تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۳
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۱۱۹۱۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آمادگی سهامدار عمده "سخواف" برای برگزاری مجمع سالانه در تهران

می متالز - سهامدار عمده سیمان مجد خواف از اعلام آمادگی شرکت تحلیلگران نیک سهم اترک برای برگزاری مجمع سالانه در تهران و تقبل هزینه آن خبر داد.
آمادگی سهامدار عمده "سخواف" برای برگزاری مجمع سالانه در تهران

به گزارش می متالز، رضا رعناییان حقیقی رییس هیات مدیره شرکت تحلیل گران نیک سهم اترک و‌ سهامدار عمده سیمان مجد خواف از ارسال نامه جمعی از سهامداران خطاب به رییس سازمان بورس ‌خبر داد و گفت: حدودا از سال ۹۰ ، هیات مدیره وقت شرکت به ارسال وکالت نامه هایی به سهامداران جزء اقدام کردند و از آنان درخواست داشتند به همراه اوراق مربوط به شرکت در مجامع و تصمیم‌گیری در مورد حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه، وکالت نامه های عادی ارسالی را به نام یکی از دو نفری که مشخصاً و با ذکر نام پیشنهاد کرده بودند، تنظیم، امضاء و ارسال کنند.

وی افزود: متاسفانه این وکالتنامه ها طی چندین سال گذشته بصورت مستمر و در مجامع عادی و فوق العاده مختلف مورد استفاده قرار گرفته و موجب شده اشخاصی کنترل شرکت سیمان مجد خواف را در اختیار داشته باشند که واجد سهام لازم نیستند. سال ها است هیات مدیره شرکت بدون داشتن سهام اکثریت کنترل و‌ اداره "سخواف" را در دست داشته و سهامدار عمده و اکثریت را از اعمال حقوق سهامداری محروم می کند.

این مقام مسوول تصریح کرد: سهامدار اکثریت از اختیارات حقوقی و قانونی در اداره امور شرکت برخوردار است زیرا سازمان بورس از سهامدار عمده انتظار دارد در جهت جلوگیری از سوء جریان مالی و مصلحت و منافع سهامداران گام بردارد بدون شک ایفای نقش موثر در این زمینه مستلزم آن است که امکان بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

رعنائیان ادامه داد: از سازمان بورس انتظار می رود در راستای تنظیم نقش موثر در بازار سرمایه در این زمینه مداخله کرده و فعالیت موثری داشته باشد و جلوی روال غیرمتعارف را با سواستفاده از وکالت نامه های بی نام و نشان بگیرد. به گواه مستندات موجود و بر طبق ادعای هیات مدیره، اخذ وکالتنامه از سهامداران با نظر و راهنمایی سازمان بورس انجام گرفته است اگر به واقع چنین ادعایی صحت داشته باشد از مدیران وقت سازمان بورس که باید مدافع حقوق سهامداران جزء باشند، پرسید که با چه منطقی و بر اساس کدام قانون، چنین بدعت نامیمونی پایه گذاری شده و اگر چنین مطلبی نادرست است، آیا عنوان این مطلب به سهامداران جزء برای راضی کردن آنها به اعطای وکالت ناظر بر فریب نیست ؟!

وی با طرح سوال آیا سازمان بورس قصد ندارد درباره وکالتنامه های نامتعارف اقدام به شفاف سازی کند و یکبار برای همیشه همچون شرکت بورس انرژی که منافع را در خطر دید، اقدام به اصلاح قانون وکالت کند، عنوان کرد: آیا نباید نسبتی بین وکالت های اخذ شده از سهامداران و سهام تحت تملک شخص یا شرکت باشد؟ زمانی که فردی با دارا بودن هزار سهم شرکتی، مدعی وکالت از 30 درصد سهامداران است حتی به فرض صحت آن بحث تضاد منافع به وجود نمی آید؟ هیچگاه این فرد دلسوز افراد خواهد بود یا درجهت منافع شخصی گام برخواهد داشت ؟

سهامدار عمده شرکت سیمان مجد خواف اضافه کرد: متاسفانه نمونه این موارد کم نیست، کارمند ساده ای که امروز مقیم کشوری در یک طرف دیگر دنیا است و مالک چندین شرکت و اموال بسیار درحالی که مدیریت همین افراد حاصلی جزء میلیاردها تومان زیان انباشته برای سهامداران شرکت نداشته، حال چگونه است که کارمند شرکت ثروتمند شده اما کارخانه و سهامداران همچنان حتی از یک ریال سود محروم هستند !

رعنائیان به برگزاری مجمع شرکت در تهران تاکید کرد و گفت: به رغم آنکه تنها حدود 3 درصد از سهامداران در خواف و بیش از 20 درصد در تهران هستند اما از سال 90 و درست از زمانی که هیات مدیره اقدام به اخذ وکالتنامه از سهامداران کرده، مجامع در خواف برگزار شده است. در این سال ها، پیگیری و اعتراض سهامداران به هیات مدیره برای برگزاری مجامع در تهران، کارساز نبوده است.

وی در مورد محل برگزاری مجامع سیمان مجد خواف تصریح کرد: هیات مدیره به واسطه اخذ وکالتنامه ها، مجامع شرکت را در مقر کارخانه و خارج از شهر خواف برگزار می کنند، محل نامناسبی که به دلیل نبود امکانات کافی و دوری از مرکز استان ، امکان حضور سهامداران در آن بسیار دشوار است.هیات مدیره با انتخاب محل نامناسب برای برگزاری مجمع، امکان حضور در مجمع را قهراً از سهامدار سلب می کند و با استناد به نتیجه این اقدام، استفاده از وکالتنامه ها را توجیه می کند.

این مقام مسوول با بیان اینکه مجمع سالانه مربوط به سال مالی 95 با حضور 2.48 درصد از سهامداران برگزار شده، افزود: با وجود آنکه وکالتنامه های سهامداران در اختیار هیات مدیره این شرکت است اما تمامی مجامع در نوبت دوم تشکیل شده و اساساً از این وکالت ها به غیر از تثبیت مدیران، هیچ گونه منافع و سودی نصیب سهامداران نشده است . در سایت کدال هم هیچ گزارشی به جز سال مالی منتهی به اسفند 96 از فهرست حاضرین در مجمع و میزان سهم اعضا موجود نیست و این گزارش نیز گویای عدم رعایت حق مالکانه هیات مدیره است.

رعنائیان عنوان کرد: هیات مدیره شرکت همواره بر شفافیت اطلاعاتی و موجودیت تمامی اطلاعات در سایت کدال تاکید دارد درحالی که به جز یک سال مالی هیچ گاه اقدام به انتشار فهرست حاضرین در مجمع نکرده و در آن یک سال هم فقط 15 نفر از سهامداران در مجمع حاضر بودند که از این تعداد هم بیش از نیمی از افراد، اعضای هیات مدیره بودند.

وی با بیان اینکه شرکت تحلیل گران نیک سهم اترک به عنوان سهامدار عمده "سخواف" آمادگی دارد هزینه تشکیل مجمع در استان تهران را تقبل کند، تصریح کرد: با توجه به پراکندگی جغرافیایی سهامداران از هیات مدیره و در راستای سهولت سهامداران برای حضور در مجمع، بارها درخواست رسمی را از هیات مدیره برای برگزاری مجمع در تهران و آن هم به هزینه خود کرده که متاسفانه با ذکر دلایل واهی با آن مخالفت شده است.

به گفته رعنائیان، شرکت سیمان مجد خواف در تهران واقع در خیابان شیخ بهایی دارای دفاتر قابل قبولی برای برگزاری مجمع بوده اما اصرار دارد مجمع را در محل کارخانه برگزار کند. بررسی آماری مجامع گذشته نشان از آن دارد که حداقل سهامداران در مجامع داشتند و گویا هیات مدیره با علم به عدم شرکت سهامداران در محل استقرار کارخانه در شهر خواف با استفاده از راهکار وکالتنامه های ارسالی برای سهامداران و اعطای وکالت به اشخاص پیشنهادی به نحوی که شکل و ماهیت اینگونه وکالتنامه ها در حجم و مقیاس کلان، قطعا با روح قانون و مقررات جاری مطابقت ندارد، مجامع را برگزار کردند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده