تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۱۷۲۵
سرویس خبر : انرژی

سعودی‌ها قیمت نفت را صعودی می‌خواهند

می متالز - عربستان سال‌ها است که به عنوان یکی از تعیین کننده‌های بازار نفت شناخته می‌شود. کشوری که تا کنون سیاست‌هایی را در پیش گرفته است که بر مبنای آن ثبات در بازار در دستور کار بوده و از هر گونه تنش در سطح بازار دوری شده است. با این حال دیده می‌شود که در این روزها موضع عربستان به شدت در حال تغییر است.
سعودی‌ها قیمت نفت را صعودی می‌خواهند

به گزارش می متالز، سعودی‌هایی که برای ثبات در بازار هر کاری می‌کردند، حالا به صراحت به دنبال افزایش قیمت مستقیم هستند و این موضوع می‌تواند سیگنال‌های مختلفی را به همراه داشته باشد.

افزایش سریع قیمت نفت می‌تواند عاملی باشد برای تحریک تولید کنندگان خصوصی و علی الخصوص شیل آمریکا که دست به افزایش عرضه بزنند. مساله ای که می‌تواند با تکیه بر ذخیره سازی و رشد عرضه نفت در بازارهای جهانی منجر به سقوط قیمت شود.

عربستان نیز سال‌ها از این موضوع حمایت می‌کرد که قیمت نفت در ثبات بماند و با کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که از محدودیت تولید سخن می‌گفتند، مخالفت می‌کرد. با این حال عربستان به کلی موضع خود را تغییر داده است و به دنبال این است که رشد قیمت نفت را در بازه های زمانی کوتاه حاصل کند.

اما این تحلیل آنجا معنی پیدا می‌کند که عربستان معتقد است کاهش تولید را حتی اگر منجر به کمبود عرضه در بازارها شود، باید ادامه داد و این موضوع یعنی عربستان قصد دارد دست به هر اقدامی بزند تا قیمت نفت در کوتاه مدت افزایش یابد.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان هفته گذشته در ریاض با اشاره به این که تولید کنندگان باید کاهش تولید را تا پایان سال ادامه دهند، حتی اگر این اقدام موجب بروز کمبود عرضه در بازار شود، گفت: اگر قرار است اقدام ما بازار را از اندکی از توازن خارج کند، بگذارید این اتفاق رخ دهد.

به باور برخی از کارشناسان این تغییر موضع نفتی سعودی ها نشان دهنده فشار بی‌سابقه ای است که اقتصاد عربستان برای پیشبرد اصلاحات گسترده اقتصادی از جمله عرضه عمومی احتمالی سهام شرکت آرامکو با آن مواجه است.

حلیما کرافت، رئیس بخش استراتژی کالایی موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس در این خصوص گفت: اگر شما به جای محمد بن سلمان بودید و تلاش می کردید اقتصاد کشورتان را بازسازی کنید، به قیمت نفت مشخصی برای تکمیل برنامه هایتان نیاز داشتید.

این در حالی اسنت که یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفته است: وزیر انرژی عربستان که قبلا از نفت 60 دلاری ابراز رضایت می‌کرد، اکنون نفت 70 دلاری را به عنوان رقمی می داند که قیمت نفت باید مورد معامله قرار گیرد.

اوپک و روسیه که زمانی رقیبان سرسخت یکدیگر در بازار نفت بودند، سال گذشته یک ائتلاف متشکل از ۲۴ تولید کننده را برای کاهش تولید و حذف مازاد عرضه آغاز کردند. هدف این توافق، بازگرداندن سطح ذخایر به متوسط پنج ساله بوده است اما این دو غول انرژی همچنان که تولیدکنندگان را به ادامه محدودیت عرضه تشویق می‌‌کنند، اکنون اعلام کرده ‌اند در هدفشان تغییراتی می‌‌دهند.

بر اساس نوشته ایسنا به گفته هری چلینگویریان، مدیر استراتژی کالا در بانک "بی ان پی پاریبا"، انگیزه تغییر هدف ممکن است تاییدی بر محدود شدن عرضه پس از سال‌‌ها مازاد عرضه در بازار باشد. با این همه ادامه محدودیت عرضه با وجود دستیابی به هدف اولیه و حمایت از قیمت‌ ها، شماری از اهداف داخلی را برای عربستان تامین می‌ کند.

قیمت بالاتر نفت کمک می ‌کند ارزش دو تریلیون دلاری آرامکو که شاهزاده محمد بن سلمان در نظر گرفته است، محقق شود، در حالی که برخی از تحلیلگران این رقم را غیرواقعی می‌دانند.

در آمد اضافی نیز امکان می‌‌دهد کاهش یارانه ‌های سخاوتمندانه و مشاغل بخش دولتی که پشتیبان اقتصاد عربستان بوده، به شکل بسیار تدریجی ‌تری صورت بگیرد.

به گفته کرافت، سعودی‌ ها به دنبال قیمتی هستند که روند اصلاحات اساسی را تسهیل کنند.

شیخ احمد زکی یمانی، وزیر نفت وقت عربستان در دهه ۱۹۷۰ به اعضای اوپک هشدار داده بود که موج افزایش قیمت آن ها، نتیجه منفی خواهد داد. وی حق داشت زیرا کشورهای مصرف کننده در نقاطی مانند آلاسکا و دریای شمالی ذخایر انرژی را توسعه دادند و در نتیجه، سهم بازار اوپک سال‌‌ها راکد ماند.

زمانی که قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ به حدود ۱۵۰ دلار صعود کرد، علی النعیمی، وزیر نفت وقت عربستان تلاش کرد روند صعودی را مهار کند اما با مخالفت کشور‌های عضو اوپک مواجه شد که مشتاق بودند به درآمد بالاتری دست پیدا کنند. قیمت‌‌ها سال بعد در زمان رکود بزرگ دچار افت شد.

اما اکنون این روند معکوس شده است. پس از این که نفت برنت اواخر ژانویه به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که سابق بر این از قیمت‌‌های بالاتر حمایت می ‌کرد، گفت: قیمت ۶۰ دلار کافی است.

به گفته اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات بازار کالا در کامرز بانک، سعودی ‌ها که از موفقیت استراتژی‌شان، دلگرم شده اند، اکنون قیمتی را دنبال می‌‌کنند که به شکست منجر می‌شود.

اما این در حالی است که برخی دیگر نیز بر این باورند که عربستان به دلایل سیاسی به دنبال رشد سریع قیمت نفت است. عربستان که پیوندی اساسی با آمریکا دارد برای این که آمریکا حمایت خود را از این کشور قطع نکند، دست به هر کاری می زند. به گفته برخی از کارشناسان، عربستان تلاش دارد با بالا بردن قیمت نفت در زمان کوتاه، بازار جدیدی برای نفت شیل آمریکا ایجاد کند.

از این رو عربستان به هیچ عنوان نمی‌تواند سیاست‌های نفتی خود را از آمریکا جدا کند، چرا که برای تحقق سیاست‌های ماجراجویانه خود نیاز دارد که آمریکا را به عنوان یک همراه در کنار خود داشته باشد.

علاوه بر این عربستان تلاش می کند که ایران را از بازی کشور های تعیین کننده نفت کنار بزند و این موضوع از آنجایی که دقیقا با اهداف آمریکا مطابقت دارد، می تواند دلیلی باشد برای همکاری عربستان با امریکا.

اما این تنها به عنوان یک فرضیه مطرح می شود و نمی توان به قطعیت گفت که عربستان به دنبال بازاریابی برای نفت آمریکا است. با این وجود این که امارات از آمریکا نفت می خرد می‌تواند این تحلیل را تا حدودی به واقعیت نزدیک کند. به این گونه که عربستان با ایجاد تنش در بازار قیمت را بالا می برد و تولید کنندگان شیل نفت خود را در گپ ایجاد شده توسط اوپک به فروش می رسانند.

با این حال برخی نیز بر این باورند که عربستان به این دلیل که تلاش دارد وابستگی خود را به نفت کاهش دهد از قیمت‌های بالای نفت حمایت می‌کند. عربستان قصد دارد در سال‌های آتی چندین میلیارد دلار در زمینه انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند و این مساله نیاز به پول زیادی دارد.

قیمت بالای نفت در کوتاه مدت نیز یعنی در آمد کلان، در آمدی که می‌تواند در زمینه‌های جدید سرمیاه گذاری شود و وابستی عربستان را به نفت کاهش دهد.

در نتیجه می‌توان دریافت که عربستان با تغییر در سیاست های نفتی خود، تلاش دارد تغییرات عمده ای در نظام‌های اساسی این کشور اییجاد کند. تغییراتی که می‌تواند نقش عربستان در منطقه و جهان را به کلی عوض کند.

عناوین برگزیده