به گزارش می متالز، خط راهآهن زاهدان – چابهار در این میان، یکی از طولانیترین و اقتصادیترین محورهای ریلی در دست ساخت در کشور است که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل میکند. این بزرگترین پروژه ریلی و ملی کشور در سیستان و بلوچستان با روند خوبی در حال انجام است و تا اوایل سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید. خط ریلی شیراز – بوشهر نیز یک طرح بزرگ است که جنوب را به شمال کشور متصل میکند.
یکی دیگر از طرحهای توسعه شبکه حملونقل ریلی کشور پروژه راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد - تبریز است که نقش بسیار اساسی در اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب می تواند ایفا کند. راه آهن میانه-اردبیل نیز در اتصال به خط ریلی فوق، اهمیت فوق العاده ای برای اقتصاد حمل ونقل دارد. راه آهن قزوین-رشت در ادامه دو خطوط ریلی فوق در اتصال به مرکز و پایتخت کشور نقش اساسی ایفا می کند
خط آهن یزد- اقلید و خط آهن خواف - هرات نیز تکمیل کننده هردو کریدور یاد شده در مرکز کشور می توانند باشند. اتصال راه آهن آستارا به راه آهن رشت – انزلی نیز دیگر پروژه ریلی مهمی است که به لحاظ اهمیت می توان آن را پس از خط آهن چابهار-زاهدان، مهمترین پروژه ریلی کشور و حلقه اتصال بنادر جنوبی بویژه چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور عنوان کرد. وعده داده شده که پروژه های ریلی فوق به طول 1660 کیلومتر، تا پایان 1400 تکمیل شوند که درصورت اجرای زمانمند آنها، اقتصاد حمل ونقل در حوزه باری پیشرفت چشمگیری خواهد یافت. شرکت ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها به عنوان مجری این طرح ها قرار است تا پایان دولت حداقل 620 کیلومتر از این خطوط ریلی را با همکاری سازمان برنامه و بودجه افتتاح و به بهرهبرداری برساند.