تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۴۱۷۱۳

بهره‌برداری نهایی از خط‌آهن یزد-اقلید با حضور وزیر راه

‌می‌متالز - وزارت راه با اشاره به افتتاح خط‌آهن یزد-اقلید در دولت دوازدهم، اعلام کرد: این پروژه به‌عنوان حلقه اتصال کریدور شمال-جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، ساخت خط‌آهن ۲۷۰ کیلومتری یزد-اقلید از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و قرار است امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی روبان بهره‌برداری نهایی آن قیچی شود.

این خط ریلی شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۱ ایستگاه است که سرعت سیر قطار مسافری و باری در این مسیر به ترتیب ۱۶۰ و ۱۲۰ کیلومتر است.

طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی راه‌آهن یزد - اقلید یکبار ۷ مردادماه سال ۱۴۰۰ توسط دولت دوازدهم افتتاح شد، اما این طرح به دلایلی متوقف شد. این پروژه پس از مدت‌ها تاخیر با تخصیص اعتبار مطلوبی که در دولت سیزدهم به انجام رسید و در راستای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام وزارت راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

این طرح ملی برقراری ارتباط میان‌بر ریلی استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های یزد، خرسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با کاهش بیش از ۳۱۰ کیلومتر مسیر و نیز تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق - جنوب غرب و جنوب شرق - جنوب غرب کشور را در بر دارد.

جابجایی حدود ۳ میلیون تن بار در سال نخست بهره‌برداری و بیش از ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری، جابجایی یک میلیون نفر مسافر در سال نخست بهره‌برداری و ۳ میلیون نفر مسافر در سال بیستم بهره‌برداری برای این طرح برنامه‌ریزی شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده