تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۱۸۰۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو شورای‌ عالی و دبیرکل کانون کارگزاران مطرح کردند:

اولین واکنش ها به لغو انحصار کارگزاران بورس: در حد طرح است

می متالز - عضو شورای‌ عالی بورس، نایب رئیس و دبیرکل کانون کارگزاران بورس درباره مصوبه لغو انحصار مجوز تاسیس کارگزاری ها توضیح دادند.
اولین واکنش ها به لغو انحصار کارگزاران بورس: در حد طرح است

به گزارش می متالز، سعید اسلامی‌ بیدگلی عضو شورای‌ بورس در خصوص مصوبه لغو انحصار کارگزاری‌ها  گفت: با برداشته شدن انحصار در بازار سرمایه موافق هستم اما باید شرایط واگذاری و تاسیس کارگزاری‌ها را در نظر داشت. شرایط صدور مجوز باید دشوار‌تر شود تا کارگزاری‌های استخوان‌دار به بازار سرمایه وارد شوند. نباید کارگزاری‌های بی‌کیفیت به میدان بیایند به‌عنوان مثال زیر‌ساخت‌های فناوری و مسائل فنی یکی از مهم‌ترین موضوعات است در غیر این‌صورت حضور کارگزاری‌های تازه نمی‌تواند کمکی به بازار کند.

وی افزود: در۲ سال اخیر کد‌های فعال در بازار سهام از کمتر از ۲ میلیون به ۱۵ میلیون رسیده و با اجرای کامل واگذاری سهام عدالت، حجم و تعداد معاملات بیشتر می‌شود. کارگزاری‌های تازه‌وارد باید از میانگین کارگزاری‌های موجود، کیفیت بیشتری داشته باشند و کارگزاری‌های مجوز دار هم باید مورد ارزیابی‌ های جدی، فنی و دقیق قرار گیرند و موضوع همیشگی بودن مجوز فعالیت‌های آنها از میان برداشته شود. 

اسلامی بیدگلی درخصوص اینکه کارگزاری‌ها جدید چه تاثیری می‌توانند بر معاملات در بازار سرمایه داشته باشند، تاکید کرد: این موضوع باعث می‌شود مدیران کارگزاری‌ها در فضایی رقابتی قرار بگیرند و تنها داشتن مجوز، کارگزاری را واجد ارزش نکند ضمن اینکه باید توجه داشت اجرایی شدن این مصوبه زمان‌بر است و حداقل چند ماه طول می‌کشد.

حمیدرضا مهرآور نایب رئیس کانون کارگزاران با مخالفت این تصمیم‌سازی گفت: رونق معاملات در بازار سرمایه تنها در دو سال اخیر اتفاق افتاده و نمی‌توان این شرایط را به تمام زمان‌ها تعمیم داد. در گذشته مواقع بسیاری بوده که برخی از کارگزاری‌ها حتی برای پرداخت حقوق نیروها مجبور به گرفتن وام می‌شدند.

وی با اشاره به رسانه‌ای شدن این موضوع افزود: بحث مجوز کارگزاری‌ها در ‌مجلس و صدا و سیما نیز مطرح شده است! اما باید توجه داشت در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته با وجود معاملات بیشتر در بازار سرمایه، ‌کارگزاری‌های فعال آنها کمتر است و تعداد کارگزاری‌های آنها گاه به نصف تعداد کارگزاری‌ های فعال در بازار سرمایه ایران می‌رسد. یک سال رونق بورس را نمی‌توان به مجموعه معاملات تعمیم داد و بر این اساس باید در نظر داشت همین تعداد کارگزاری نیز زیاد است.

روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس نیز با اظهار بی‌اطلاعی از لغو انحصار مجوز تاسیس کارگزاری گفت: سازمان بورس پیگیر موضوعاتی است مبنی‌ بر اینکه برخی از کارگزاران اکنون به شرایطی رسیده‌اند که لغو مجوز شوند یا خیر. این نهاد تاکنون به جمع‌بندی مشخصی که منجر به یک مصوبه شود، نرسیده است.

وی ادامه داد: مطالعات بر روی این طرح در حال انجام است که پس از بررسی‌های لازم در هیات‌مدیره سازمان بورس مطرح خواهد شد. صدور مجوز تاسیس کارگزاری در حد یک طرح در سازمان بورس است و طرح کلی این مهم در حال بررسی بوده و مقدمات آن نیز در حال فراهم شدن است بنابراین چنین طرحی به معنی صدور یا لغو مجوز شرکت‌های کارگزاری نیست.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده