تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۱۹۵۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد

نوسان شاخص بورس، دغدغه جدی سرمایه‌گذاران

می متالز - رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هرچند تعداد محدودی از بنگاه‌های اقتصادی استان در بورس حضور دارند اما فعالیت آنها در بورس موفقیت آمیز بوده و یکی از مهمترین دغدغه‌های آنان نوسانات شاخص‌های بورس است.
نوسان شاخص بورس، دغدغه جدی سرمایه‌گذاران

به گزارش می متالز، محمدعلی چمنیان روز شنبه در نشست اعضای این کمیسیون در اتاق بازرگانی مشهد افزود: نگرانیم بورس نیز به مثابه آنچه موسسات مالی و اعتباری بر سر اقتصاد کشور آوردند، چالش‌های جدی برای سرمایه و اعتماد مردم ایجاد کند زیرا فعالیت موسسات مالی و اعتباری، در مقطعی نظام اقتصادی کشور را با بحران مواجه کرد و خسران ناشی از اتفاقات آن دوره، سرمایه‌های فراوانی را از میان برد.

وی اظهار امیداری کرد هوشیاری کافی از سوی متولیان امر وجود داشته باشد تا ظرفیت ارزشمند بازارهای سرمایه به چالش کشیده نشود.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در تجربه تلخ فعالیت موسسات مالی و بحرانی که برای نظام اقتصادی کشور رقم خورد، دولت ناگزیر شد خسارت و زیان مردم را جبران کند و امروز نیز این دغدغه قوت گرفته که آیا تجربه تلخ موسسات مالی - اعتباری در بورس تکرار می‌شود؟

وی گفت: بسیاری از افراد جامعه به دلیل جذابیت‌های بورس وارد این بازار شده و از سوی دیگر بنگاه‌های اقتصادی در تلاش هستند تا به بورس وارد شوند و از بازار سرمایه برای توسعه زیرساختهای تولید بهره بگیرند، این فرآیندی منطقی و شناخته شده در جهان است، حال اگر این مهم با رعایت اصول خاص خود محقق شود، برای تمامی کشورها با منافع بسیار همراه خواهد داشت، زیرا جریان نقدینگی و سرمایه های خرد به سوی تولید و ارزش افزوده هدایت می‌شود.

چمنیان افزود: علاوه بر آن، فرآیند ورود به بورس ساز و کارهای مشخص و خاصی دارد اما در کشور ما مسائل و حواشی بسیار در این عرصه است که باید شفاف سازی شوند تا دغدغه‌ها نسبت به آینده این بازار رفع گردد.

وی ادامه داد: گروهی بر این باورند که بنگاه‌های اقتصادی شفافیت ندارند در مقابل فعالان اقتصادی این مسئله را رد می‌کنند و معتقد هستند که بنگاه‌های اقتصادی به رغم صداقت کامل در حال انجام فعالیت خود، تمایلی برای ورود به بازار بورس ندارند، زیرا بر این باورند که در بورس حساب سازی می‌شود و صورتهای مالی را باید تغییر داد تا در این عرصه موفق جلوه کرد، این طیف همچنین معتقدند که بانکها بزرگترین موسسات حاضر در بورس بودند که با ورشکستگی، اعتماد عمومی را خدشه دار کردند و لذا ورود به بورس صداقت حرفه‌ای فعالان اقتصادی را زیر سوال می‌برد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: آنچه مسلم است آگاهی از ساز و کارهای بورس و رفتار کارگزاران تاثیر بسزایی بر این بازار دارد.

وی با بیان اینکه بورس فرصتی را پیش روی فعالان اقتصادی گذاشته تا وابستگی آنها به منابع مالی کاهش پیدا کند افزود: سازمان های بالغی که وارد بورس می‌شوند از شفافیت لازم برخوردار هستند، در غیر این صورت عدم شفافیت در وهله نخست ضربه داخلی به شرکت وارد می‌کند و در ادامه آسیبی به وجهه آن شرکت در افکار عمومی خواهد زد.

اولویت پرداخت تسهیلات با بنگاه‌های اقتصادی شرکت کننده در بورس است

مدیر بورس اوراق بهادار استانهای خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانکها ابلاغ کرده بود که در ارائه تسهیلات به صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، اولویت به بنگاهی داده شود که به بورس وارد شده است، چرا که صورتهای مالی شفافی دارد اما بنگاهی که در بورس حضور ندارد، بانک از آن مجموعه تقاضای حسابرسی و ارائه مدارک دارد.

حسین خدادوست افزود: بنگاه‌های اقتصادی در ارائه صورت های مالی و اطلاعاتی که باید به بورس ارائه دهند، حساسیت هایی دارند چرا که این موارد باید استانداردهای خاصی را رعایت کرده و شفاف باشد، از طرفی صورتهای مالی باید در دوره های زمانی مشخص منتشر شود، حال اگر بنگاه اقتصادی زیرمجموعه داشته باشد، باید صورتهای مالی آن نیز تهیه شود و بنگاه‌های سرمایه گذاری نیز باید صورتهای مالی و سبد سرمایه گذاری خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: از مزایای بورس اوراق بهادار می‌توان به جمع آوری سرمایه‌های جزئی و پراکنده و تجمیع آنها در جهت تجهیز منابع مالی بنگاه‌ها، توزیع عادلانه درآمد و ایجاد احساس مشارکت، شکل دهی یک بازار رقابتی کامل و تخصیص مطلوب منابع مالی اشاره کرد.

مدیر بورس اوراق بهادار استانهای خراسان شمالی و خراسان رضوی گفت: خرید سهام برای کسب سود و بازده مناسب، نقدشوندگی بهتر سهام بنگاه‌ها نسبت به بازار غیررسمی، دسترسی آسانتر به اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی، اعمال حق رای و مشارکت در اداره امور شرکت و احساس مشارکت در امور تولیدی و تجارتی از جمله رویکردهای سرمایه گذاران در بازار بورس است.

وی افزود: کسب سود و بازده یکی از اهداف سرمایه گذاران در بازار بورس است و در بلندمدت سرمایه گذار می‌تواند به این هدف دست پیدا کند، کسب بازده از دو محل حاصل می‌شود، نخست از ظرفیت دریافت سود نقدی و دوم از محل افزایش یا کاهش قیمت سهام.

خدادوست ادامه داد: براساس پژوهشهای علمی صورت گرفته، بازدهی سرمایه گذاری بلندمدت در بازار بورس نسبت به تمامی بازارهای دیگر بیشتر بوده است که این مهم در تمام کشورهای دنیا صدق می‌کند، علاوه بر این فردی که با مطالعه طی بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کند، سود بسیاری را کسب خواهد کرد.

وی گفت: در بازار بورس ایران نیز افرادی هستند که براساس تجربه بلندمدت در یک سبد خاص سرمایه گذاری کرده و بیشتر از بازده بازار سود کسب کرده‌اند، این مهم حاکی از آن است که بازار بورس در بلندمدت سود بسیاری را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد اما در مقابل بسیاری از افراد تمایل دارند در کوتاه مدت در بورس سرمایه گذاری کرده و سود کسب کنند.

خدادوست افزود: مقرر است بورس مستقلی در حوزه صنعت ساختمان ایجاد شود و حتی اعضای هیات موسس آن نیز تعیین شده و مراحل اجرایی آن نیز در حال طی شدن است که اگر این بورس مستقل ایجاد شود، وضعیت بازار مسکن به مراتب بهبود خواهد یافت.

عناوین برگزیده