تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۱۷۲۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماجرای دپوی کالاهای گروه چهار در گمرک سازمان منطقه آزاد قشم / صدمات جبران‌‌ناپذیر اقتصادی به ‌۲۰ هزار کسبه

می متالز - حجم بالایی از کالاهای گروه ۴ وارداتی در گمرک قشم به دلیل تغییر در دستورالعمل‌ها دپو شده و سبب زیان اقتصادی بسیاری از صاحبان کالا شده است.
ماجرای دپوی کالاهای گروه چهار در گمرک سازمان منطقه آزاد قشم / صدمات جبران‌‌ناپذیر اقتصادی به ‌۲۰ هزار کسبه

به گزارش می متالز، مشکل واردات اقلام خریداری شده کسبه در مناطق آزاد کشور از دی‌ماه سال 1397 که بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد و در آن  ممنوعیت صدور هرگونه مجوز ترانزیت و ورود کالاهای گروه چهار به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژۀ اقتصادی تا فراهم شدن شرایط مورد نظر آمده بود، آغاز شد.

شرایط مورد نظر گمرک ایران با آنچه در قوانین و مقررات مناطق آزاد برای فعالیت کسبه مشخص شده بسیار متفاوت است و گمرک با این اقدام خود هم ممنوعیت را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرد و هم محدودیت و با توجه به اینکه زیرساخت‌های ثبت سفارش ورود کالا در بسیاری از استان‌های مختلف کشور هم آماده نیست، انتظار واردات کالا در مناطق آزاد از طریق ثبت سفارش آن هم با صدور یک بخشنامه موجب صدمات جبران ناپذیر اقتصادی به بیش از 20 هزار کسبه در منطقه‌ای همانند قشم شده است.

عمده کالاهای گروه چهار در گمرک سازمان منطقه آزاد قشم را لوازم برقی خانگی از قبیل یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و همچنین کیف و کفش و پوشاک تشکیل می‌دهند و حدود شش ماه است که صاحبان این کالاها موفق به ترخیص لوازم خود که از چین و دُبی خریداری کرده‌اند، نمی‌شوند.

این اتفاق درست زمانی رخ داده که شرایط کرونایی حاکم بر کشور از جمله قشم هم موقعیت کسب و کار فعالان اقتصادی را در رکود بیشتر فرو برده و در این میان پرداخت هزینه‌های اجاره محل کسب و کار و منزل و همچنین کاهش شدید درآمده‌ها و یا نبود هیچگونه درآمدی، موجب فشار بیشتر روحی و روانی به کسبه در این منطقه شده است.

عناوین برگزیده