تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۱۶۸۷
کد خبر: ۱۱۴۶۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سیمان در آذربایجان غربی و چکش قیمت مصوب

می متالز - در روزهای اخیر، سیمان در آذربایجان غربی نایاب شده و واسطه ها این کالا را به قیمت گزاف به فروش می رسانند. حتی 100 تن عرضه خارج از شبکه نیز شناسایی شد، اما صمت استان از تعیین قیمت های مصوب و مبازره با گران فروشی و احتکار می گوید.
افزایش قیمت سیمان در آذربایجان غربی و چکش قیمت مصوب

به گزارش می متالز، در روزهای اخیر به واسطه نایاب شدن سیمان در آذربایجان غربی، برخی واسطه ها این محصول را در ازای هرکیسه سیمان تا 25 هزار تومان هم به فروش می رسانند.

اواخر خرداد ماه بود که رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بوکان اظهار داشت: روزانه حدود یک‌هزار و ۴۰۰ تن سیمان در کارخانه سیمان بوکان به سیمان فروشان تحویل داده می شود و مشکلی در خصوص کمبود عرضه نداریم و مصالح فروشانی که از عرضه سیمان به مصرف کنندگان واقعی امتناع کنند، جریمه خواهند شد.

او همچنین با بیان اینکه در شرایط فعلی با احتکارکنندگان برخورد جدی می‌شود، گفت: در بازرسی کارشناسان این اداره از یک انبار ۶ هزار و ۲۰۰ کیسه سیمان در این شهرستان کشف و ضبط شد و در مجموع ۱۰۰ تن عرضه خارج از شبکه شناسایی و با تشکیل پرونده برای جریمه به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

اما عدم عرضه سیمان توسط کارخانه سیمان سردار بوکان در روزهای اخیر موجی از نارضایی را شکل داده و فعالین این صنف مدعی هستند انبارهایشان خالی شده و بیش از دو هفته است که کارخانه سیمان سردار تولیدات خود را به بازار عرضه نکرده و کارخانه های دیگر هم فقط به مشتریان قبلی خود سیمان می فروشند.

دبیر انجمن سیمان از ارائه پیشنهاد تولیدکنندگان به وزارت صنعت برای افزایش ۴۰درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: با توجه به رشد چشمگیر هزینه های تولید باعث شد تا تولیدکنندگان درخواست تعدیل قیمت محصولاتشان را ارائه دهند و قیمت جدید سیمان طی روزهای آینده تعیین خواهد شد.

عبدالرضا شیخان اظهار داشت: اکثر کارخانه های سیمان در مناطق محروم واقع شده اند و حفظ اشتغال آنها دارای اهمیت زیادی است، به همین دلیل تعدیل قیمت سیمان برای ادامه تولید و اشتغال زایی در این مناطق مهم است.

اکنون کمبود سیمان در استان مشهود است و مصالح فروشان از نبود این کالا در بازار خبر می دهند. به گفته یکی از مصالح فروشان استان؛ کارخانه های سیمان نزدیک به ۱۵روز است تولید ندارد یا تنها به فروش های قبلی خود اکتفا کرده اند و در گیر و دار افزایش قیمت سیمان،  آن را به مصالح فروشان ارائه نکرده اند.

امروز نیز معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی گفت: فروش مصالح ساختمانی و هزینه حمل مصالح از درب کارخانه تا محل کار باید مطابق مصوبه تنظیم بازار صورت گیرد در غیر این صورت تخلف بوده و با متخلفان مطابق قانون نظام صنفی و تعزیرات حکومتی برخورد خواهد شد.

محمودی به قیمت مصوب سیمان اشاره کرد و گفت: قیمت هرکیسه سیمان تیپ یک در درب نمایندگی های مجاز فروش 148 هزار ریال، هر کیسه سیمان MC   143هزار ریال و هرکیسه سیمان  pLc    145 هزار ریال می باشد و در ضمن هزینه بارگیری، تخلیه بار و حمل بار توافقی است.

علیرضا محمودی افزود: کلیه مراکز تولید ،عرضه و فروش مصالح موظف به صدور فاکتور رسمی فروش با درج نام وآدرس خریدار و فروشنده( مشخصات واحد تولیدی مهمورشده) ، برگ باسکول شامل وزن مجاز(بارگیری بیش از ظرفیت مجاز شامل افزایش قیمت حمل بار نمی شود) و سایر موارد لازم جهت نظارت بر حمل بار با کامیونها می باشند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی در پایان یادآور شد: هم وطنان عزیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتکار، کم فروشی، گرانفروشی و هرگونه تخلف صنفی را از طریق سامانه 124 گزارش کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

گفتنی است؛ آخرین مصوبه افزایش قیمت سیمان مربوط به تیر سال گذشته بوده است.

منبع: کرد پرس
عناوین برگزیده