تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۱۷۳۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خام فروشی کنسانتره مس، عامل وابستگی به نفت

می متالز - استاندار آذربایجان شرقی گفت: خام فروشی کنسانتره مس جز وابستگی به نفت چیز دیگری را به دنبال نخواهد داشت.
خام فروشی کنسانتره مس، عامل وابستگی به نفت

به گزارش می متالز، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در جلسه تکریم و معارفه مدیرجدید مجتمع مس سونگون ورزقان با اشاره به این که یکی از مزیت‌های استان وجود معادن مهم از جمله مس سونگون است افزود: در این شرایط اقتصادی در کشور خام فروشی کنسانتره مس و خارج شدن آن از استان جز وابستگی به نفت جیز دیگری را حاصل نخواهد کرد و باید روند احداث طرح‌های توسعه مس سونگون ورزقان با زمان بندی دقیق و برنامه ریزی شرکت ملی صنایع مس ایران پیش رود.

او سرعت دادن به توسعه صنعت مس را در استان ضروری دانست و گفت: باید به نگرانی‌های مردم و مسئولان در احداث و روند اجرایی طرح‌های توسعه مس سونگون خاتمه داد و سه هدف مهم از جمله کارخانه ذوب مس سونگون ورزقان، نفلسین سراب و خودرو یکی از اهداف مهم توسعه صنعت در استان است که باید با سرعت دادن به آن‌ها ایجاد اشتغال و توسعه پایدار استان رونق بیشتری بگیرد.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران هم در این مراسم از افزایش سرمایه ۱۰۰هزار میلیارد ریالی این شرکت خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا صنعت مس را در این استان شکوفا کنیم و با توجه به اکتشافات اخیر و ذخیره بالای مس در مجتمع سونگون برای تولید کنسانتره فاز۴ هم برنامه ریزی کنیم.

او ادامه داد: شرکت مس دولتی نیست و برای خود سهامدار و مالک دارد و سرمایه آن مال سهامداران است و در این میان یک هزار میلیارد تومان در بانک‌های استان برای ارائه تسهیلات و ایجاد اشتغال اعتبار پایدار لحاظ کرده ایم و امسال ۵گروه بیمارستانی با تمام امکانات و با ۲۵پزشک متخصص در مناطق مختلف استان ارائه خدمات خواهند کرد.

دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: پیرو اکتشافات کارشناسان، معدن مس سونگون ورزقان با ۳هزار میلیارد تن ذخیره اولین معدن مس در ایران است و انتظار داریم با برنامه بنیادی شرکت ملی مس وجود این معدن عظیم در استان که سالانه ۱۲هزار میلیارد تومان درآمد دارد باعث توسعه و شکوفایی صنعت مس در استان شود.

او اضافه کرد: باید در توسعه صنعت مس به تشویق و حضور بخش خصوصی در استان و شهرستان ورزقان بها داد و از این ۱۲هزار میلیارد تومان باید حداقل ۶هزار میلیارد آن سالانه در ایجاد زیرساخت‌ها هزینه شود و برای مردم و خود شرکت مس ارزش افزوده داشته باشد.

حجت الاسلام پورمحمد امام جمعه ورزقان هم از کندی روند طرح‌های توسعه مس در شهرستان ورزقان انتقاد کرد و گفت: در سال۹۷ احداث کارخانه لیچینگ (استخراج مایع ـ جامد) در مجتمع مس سونگون کلنگ زنی شد و قرار بود تا ۱۸ماه بهره برداری از آن آغاز شود، ولی متاسفانه تا به امروز فقط ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او  افزود: این درحالی است که هیچ مشکل مالی و اعتبار برای این طرح وجود ندارد و باید روند اجرایی طرح‌های دیگر مس سونگون سرعت بیشتری بگیرد و توسعه آن‌ها موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم منطقه شود.

در این مراسم علی بیات ماکو به عنوان مدیر جدید مجتمع مس سونگون معرفی و از خدمات رضا شریفی قدردانی شد.

عناوین برگزیده