شرکت‌کنندگان درباره مسائلی چون دسترسی به انرژی، ریشه‌کن کردن فقر انرژی، حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار و جهان پس از ویروس کرونا بحث و رایزنی کردند.

این نشست در حالی برگزار شد که بالا گرفتن اختلافات بین آمریکا و چین و گسترش دوباره ویروس کرونا در جهان باعث شد تا قیمت نفت روند نزولی طی کند و حتی به کف قیمتی ۳۰ سال اخیر رسید.

بی‌ثباتی در روابط تجاری بین دو اقتصاد اول دنیا در روزهایی که فعالیت‌های تجاری جهان به دلیل کرونا با رکود همراه شده، زنگ خطر کاهش رشد اقتصادی را به صدا درآورده و زمینه را برای کاهش تقاضا و افت نفت هموار کرده است.

از سویی کرونا دوباره در جهان در حال گسترش است و این موضوع نگرانی‌ها را برای اعمال محدودیت‌های بییشتر و توقف فعالیت‌های اقتصادی افزایش داده که می‌تواند تاثیر منفی بر تقاضای نفت خام در دنیا داشته باشد.

با توجه به این عوامل و در حالی که عرضه نفت به واسطه توافق کاهش تولید تا حدی کنترل شده اما قیمت طلای سیاه در روزهای اخیر با کاهش همراه شد.

عناوین برگزیده