تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۸۶۲
کد خبر: ۱۱۵۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

محیط زیست مهمترین مولفه توسعه پایدار / امیدواریم کسی توسعه را قومیتی نکند

می متالز - احمد مرادعلیزاده مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست خبری امروز در نمایشگاه بین المللی محیط زیست: از اهداف توسعه ای شرکت ملی صنایع مس ایران رساندن ظرفیت تولید به ٤٠٠ هزار تن تا پایان سال ٩٩ بوده و اساس این توسعه پایدار و یکی از مهمترین مولفه های آن بحث محیط زیست است.
محیط زیست مهمترین مولفه توسعه پایدار / امیدواریم کسی توسعه را قومیتی نکند

به گزارش خبرنگار می متالز، احمد مرادعلیزاده - مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران - در نشست خبری جانبی هفدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گفت: محیط زیست نه فقط یک مسئولیت اجتماعی بلکه موضوع بسیار مهم و در متن شرکت ملی صنایع  مس ایران قرار گرفته است.

وی همچنین در این مورد گفت: از سال ٩٢ بحث محیط زیست به صورت یک شعار اساسی (احترام به طبیعت جزیی از وجود ماست) مطرح گردیده است. در این خصوص به کارمندان و مردم قول داده و می دهیم که تا پایان سال ٩٧ در مس سرچشمه با راه اندازی کارخانه اسید و طی سال ٩٨ در خاتون آباد با بازسازی ذوب اقدامات لازم برای پاک سازی و بهسازی انجام گرفته و به صنعت کاملا سبز تبدیل شویم.

همچنین وی افزود: مهمترین عامل رسیدن به تولید و توسعه پایدار اکتشافات است که متاسفانه در کشور به دلیل تحریم ها، سال ها از تکنولوژی قدیمی استفاده می شد اما اکنون ما در حال مذاکره با سازمان های خارجی و داخلی جهت استفاده و به روز رسانی دانش فنی خود در این زمینه هستیم.

مهندس مرادعلیزاده همچنین در خصوص بهره وری انرژی به خصوص آب تاکید کرد: در راستای (طرح جامع آب) طی چند سال گذشته اقدامات مهمی در خصوص بازیافت ٧٠ درصدی آب مصرفی انجام شده که نهایتا منجر به دریافت جایزه بنیاد جهانی انرژی و سازمان های مهم بین المللی و نشان افتخار و قرار گرفتن شرکت ملی صنایع مس ایران در بین ده شرکت برتر دنیا در زمینه استحصال، بهره وری، بازیافت و صرفه جویی آب گردید.

وی در مورد آلایندگی افزود: اصلاح زنجیره آلایندگی یکی دیگر از مباحث بسیار مهم شرکت مس است که در خصوص تبدیل اسیدهای تولیدی به کودهای شیمیایی مذاکرات انجام شده و طی یک یا دو ماه آینده وارد فاز عملیاتی می گردد.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد پروژه ورزقان و اختلاف نظر و تصمیم شرکت مس در مورد اجرایی کردن پروژه های جدید و تبعات آن گفت: در سال ٩٢  پروژه های این چنینی بدون در نظر گرفتن اقتصادی بودن یا نبودن آن  صرفا با هدف توسعه معادن آغاز گردید، درحالیکه زیر ساخت پالایشگاه و واحد ذوب در آن منطقه وجود نداشت و توسعه واحد‌های ذوبی که برای شرکت مس پیش‌بینی شده بود، فارغ از مباحث زیست‌محیطی، صرفه اقتصادی نداشته و مواد اولیه لازم برای تولید ۷۰۰ هزار تن کاتد وجود نداشت.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به سوال خبرنگار می متالز در خصوص میزان سرمایه گذاری در دوره دولت تدبیر و امید در شرکت مس و همچنین میزان اشتغال زایی گفت: اشتغال زایی همواره از زمان دولت های قبلی مد نظر بوده است اما از سال ٩٢ با برنامه ریزی هایی که از ابتدای دولت یازدهم انجام شد میزان بهره وری از نیروی انسانی بسیار بالا رفته به نحوی که در سال ٩٢ به ازای هر نفر٩٧٠٠ کیلو تولید داشتیم که این عدد در حال حاضر به ١٥٠٠٠ کیلو به ازای هر نفر رسیده است. حدود ١٩٠٠٠ نفر به طور مستقیم درشرکت مس و شرکت های زیرمجموعه آن درحال فعالیت هستند. در مورد سرمایه گذاری باید گفت که از سال ٨٥ اقداماتی جهت ایجاد ظرفیت این میزان سرمایه گذاری شروع شد و در حال حاضر حدود ٦٧٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته که منجر به تولید شده است.

وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون پروژه های مختلف به ارزش حدود ١٦٠٠٠ میلیارد تومان در شرکت مس جهت افزایش تولید و توسعه و بهسازی به خصوص پروژه انتقال آب از بندرعباس در حال انجام است و سهم شرکت مس در این پروژه ها حدود 33 درصد معادل  2000 میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار می متالز در مورد همکاری با شرکت های خارجی اظهار داشت: در پروژه انتقال آب ذکر شده، بحث تکنولوژی ها و مطالعات در مورد آب شیرین کن ها توسط شرکت های خارجی و انتقال آب از بندرعباس تا یزد توسط شرکت های ایرانی انجام می گردد.

مهندس مرادعلیزاده در پاسخ به سوالی درمورد علت تمرکز صنعت مس بر ذوب به جای تولید و صادرات کنسانتره علی رغم آسیب های زیست محیطی گفت: بیش از ۹۰ درصد ارزش افزوده در صنعت مس، در تولید «کنسانتره» است. «ذوب» تنها در کشورهایی به‌ صرفه است که صنایع پایین‌دستی وجود داشته باشد و بتوانند از آن استفاده کنند. در صورت وجود بازار با ثبات و لحاظ کردن مسائل زیست‌محیطی، ایجاد ذوب به‌ صرفه است. برای شرکت مس در اجرای هر پروژه‌ای، محیط ‌زیست و اقتصاد مهم است و با این دو فاکتور توسعه در هر استانی که لازم باشد اتفاق خواهد افتاد، امیدواریم کسی توسعه را قومیتی نکند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار می متالز در خصوص مشارکت شرکت ملی مس در بورس و خبر خوش ایشان برای سهامداران در سال 97 پاسخ داد: با اطمینان خاطر نوید می دهم که سهام مس از بهترین سهام هاست به دو دلیل، اول اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران به ثبات و روند منطقی سوددهی رسیده و دوم اینکه قیمت سهام شرکت مس روبه رشد است. بازدهی شرکت مس در بورس 70 درصد بوده در حالیکه بازدهی بورس 25% بوده است.

در پایان مرادعلیزاده در خصوص صادرات ابراز داشت: ما هر سال برای صادرات محصولاتمان هم در بخش کاتد که امکان عرضه آن وجود دارد و هم در کنسانتره یک مزایده بین المللی برگزار می کنیم. در سال 95 حدودا 1 میلیارد و 170 میلیون دلار میزان صادرات بود و عمدتا دو شرکت بزرگ چینی خریدار کالاها بودند و همچنین کشورهای خاورمیانه و هند نیز محصولات را خریداری و مصرف کرده اند. امسال نیز مزایده داشتیم و با شرکت هایی که برنده شده اند تا سال 2019 قرارداد صادرات، قطعی و بسته شده است. صادرات سال 2017 به حدود 1 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید.

 شایان ذکر است هفدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست از تاریخ 2 الی 5 اسفند ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و غرفه شرکت ملی صنایع مس ایران در سالن خلیج فارس پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.

گزارش از تکتم زاهدی فر

 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده